Skav av ryttarens ben

Petratetra

Trådstartare
Hej, undrar om någon har samma problem som jag, och ev har några tips att ge! :) Jag har en 21 årig halvblodskille som får skav av precis allting, tränset, benskydden, tyglarna, täcket, schabraken samt efter mina ben!

Jag köpte honom våren -08, han hade då inga skav, men jag har tittat igenom bilderna som jag tog av honom då, och såg att det fanns små antydningar där skänklarna ligger. Redan efter första ridturen hos mig fick han skav efter skänklarna, jag red då med ridbyxor och ridskor, som jag har ridit ofta med förut, vilket jag ser andra göra idag, utan att det ger skav på andra hästar! (Mina ridskor och ridbraller är inte vassa/sträva)
I höstas har han stått en ganska lång period och då försvann skaven, men nu är han igångsatt igen, och då har skaven kommit tillbaka.
Rider nu med ett par special-chaps som min mormor har sytt, de verkar dock inte fungera något vidare... :(

Har pratat med veterinär, som har sagt att det finns de hästar som har extra lätt för att få skav, och det är ingenting man kan göra åt det.

Nu är det som så att jag nästan vill sälja min häst, då det inte går att rida utan att han får skav. :confused:
Någon som har tips/ideer som jag kan testa?

Sv: Skav av ryttarens ben

testa rid med ridstövlar, jag upplever mindre friktion då än med strumpr. Det kan även ha att göra med att din skänkel inte är stadig utan ligger och gnuggar, även sporrar kan nöta.
Resten av utrustningen skulle jag heöt enkelt ludda in med fårskinn och kanske linda istället för benskydd.

Sv: Skav av ryttarens ben

ridstövlar i läder eller kosta på ett par riktigt bra stövelskaft till skorna som är i läder...riktigt bra läder som är mjukt ger ju mindre friktion..

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, jag har en väldigt snäll sköthäst på min ridskola. Hon har använt benskydd både fram och bak, men hennes hud är väldigt känslig...
Svar
2
· Visningar
791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka