Skav av draglinorna...

Ingela_S

Trådstartare
Ja som rubriken antyder så har jag en häst som lätt får skav och som nu är lite pälslös där draglinorna ligger mot magen. Under de år jag haft hästen har han aldrig fått sår eller andra problem av skav utan det är "bara" pälsen som skavs bort, men även om han inte har ont av skavet (än) så är det inte särskilt fint.

Är det någon som har några förslag på hur jag kan hjälpa hästen att behålla sin päls? Funderade på pälsglans, men vet inte om det skulle hjälpa genom att draglinorna glider lättare eller om det skulle bli värre eftersom området kommer vara konstant sprayat med pälsglans. Hur reagerar huden på det..?

Kan tillägga att draglinorna är klädda med ludd (á la nosludd), men pälsen skavs av ändå. Hade det funkat bättre med rent lammull eller nåt istället, tro?

Alla tips är välkomna! :)

Sv: Skav av draglinorna...

Haha, så långt tänkte har jag inte tänkt ens.. :o Det borde kanske gå? Ska genast mäta hur lång min svängel är och hur mycket plats där är över. Tack för tipset!

Nu har jag kollat lite och har nog utrymme till en bredare svängel. Den jag har är 72-73 cm, mätt rakt (svängel är lite böjd) och där är rum till ca 1 dm till på var sida. Men var hittar jag en så bred svängel? Kollade på driveout, men de hade bara 70 cm-svänglar...

Be din hovis smida till en till dig :)

Jag gjorde så, gav henne en ritning över hur jag ville ha det bara. Det blev toppenbra :D

snsn.jpg

Senast ändrad:

Du kan även dra vattenslang över linorna, det finns 3/4 tum slang, kanske den passar över, någon glatt slang funkar bra för pälsen i alla fall.
Bauhaus har slang till allt möjligt det behöver inte vara till vatten, så klart

Är hästen rakad för säsongen?

Ibland kan nämligen rakning göra underverk och ibland är det tvärtom. Skav kan plötsligt dyka upp.

Hur gör hästen när den svänger?

Hur mycket böjer sig hästen?

Går den och ormar sig fram?

Körs den på tömmen hela tiden eller går den med full eftergift och förvaltar det förtroendet?

Bredare svängel och vattenslang är några saker som några skrivit om, och det är väl det omedelbara att göra.

Sen att den går rätt och svänger så att den kliver över hellre än att böja sig. Välböjlig häst i ridningen kan få lite ökade problem med att valsa in i draglinorna. Likaså häst som går snett.

När du pratar med hovslagaren nästa gång så kanske du ska be att få köra upp för den, ibland kan det vara vinklar och rent av hovarnas längd i förhållande till varann som bidrar.

Är sällan en orsak utan flera som förstärker varann!

Ptr

Oj, en sån massa såra frågor... :o Ska försöka svara så gott jag kan. Hästen är en travare o har stenkoll på att trampa över i svängarna. Hela kroppen håller han rak, men i förhållande till skaklarna så går han ju lite på tvären, åt sidan. Vi har inte så många bra och raka körvägar att utnyttja, så vi svänger rätt så ofta (mer eller mindre skarpa svängar).

Hästen har gått som travare i 10 år, men själv är jag nybörjare på detta med körning, och det mesta av vår körning går ut på att köra rakt fram. Beroende på vilket humör hästen är på så får han olika mycket eftergift. En bra dag håller jag knappt i honom alls, medan han andra dagar kan ligga på rätt bra. Han var dessutom rätt så böjlig när han gick som ridhäst, så det kan nog också spela in, som du säger.

Ska definitivt prata med hovslagaren (som dessutom tävlingskör själv). Tack för tipset!

Ut i värre terräng!

Du skulle köra lite skogskörning som omväxling! Då blir det mer att tänka på både för häst och kusk!

Ptr

Du menar för att bromsa pållens springande? Vi kör redan i skogen. ;) Det går inte att köra offroad här, det är alldeles för mycket björnbärssnår, men stigarna slingrar sig lite hit och dit och vi kör även slalom mellan vattenpölarna nuförtiden. Pållen springer ändå. :p

Märkte igår att pälsen även börjar försvinna under bakselen nu, vid den remmen som man spänner fast i skakeln. Är väl bara att inse att pållen har ömtålig vinterpäls (han brukade bli pälslös vid skänkeln när han gick som ridhäst) och kanske försöka hålla honom ännu rakare i svängarna, så han inte kommer åt skakeln och linorna så mycket.

Min häst får också skav av draglinorna, det beror på att han är bukig så magen sticker ut lite från kroppen på sidan där draglinorna ligger. Så när han rör sig och dralinorna åker runt lite, de är ju inte alltid i dragläge, så skaver det mot hans mage.
Han är en grov kallblodstravare med stor bröstkorg, så jag vet inte om han ens behöver vara bukig för att det ska bli så..
Har jag en större svängel så blir det konstig vinkel mot bröstan då den skulle behöva gå ut lite ifrån kroppen.

Det blir skav, men det blir inte så pass mycket skav att det skulle vara ett besvär. Han är rakad där i år, och än så länge har det inte blivit så mycket skav där.

Vet inte riktigt vad man kan göra åt det dock..

Går det inte att prova att sätta linhållare i skackeln så att de dras ut lite från hästen?

Med baksele så kan det vara fördelaktigt att den går till dragringarna i stället även om det blir lite senare ingrepp på det viset.

I värsta fall så far man ha falsk baksele, men riktigt hur den är konstruerad vet jag inte, men den sitter tvärs emellan skacklarna bakom hästen.

Bara lite ideer!

Ptr

Ett och annat träd har ni ju, det har jag sett.

Vet inte riktigt var ni håller hus, om ni är öster eller väster om stora vägen, men jag vet hur det är att rida i Skåne! Fick en beskrivning om nån stig som skulle gå förbi den stora skogen, jag hittade ingen stor skog! Stor skog visade sig vara den där lilla åkerholmen med uppvuxna granar på, stora träd alltså. Här är stora skogen typ Tiveden eller så.

Nu har jag en ide'. Vid rondellen i vad det nu heter vid 110 ligger en crossbana som vi rastar bredvid ibland, där är ju lite teräng i alla fall! Undrar vad de skulle säga.

Fast nu har jag spårat ur ordentligt, kunde bara inte låta bli

Ptr

Haha, jag tror inte de skulle bli så glada av en galen travare på sin crossbana. :p Men du prickade rätt så rätt i alla fall, vårt stall ligger en liten bit längre fram på vägen som går från rondellen (i Saxtorp ;) ) och förbi crossbanan.

Jag tror jag får satsa på ludd så länge och hoppas på att sommarpälsen är tåligare, som den brukar vara.

Liknande trådar

Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 993
Senast: skiesabove
·
Hästvård Häst med krustor i huden, små (2-3mm i diameter) runda sår i klungor mellan ganascherna, på halsen strax bakom och mellan frambenen...
2
Svar
22
· Visningar
2 921
Senast: sthu
·
Hästvård Jag förstår inte hur det kan vara möjligt... Min häst får skav av precis allt! Det började bak på ryggen precis där som bossorna ligger...
Svar
11
· Visningar
2 087
Senast: Krizz
·
Hästvård Klippte min häst i november och pälsen har hållt sig kort och fin. Men hon har fått ett riktigt skav av skänkeln nu på senaste. Efter de...
2 3
Svar
45
· Visningar
12 534
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar