Skav av boots?

_bjòla_

Trådstartare
Hej
Ni som använder boots till era fånghästar eller hästar som är känsliga i hovarna.
De som står med boots ute i hagen mycket.
Får ni problem med skav?
Min häst står med boots ute på dagarna, men har inte på dem inne under nätterna.
Nu har hon haft dem i cirka 2 veckor och har fått skav av dem:(
Hur gör ni för att förebygga detta?
Tips och råd?

Sv: Skav av boots?

Vilka boots använder du? Finns särskilda ledskydd som passar till en del boots. Sen kan man ta en vanlig socka och klippa av foten, helst med ull i, tjocklek vad du får plasts med i booten. Är det skav på ballarna, eller en modell som kan ge skav i karleden?

Ett tips är att spraya pälsglans runt där bootsen sitter, brukar hålla sig skavfritt då :)

Kan ju också vara en idé att ha några olika boots att byta mellan.

Jag fick boots utprovade av hovslagaren vid Ultuna de kostade 2200 kr, så har tyvärr inte råd att köpa fler boots och ha att byta mellan. De är jättebra och hästen verkar må bra av dem.
Men de är såååå himla dyrt allt!
De där med pälsglans var bra tips, har också läst lite om barnpuder osv.

Ja, de är vid ballarna hon har fått skav, just nu är det bara ett jättelitet sår på ena sidan, idag fick hon vara utan bootsen så de inte skaver upp mer, måste ju hinna få en chans att läka också.

Jag har bett hovslagarna vid ultuna ringa upp mig, ska prata med dem om detta, och dels har hon trampat av sig bootsen någon gång i hagen och de sa dem att de "gör dem inte" och har man betala 2200 kr så vill jag att de ska sitta som de ska!!

Du kan sätta en vanlig strumpa under eller något varv med linda- vetwrap eller liknande. Kanske behöver hon inte bootsen varje dag heller? Den är att det blir lite fuktigt och viss rörelse i bootsen som kan ge skav när man har på dem längre perioder men testa att ha något emellan som en strumpa så cirkulerar även lite luft.
Tänk själv när du går i en sko utan strumpa så blir det lättare skav än med beroende på skomodell :-)

Lite nyfiken, vad heter boots modellen? Tyckte dom var lite dyra men dom kanske tar ut en avgift för utprovningen. Om bootsen passar hovmodellen och är riktigt inställda, för dom boots som man behöver göra det med så borde dom inte kunna ramla av. Har ridit med mina i vatten och djup gegga!

Vi hade en häst i somras som gick med barfota boots en kortare period p.g.a. att han ömmade och hovslagaren var på semester. Det blev ingen rolig läsning kan jag lova.

Han fick lite mindre skav vid ballarna som tvättades med vatten och sen sprejades med blåspray. Dock blev de värre och värre så efter några dagar ringdes veterinären ut. Då hade det gått från små skav till öppna sår som var några cm där de var som störst :eek: Veterinären gjorde rent och fixade omslag, ordinerade boxvila. Sagt och gjort. Det tog närmare två veckor om jag inte helt missminner mig innan såren var såpass bra att han kunde få gå ute utan risk att insekterna skulle ta sönder dem igen. Tyvärr slutade inte problemen där. Av någon anledning orsakade såren störningar i hovarnas tillväxtzoner så kommande 3 skoningar gjordes av hovslagare på klinik i samråd med veterinär. Nu är det okej igen, men så är det snart ett år sedan också.

Nu menar jag alls inte att det kommer bli så mycket problem för dig och andra givetvis, men efter den incidenten vågar vi inte lämna mycket åt slumpen.

Varför inte låta hästen vara barfota i hagen? Jag antar att underlaget inte bara består av stenar .
Boots är ju i första hand till för att skydda hovarna vid ridning etc.

LIA

Varför inte låta hästen vara barfota i hagen? Jag antar att underlaget inte bara består av stenar .
Boots är ju i första hand till för att skydda hovarna vid ridning etc.

LIA

Nej, hon ska ha booten i hagen för hon har fång och behöver avlastning när hon står i sin sjukpaddok. Hon rids inte.
Hon har stått allför mycket utan boots och nu mår hon bra av att ha dessa så jag vill helst ha dessa på så mycket som möjligt, utom på nätterna när hon är inne.

Lite nyfiken, vad heter boots modellen? Tyckte dom var lite dyra men dom kanske tar ut en avgift för utprovningen. Om bootsen passar hovmodellen och är riktigt inställda, för dom boots som man behöver göra det med så borde dom inte kunna ramla av. Har ridit med mina i vatten och djup gegga!

De heter Soft-Ride, tror det är en av de killarna som jobbar på Ultuna i hovslageriet som säljer dessa.
Jag tror inte de tog betalt för att de prova ut de, men kan hända eftersom de är hennes första boots att hon kanske ska ha en storlek mindre.
Såg att de kan vara så att när hon skrittar på i hagen att hon kliver med bakbenet på framhoven och kommer åt bootsen och att de åkt av någon gång.
De händer ju inte jämt men de har hänt och jag tycker som sagt att de ska sitta, när man betala så pass!

Du har inte prövat gaiters? Det ser ut som om sådana skulle passa in i dina boots. Gaitersena sitter fast runt hoven då de är där och på så sätt rör de sig med hoven, vilket motverkar skav.

Nej har inte testat Gaiters, är helt "ny" inom boots-världen, eller ja, har iaf inte testat såna här förut.. Tyvärr känner jag mig inte alls rik just nu efter att jag inhandlat dessa på UL. Men jag ska kolla på Gaiters, är det bra?
I de här booten jag har nu är det en slags dämpande yta på undersidan, verkar väldigt bra om de står hela dagarna.
Fick prova/låna ett par Cavallo ( tyvärr passade inte de i storleken till min häst) men de är ju bara en ganska hård och platt undersida på dessa, så de är ju lite skillnad på boots.
Hur är Gaiters uppbyggda?

Det finns ju skydd man kan köpa till både Cavallo och Old macs som är till för att motverka skav och så. Det bör ju finnas till dom du köpt också?!

Kolla efter gaiters på de hemsidor som säljer boaboots, epics eller cavallo boots, de har sådana. Men jag tycker att du kan prova med en tunnare strumpa i ull. Det kan fungera. Inte raggsocka nu alltså utan vanliga tunnare strumpor i ull. Det brukar finnas i välsorterade klädaffärer men också i vissa hästsportsbutiker och hos Granngården.

Ni som har fått skav av era boots, hur har ni gjort innan de läkt helt, låtit hästen gå utan boots?
Min häst ska ju ha dessa boots på sig ute, för att avlasta, men jag tror hon måste få gå utan ett par dagar så de har en chans att läka :( ser inge vidare kul ut alls...
Någon som har nå bra läk-tips?

Nej, hon ska ha booten i hagen för hon har fång och behöver avlastning när hon står i sin sjukpaddok. Hon rids inte.
Hon har stått allför mycket utan boots och nu mår hon bra av att ha dessa så jag vill helst ha dessa på så mycket som möjligt, utom på nätterna när hon är inne.

Lite OT men borde inte bootsen räknas som "sjukbeslag" och i alla fall delvis gå på försäkringen.

Om det är möjligt, om det finns plats, så kan man försöka pilla ner ett bit liggunderlag av skum.

Senast ändrad:

Vad har du gjort av tidigare råd för att undvika skaven? Lindor? Strumpa ? annat???

Synd att dessa bootsen inte verkar topppen eftersom de ger skav. Jag har använt boots mycket i rehab i hagen, av min häst, men inga skavproblem. (easyboot epic med sulor i )

Du får låta henne gå utan några dagar om det är sår givetvis.

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
39
· Visningar
1 258
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 476
Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: jennylu
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
351
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10