Skatta för hästförsäljning som privatperson?

kopparberg

Trådstartare
Gör man det? I så fall, vid vilken summa?
Jag har betäckt min häst, har tänkt att börja lite smått med avel. I första hand för att få en häst till att behålla, men blir den tex för liten för mig, då kommer jag ju att sälja den. Dessutom så vill jag betäcka mitt sto flera gånger, och ska ju då inte behålla alla avkommor.

Så min fråga är, får man som privatperson sälja häst för hur mycket som helst utan att "staten" ska vara med och ha pengar? Jag skulle gärna ha mina hästar i ett bolag, speciellt om vi någon gång köper en gård som är jordbruksfastighet. Men vad jag förstått så är det i det närmaste omöjligt att få hästverksamhet erkänd som firma, skattmasen anser ju tydligen det alltid är hobbyhästar.

Någon som vet regler och lagar för sådant? :bow:

Sv: Skatta för hästförsäljning som privatperson?

Så min fråga är, får man som privatperson sälja häst för hur mycket som helst utan att "staten" ska vara med och ha pengar?
Nej det får man såklart inte...så länge man går med vinst.

Alla inkomster ska deklareras. Säljer du en häst får du ju dra av utgifter som foder, uppstallning, vet. utgifter osv (om du har kvitton på utgifterna) och resterande deklarerar du.
Det finns nåt grundavdrag men det görs automatiskt så vitt jag vet.

Gå in på SKV och slå på inkomst av hobbyverksamhet, finns en mycket bra broschyr.

Då kan det vara dags att börja spara kvitton då! Någon vinst blir det ju inte tal om, transport, bil att dra dransporten, foder, skoning osv i all oändlighet.

Det blir ju bara mer pappersarbete om du ska ha hästarna i företag, så i så fall är det kanske lika bra att börja vänja sig.. ;) (det är fördelaktigare att ha dem privat så länge du inte har en bra ruljans på det hela)

---
Enstaka försäljningar av t.ex. en köpt tavla, en fotografisamling, en frimärkssamling eller liknande ska beskattas i inkomstslaget kapital. När det gäller enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk gäller att vinster upp till 50 000 kr per år är skattefria. Om din vinst är högre ska du betala skatt på den över- skjutande delen
---
källa: http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf

Senast ändrad:

Intressant.

Men som jag fattade det, om jag har ett föl som jag säljer vid 3 års ålder för 75 000kr. Då ska jag skatta på 25 000kr. Men på dessa tre åren så har hästen kostat mer än 25 000kr i veterinärkostnader, stallhyror, hovslagare, anmälningsavgifter till visningar och transport.

Det är ju betydligt mer än 25 000kr. Ska jag ändå skatta på de 25' vid försäljningen eller kan jag spara 3 år gamla kvitton och visa upp vad jag redan har betalat för min häst?
Och antagligen egentligen gått back på hela affären med kanske 20 000kr

Jag har t o m strukit under VINST. Man skattar på VINST.

Länken till hela broschyren med beräkningar och instruktioner finns i inlägget

Inte för att papper och bokföring är så där himlastormande kul, men jag har ju varit ekonom i "hundra år", så om papperspillande kan spara någon krona så kan jag tänka mig göra det! ;)

Du kunde ha svarat bara ja eller nej på frågan om det var idé att spara kvitton som privatperson... istället för ett svar som jag tolkar som att du tror jag är dum i huvudet. Ursäkta att jag inte är utbildad ekonom

I praktiken kan Du sälja för ca 67.000:- utan att skatta. Du redovisar intäkten, gör ett schablonavdrag, 25%, och sedan är det 50.000:- vilket är skattefritt.

i Ditt fall/räkneexempel är försäljningen då 75.000:-, dra av verkliga kostnader, vilka torde övergå 25.000:- och då har Du max 50.000:- kvar vilket då är skattefritt. Men Du skall ändå deklarera försäljningen, vilket jag tror många missar.

Sedan kan man ju fråga sig hur många som deklarerar en hästförsäljning:) Med tanke på alla annonser om hästar säljes så skulle det bli ett antal tusen K9-blanketter och det tror jag inte är verkligheten. Första året när lagen infördes var det ytterst få blanketter inlämnade.

För att driva näringsverksamhet och för att en verksamhet skall anses som sådan krävs att tre s k rekvisit är uppfyllda; självständighet, varaktighet och vinstsyfte.

Saknas vinstsyfte är det hobbyverksamhet.

Skatteverket har gjort några tolkningar och förtydliganden om de tre rekvisiten när det gäller just hästverksamhet. Om Du googlar på hästverksamhet+skatteverket hittar Du säkert den promemoria som kom 2009 om hur olika typer av hästverksamhet skall bedömas.

Just därför att alla INTE är utbildade ekonomer bifogade jag en lättbegriplig länk till den enda instans som är tillförlitlig i ämnet.

URSÄKTA att jag inte bredde ut mig i en uppsats för att förklara det den länkade, tillförlitliga informationen på ett begripligt sätt uttryckte. Det är ta mig tusan inte lätt att göra rätt när tårna är så känsliga...

Tror jag sett delar ur denna premomoria, just i och med reportage där hästfolk inte får sin solklara hästuppfödning "på företag" godkänd.

Som privatperson får jag sälja min häst för hur mycket pengar jag vill utan att betala skatt, men om du ska börja med med avel för att sedan sälja av avkommor, även i liten skala, måste du registrera firma.

Då måste du betala skatt till staten, och också som någon nämner, spara ALLA kvitton du får som är relaterade till firman och likaså de kvitton du skriver. Eftersom skattemyndigheterna är stenhårda när det gäller hästfirma som hobbyverksamhet bör du ha allting kristallklart och dagistydligt (som jag brukar säga) så inga missförstånd kan uppkomma, för det kan bli dyrt.

Men det stämmer ju inte alls, titta på ovanstående länk och på informationen.

Driver du företag har du ju en bokföringsskyldighet som man inte ska ta lätt på, så att bokföringen måste stämma och alla handlingar finnas är ju självklart.

Säger som föregående, stämmer inte.

Klart att Du får sälja Din häst för hur mycket pengar som helst:), men vinsten är skattepliktig om den överstiger f n 50.000:-.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i... 2
Svar
35
· Visningar
3 613
Senast: ameo
·
Gnägg Hej! Nu behöver jag råd av er. Har ett äldre sto. 21 år gammal. D-ponny. Har haft henne i 17 år och jag älskar henne otroligt mycket...
Svar
9
· Visningar
1 571
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 681
Senast: Myelin
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite råd angående start av firma! Tänkte starta upp en enskild firma, och behöver ta ett lån (under 100 000 kr). Men för...
Svar
15
· Visningar
3 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka