Skatt på pengar från försäkring?

kamomillo

Trådstartare
Jag har efter en olycka en trasig arm, som jag nu ska få ersättning för av mitt försäkringsbolag.
Är det skatt på dom pengarna?
Är det bra att låsa pengarna hos dom i ett par år, för att få bättre ränta?
Eller ska jag stoppa in pengarna i min vanliga bank?
Jag har aldrig haft pengar, så jag har noll koll på sånt.

* Jenny *

Sv: Skatt på pengar från försäkring?

Det beror lite på vad det är för typ av försäkring, om det kommer som en klumpsumma eller som periodiska utbetalningar och vad ersättningen avser. Om det är en försäkring du tecknat själv, ersättningen kommer i en klump och det är ersättning för själva skadan (och inte t.ex. förlorad inkomst) så bör den vara skattefri.

De är en klumpsumma, ingen förmögenhet, men mer pengar än jag brukar ha.
Olyckan skedde hemma (i köket:o) men det var min olycksfallsförsäkring genom jobbet som betalar ut.

* Jenny *

Då kan det hända att du behöver skatta på det, det beror på om försäkringen räknas som tecknad i samband med tjänst.

Absolut bäst svar tror jag du får om du frågar försäkringsbolaget, de brukar ha bra koll. :)

De är en klumpsumma, ingen förmögenhet, men mer pengar än jag brukar ha.
Olyckan skedde hemma (i köket:o) men det var min olycksfallsförsäkring genom jobbet som betalar ut.

* Jenny *

Skattefri.
Ersättning för förlorad inkomst etc är däremot skattepliktig. Ibland har försäkringsbolaget redan dragit av skatten på beloppet du får utbetalat vilken då ligger på ca 30% skattesats eller så får du hela beloppet och själv betala in skatt.

Skattefri.
Ersättning för förlorad inkomst etc är däremot skattepliktig. Ibland har försäkringsbolaget redan dragit av skatten på beloppet du får utbetalat vilken då ligger på ca 30% skattesats eller så får du hela beloppet och själv betala in skatt.

instämmer. en försäkringsutbetalning är ju en ersättning för ngt man förlorat.
ingen inkomst.

Skattefri.
Tack! jag litar på dej!
Frågan är också om jag ska låta en del av pengarna vara kvar i försäkringsbolaget i 5 år, till en ränta på 4-6% ??
OM jag skulle vilja göra uttag under den tiden, hur mycket avgift kan det då vara?
Jag har inget jag just nu skulle vilja köpa, ja en säng då... Men inget som är akut, men det vet man ju inte, vips så går bilen sönder, och jag behöver pengarna till en ny;) Ja de blir ingen ny... men en grundplåt till en i alla fall.

* Jenny *

Men ring och fråga försäkringsbolaget om utbetalt belopp är k-skattat (skattefritt) eller p-skattat (ska betalas skatt på utbetalt belopp, 30% brukar försäkringsbolaget dra generellt). Då kan du också fråga om möjligheten till uttag om du låter pengarna stå kvar.
Generellt brukar olycksfallsförsäkringar vara k-skattade, d.v.s. du ska inte betala någon skatt på utbetalt belopp.

Försäkringsbolaget skulle ha ringt mej idag, men det måste blivit någon miss, för dom hörde inte av sig. Får kolla på måndag.

* Jenny *

Generellt sett så säger man ju att en krona är värd mer idag än imorgon.

Ledsen att jag inte har nåt konkret placeringsaltenativ men risken är som i din fråga att de kanske tar ut en avgift vid tidigare uttag. Ev avgifter för förvaltning om det inte är ett rent räntebärande konto de är på utan bara möjligheten till 4-6%. 5 år är en lång tid också. Vad händer med pengarna om det skulle hända dig något under tiden. (Förstå mig rätt)

Med vänlig hälsning, Thomas

Teckna en kapitalförsäkring på delar av summan kanske?

En sån har jag och den dag jag är 65 så får jag ut hela beloppet, givetvis skattefritt och skulle jag råka avlida innan dess går pengarna till mina barn eller sambo om jag skaffar mig en sån.

Teckna en kapitalförsäkring på delar av summan kanske?

En sån har jag och den dag jag är 65 så får jag ut hela beloppet, givetvis skattefritt och skulle jag råka avlida innan dess går pengarna till mina barn eller sambo om jag skaffar mig en sån.

1. En långsiktig aktieplacering.
2 En lågrisk fondplacering, kolla årsavgifterna.
3 Amortera ev. lån på boende, notera det på dokument, så att din ägarandel av boende då motsvarar det du satt in. Den placeringen ger idag den bästa räntan på pengarna.

Generellt sett så säger man ju att en krona är värd mer idag än imorgon.

Ledsen att jag inte har nåt konkret placeringsaltenativ men risken är som i din fråga att de kanske tar ut en avgift vid tidigare uttag. Ev avgifter för förvaltning om det inte är ett rent räntebärande konto de är på utan bara möjligheten till 4-6%. 5 år är en lång tid också. Vad händer med pengarna om det skulle hända dig något under tiden. (Förstå mig rätt)

Med vänlig hälsning, Thomas

De ska jag ta fasta på! En krona är mer värd idag än imorgon!;)
Skulle vilja göra något roligt för pengarna, men jag reser inte mycket pga djuren, och jag är ingen "slösa" så jag köper inget som jag inte behöver.
Lån har vi inga, annars hade det varit självklart att betala av på dom.
De tål att tänkas på. Men det känns som om det blir ett vanligt sparkonto, med möjlighet att nalla av dom när jag vill ha guldkant på tillvaron.
De är som sagt var ingen förmögenhet, men för mej med en halvtidslön som städerska är det sköna slantar.

* Jenny *

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag tänkte spara en större summa pengar och kollar då på fasträntekonton där man låser pengarna en viss tid, och man får då en bättre...
Svar
10
· Visningar
931
Senast: Liten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 124
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 236
Juridik & Ekonomi Jag råkade dränka min Macbook i dricka när den låg i väskan. Så nu håller jag på och kikar på vad dom behöver för uppgifter för...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama