Skarpa bett...

Sv: Skarpa bett...

bridongbett är ju ett "sorts" tränsbett, men ofta smalare (för att få plats tillsammans med stångbettet) och ofta mindre ringar?

och det moonlightgarden beskriver är för mig ett rakt tränsbett,ingen stång.

Jo det gör det nog tydligen, verkar som så...
Inte det jag fått lära mig iaf...

Mindre raka bett vett jag att det finns inom körning iaf kallas för chek bett dom är smala med absurdt små ringar.

ganska bra sida, synd bara att jacson sidan dom hänvisar till inte visar upp priser på sina saker. Är lite småsugen på myler bett nummer 1 å har varit det ett tag, men dom kostar ju en del...

Men check-bettet är inte ett bett man har tygel eller töm till. Det är ju enbart för att checka upp hästen så den har ett motstånd när det skall springa fort (trava) så den kan få maximalt påskjut.

/Malin

OlleAtlas skrev:
En stång har hävstänger och kindkedja. Det är nog ett rakt odelat bett du har.

OA

Av någon outgrundlig orsak kallas ett rakt bett för stångbett, fråga mig inte varför för det vet jag inte. Första gången jag såg benämningen var hos Börjes, jag har ställt frågan till dem om varför de kallar ett rakt oledat för stång men inte fått något svar.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag skulle behöva tips till min starka häst, vilket bett ni tror skulle passa bäst. Jag rider vanligtvis på ett tredelat...
2
Svar
20
· Visningar
13 306
Senast: caballus
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag...
2
Svar
26
· Visningar
3 748
Senast: tuaphua
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 431
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar