Skarpa bett...

M

Madeleine Nilsson

Lägger tråden här istället. Provade på ridning utan resultat

En häst som ibland sticker, inte lyssnar så mycket på vanligt tränsbett, krullar ihop sig för mycket mm. blev för ett tag sen riden på isländsk stång! (Antar att alla vet hur de ser ut.) Detta var inte på tävling utan hemma bara för att se hur det funkade. När människan som red inte fick stopp direkt på hästen lutade h*n sig bakåt och drog!
Jag har talat om för människan vad jag anser om detta och varför, så det vet h*n, mer kan man liksom inte göra.
Men det är väl helt vansinnigt?! Jag har alltid ansett att rida på isl. stång det gör man på tävling för att få fram det där lilla extra ur en häst som redan bär sig jättebra, är lyhörd för vanligt bett och ja, går väldigt bra helt enkelt. Och då som en förfining alltså. (Och så ska man ju vara oerhört lätt på handen.) Jag menar det är ju inte ens gjort för annat än att rida rakt fram, inget man svänger med och såna saker... Då ska det väl inte användas som korrigeringsbett av ryttare (som inte är redo för det) och häst som inte är redo för det!
Någon annan som blir upprörd över detta eller överreagerar jag?

Sv: Skarpa bett...

Det finns mycket korkade människor....

Jag vet en ridskola som hade pelhamstång till en häst oavsett om en nybörjare eller van ryttare red honom.
Behöver jag tillägga att han var som ett stenblock i munnen...

Personligen rider jag en av mina hästar på stång eftersom han är westernriden och för att få ett fint samspel använder jag stången ibland, men jag kan egentligen använda vilket bett som helst eller rida utan för den delen.

Börjar man använda en stång som nödbroms är man lite fel ute...

Äntligen ett svar! Tack!
Ja, ska man rida hästen på stång så ska den väl klara att ridas på andra bett också, som din häst.
Och om hästen inte lyssnar eller sticker borde man ju först komma tillrätta med den underliggande orsaken istället för att sätta på skarpare bett...

Svänga kan man ,dock är det svårt att ställa och böja hästen med den isländska stången. Men så är den ju inte gjord för det heller.

Jag har ett sådant bett till min pålla, men det är helt oanvänt eftersom hästen inte rids i den "formen" ännu.

Jag tror på så snällt bett som möjligt och med en mjuk och känslig hand kan det gå. Om hästen inte blivit fördärvad tidigare, som denna hästen det handlar om rätt garanterat kommer bli om ägaren inte lyssnar och ändrar sitt sätt.

Min fd chef red alltid sina hästar på stången (eller ett sorts hackamore). H*n var väl inte direkt jättemjuk i handen, men jag antar att h*n visste vad h*n gjorde eftersom h*n är ridlärare, beridare osv. Stången användes i skog och mark, men även till ridningen i paddocken, dvs när hästen skulle ner i form oavsett om den klarade det eller inte.

Jag själv har ridit på stång ett par ggr, men föredrar ett vanligt hederligt tredelat bett, vilket jag även använder nu.

Som min tränare sa till mig när jag satt och gnällde över att jag inte hade någon kontroll över min fd häst (halvblod/fullbod) på hoppbanan.

"byter du till ett skarpare bett så kanske det funkar i ett par månader, sen byter du till ett annat bett för att det andra inte funkar, ett tag senare så går inte det heller och då har du helt plötsligt ett annat ännu skarpare bett och så går det runt, för en ryttare med för hårda händer gör att hästen inte vill lyssna på din hand, därav gör du att hästen blir hård i munnen och att du inte längre har samma kontroll, allt går runt och inom kort har det blivit en ondcirkel som inte gör att hästen mår bättre."

Efter det så började man genast kämpa med att bli mjuk i handen och att få hästen att acceptera bettet igen, efter ett par månader i hårdträning (för min del) så var han jättefin och mjuk i munnen och reds lätt på ett äggbett och vanligt tränsbett. (Jag var bara 15 år då, läääängesedan *skäms över hård hand*.

Nu har jag istället en häst som säger till om jag tar för hårt i munnen på henne, hon är superkänslig och lyssnar väldigt bra på mjuka förhållningar, men så har hon dagar då hon inte skall stå stilla och bara kör ner huvudet och går, då vet jag inget annat att göra än att tyvärr ta till lite hårdare i hennes mun, vilket oftast resulterar i att hon frustar irriterat och slår med framhoven, efter att man sagt "Du började, men jag är ledsen att jag tog för hårt" så är hon nöjd.

Men hej Madeleine ! Synd att du inte kan säga allt detta när du är i stallet ? Om du nu så gärna vill veta klarar jag av att rida på stång ochh det var både Rosa och Kjartan som tyckte jag skulle prova.
Du borde väl veta att Kjartan veta vad han pratar om ?
Så jag tycker inte du ska skriva sånt här när det finns andra i stallet som ser.

Rider min häst på stång, men jag rider oxå min häst på tredelat.
Måste påpeka att det jag har är en helt vanlig stång utan någon hävstångseffekt. Byter bett lite då å då på min häst. Hon är gärna uppe i ffarten just nu men det har mer med min ridstil som jag försöker korigera än något annat så just nu jobbas det å bråkas det en hel del i galoppen, hon vill få springa å slippa jobbet å jag vill att hon ska jobba å gör mitt bästa för att lyckas med detta genom korekt sits, händer och benposition. Det är verkligen jobbigt visa dagar just nu men det blir ju bättre nång gång...

Du har nog missförstått det hela Malin, :) det var inte om dig, jag lovar och svär! Har skickat ett PM!

Nupp, det finns vanlig stång (vet ej namnet) är en stång med helt vanliga bettringar (sådan jag har). Seddan finns det stång med hävstångs efekt så som islandsstången som man verkligen bör vara grymt duktig för att rida på. Å så finns det alla möjliga varianter därimellean.

Jag har hört folk säga stång om rakt oledat bett, är det det du menar? När jag hör stång så tänker jag också hävSTÅNGsbett. Vad är annars vitsen?

japp det är ett sådant jag menar.
Vad är då ett rakt oledad bett med vanliga ringar om det inte är ett stångbett?
Vad är det för kattegori ett rakt bridongbett eller något annat?

En stång har hävstänger och kindkedja. Det är nog ett rakt odelat bett du har.

OA

Mmm det är det.
men kallas det verkligen för oledat bridongbett, hamnar det inte under någon annan kategori på bett?

moonlightgarden skrev:
Mmm det är det.
men kallas det verkligen för oledat bridongbett, hamnar det inte under någon annan kategori på bett?

Kollade på Hööks hemsida, de kallar det bara för "rakt tränsbett".

OA

Hm har dom rätt jämt? Finns det ingen bra bett sida man kan kolla upp det på egentligen? Ett vanligt tränsbett år ju ett bridongbett så då undrar man ju lite hur korekt deras bett är benämnda.

Jag tror (verkligen TROR) att det kallas bridong i samband med kandar. När det är ensamt kallas det nog tränsbett.

OA

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag skulle behöva tips till min starka häst, vilket bett ni tror skulle passa bäst. Jag rider vanligtvis på ett tredelat...
2
Svar
20
· Visningar
13 306
Senast: caballus
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag...
2
Svar
26
· Visningar
3 748
Senast: tuaphua
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 431
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar