skarpa bett inom hoppning

Sv: skarpa bett inom hoppning

Jag tror att det kan vara svårt att sätta allt för många regler på hur ett bett får användas, det kan ju skilja en del från fall till fall om ett skarpare bett är bra eller inte. Dock kan jag fundera över tränarnas ansvar när det kommer till betsling. Jag har sett många ponnyryttare som betslar upp sina hästar ordentligt utan att ha någon god anledning till det. resultatet blir ofta att hästen går bakom hand eller i värsta fall blir så överbetslad att den tappar bjudningen. Som tränare borde man ta tag i en sådan situation mer och gå in på grundridningen istället. Det gagnar ju inte ekipaget, även om ryttaren ibland tror det.

Som tränare borde man ta tag i en sådan situation mer och gå in på grundridningen istället. Det gagnar ju inte ekipaget, även om ryttaren ibland tror det.

Problemet är bara att rider man för en sån tränare kanske man inte plockar hem en hög rosetter från varje tävling, inte direkt iaf, och det är ju inte lika roligt då :smirk: utan det är lättare att rida för en tränare som inget säger, betsla upp, rida som om man stulit hästen och få de där rosetterna...

Det måste finnas ett intresse hos ryttarna att lära sig rida väl, annars går det inte - oavsett hur bra tränaren är.

Fast väldigt många ponnyer som blir överbetslade hoppar ju inte alls...

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24