skarpa bett inom hoppning

Fannih

Trådstartare
har funderat på en sak.

hur kan man låta ryttare som sliter,drar å rycker i hästens mun ha hur skarpa bett som helst i hoppning , men i dressyren på klubbnivå får de bara använda vanligt tränsbett?

för i hoppning så är det ju allti mera lätt hänt att man drar hästen i munnen :P

Sv: skarpa bett inom hoppning

Förstår inte riktigt vad du vill med tråden, men ett bett är ju inte skarpare än handen som håller i det. Och hellre ett litet skarpare bett än att ryttaren måste sitta och slita och dra i ett alldeles för milt bett.
I dressyr rids det ju på kandar (inte på klubbnivå då :p) och det är nog så skarpt det med i fel händer.

jag bara undrar hur det är förbjudet med skarpa bett i dressyr på klubbnivå, men i hoppningen är det tillåtet..

det har jag också funderat över, hur alla dessa ungar kan få sitta o slita o dra hur mycket som helst under en hopptävling, sen tycker iaf inte jag att man ska få rida på skarpare bett i dressyren heller, men det borde det inte införas nån slags begränsning i hoppningen upp till en viss nivå??

Det är ju inte tillåtet med vilket bett som helst på ponnytävlingar heller. på häst får du rida med vilket bett du vill men på ponny finns det begränsningar.

De får inte sitta och slita och dra hur som helst. I de fall som ryttarna visar på ett olämpligt uppträdande brukar domaren säga till, dela ut ett gult kort eller utesluta ekipaget.

KL

Vilka bett är tillåtna i ponnyhoppning?

Men tänka om man är en väldigt duktig ryttare och har en ung oerfaren och stark häst som man ska lära hoppa och ska börja introducera på tävling och vill då börja på klubbtävling. Ska man då inte få ha ett skarpt bett som man kan hantera eller? För om man inte har det kan hästen inte hanteras?

Tycker det är synd med dom som sliter och drar, men då tycker jag att de borde uteslutas, omedelbart. Det kan domaren avgöra och dom borde bli hårdare på sånt!

Så man borde inte lära sig hantera hästen utan att behöva ett pessoa o rycka till i om hästen är "dum"???

Väldigt konstig syn på detta med tillåtna bett, jag menar ponnybarn borde inte få rida med hävståndsbett och jag förstår inte hur man kan rättfärdiga detta!

Vad är det som säger att "ponnybarn" rider med sämre händer än de som rider storhäst?
Du kanske inte har suttit på en väldigt stark och framåt häst och försökt hoppa en bana med lite högre hinder? Man kanske inte heller vill ha 100 procentig "dressyrlydnad" i hästen?
Min ponny hoppas på ett jaktkandar. Är det väldigt elakt tro? (Det går alldeles utmärkt att rida henne på ett vanligt 3-delat men för snabbare reaktioner så har hon jaktkandaret. Snabba svängar och lite högre hinder kräver snabba reaktioner, inte reaktioner som tar tre galoppsprång.)

Jag anser att det är fler ponnybarn som har röriga händer än äldre ryttare.
Varför skulle men inte vilja ha 100 procentig "dressyrlydnad" i hästen? Förstår jag inte alls...
Enligt mig ska man kunna uppnå lika snabba reaktioner med ett tredelat bett som med ett jaktkandar men vi alla har ju olika åsikt...
Och jo, jag har hoppat bana med stark och svår häst och ja, jag har själv använt hävstångsbett men då anser jag att jag kan kontrollera detta, tycker jag många ponnybarn inte kan, särskilt inom hoppning.

Kan vara så, men de har inte heller samma styrka och tyngd bakom rörelsen som de flesta vuxna har.
Jag vill att mina hopphästar ska kunna ta egna initiativ, om jag ngn gång missar ska de kunna veta vad de ska göra. Har man 100 procentig dressyrlydnad har man litegrann släckt förmågan för hästen att ta egna initiativ.
Jag tycker att du generaliserar lite väl mkt...

Kan hända men mina påståenden är riktad till majoriteten, självklart finns duktiga ponnyryttare och kassa vuxna. Vi har olika åsikt ang hur pass lyhörda hästarna ska vara för våra hjälper.

Så du tycker alltså att för att rida en het stark häst behöver man ha styrka och tyngd? Har man inte det behöver man skarpa bett... Jaa, olika åsikt va det ja.

Jag tycker att det är fel att låta ponnyryttare rida på i princip valfria bett. Räcker för mig att se en hopptävling för att komma fram till den slutsatsen.

Var påstår jag att man behöver tyngd och styrka för att rida en het och stark häst? Just det, ingenstans. Det jag skriver är att ryck i tyglarna skadar troligen mer om den som rycker är 40 år gammal och väger 70 kg jämfört med en 10-åring som väger 35 kg. (Eller vad 10-åringar nu kan tänkas väga.)
Jag är varken särskilt tung eller stark och rider ändå heta och starka hästar.

Hoho, ponnyryttare har inte särskilt många bett att välja på. Runt 10-talet bett och sen kan man ju förstås välja att ha de betten överdragna med gummi eller läder också. Inget särskilt stort utbud mao.

Jag tycker att det är fel att låta ponnyryttare rida på i princip valfria bett. Räcker för mig att se en hopptävling för att komma fram till den slutsatsen.

Det finns ganska mkt restriktioner på bett på ponnytävlingar. Kolla i TR så ser du vilka som är tillåtna. Det är långt ifrån fri bettsling på ponny.

Så man borde inte lära sig hantera hästen utan att behöva ett pessoa o rycka till i om hästen är "dum"???

Väldigt konstig syn på detta med tillåtna bett, jag menar ponnybarn borde inte få rida med hävståndsbett och jag förstår inte hur man kan rättfärdiga detta!

det är 18+årsgräns på pessoa utan delta... d flesta bett med hävstång o dyl är det 18års gräns på men vet att många klubbar ser genom fingrarna vilket är dåligt...

det är 18+årsgräns på pessoa utan delta... d flesta bett med hävstång o dyl är det 18års gräns på men vet att många klubbar ser genom fingrarna vilket är dåligt...

Eh, du vet inte riktigt vad du skriver om. Du har inte en siffra rätt. Pessoa utan delta är ett godkänt bett på ponnytävling, alltså ingen 18-årsgräns på. Det finns för övrigt inga åldersgränser på bett.
En 30-åring som tävlar ponny får inte rida på pelhamstång utan delta medan en 11-åring som tävlar ridhäst får rida på pelhamstång utan kedja.

Eh, du vet inte riktigt vad du skriver om. Du har inte en siffra rätt. Pessoa utan delta är ett godkänt bett på ponnytävling, alltså ingen 18-årsgräns på. Det finns för övrigt inga åldersgränser på bett.
En 30-åring som tävlar ponny får inte rida på pelhamstång utan delta medan en 11-åring som tävlar ridhäst får rida på pelhamstång utan kedja.

:bow: :bow: :bow: så sant som det är sagt!

What?! sen när är det åldersgräns på bett? :crazy:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24