Skärmen blir svart...

C

cissiny

Min laptop har vart lite konstig de senaste dagarna - det började i fredags. Då satt jag och gjorde många saker samtidigt :crazy: (skickade bilder via icq samtidigt som jag zippade ett par mappar), kanske blev det för mycket? Skärmen blev helt plötsligt svart... :crazy: :eek: :crazy:

Nu hände det igen, hade iofs några fönster öppna samtidigt som jag jobbade i Photoshop Elements. När jag skulle spara bilden blev skärmen svart igen :crazy: :crazy: :crazy: - testade först "space" tangenten, inget hände, sedan Ctrl+Alt+Del och då gick den igång utan problem, kunde spara. Nu är den igång igen...

Vad händer??? *väldigt orolig* :crazy:

Mvh Cissi
 
Virus???
Många virus kan ju göra att skärmen plötsligt svartnar, men eftersom det kommer när du har flera fönster uppe samtidigt kanske det snarare beror på något fel som gör att den inte klarar lite högre belastning.

Har du uppdaterat antivirusprogram?
 
Jo, virusprogrammet är uppdaterat, den kollar efter uppdateringar dagligen... Att den la av i fredags är väl någorlunda förståeligt då jag gjorde väl mycket samtidigt - men nu? :confused:

Just nu funkar den för övrigt utan problem, jag har redigerat några fler bilder och sparat utan att nåt hänt...

Mvh Cissi
 
*puttar upp* någon???

Den har fungerat utan problem sedan den strulade innan idag - men man blir ju orolig! :crazy:

Mvh Cissi
 
Då har jag faktiskt ingen aning..
Det kan inte vara så att du har dåligt med minne kvar så den inte klarar av att göra flera saker samtidigt utan "dör"??
Observera att jag bara gissar nu.. Är inte SÅ bra på dataproblem..
 
Datorn krachar alltså inte? Kan du kan fortsätta där du var när du tryckt Ctr-Alt-Del menar du?

Jag skulle kunna tänka mig att problemet har med överhettning att göra. Det brukar kunna få datorer att "dö" när de jobbar hårt. Då brukar i och för sig hela datorn starta om, men kanske kan det även bli som i ditt fall, att bara skärmen slocknar.

Har du tänkt på om fläkten är igång när skärmen svartnar. Ofta väljer tillverkarna av laptops att låta fläkten gå så lite som möjligt för att hålla ner ljudnivån. Kanske har de satt temperaturgränserna för snävt.

Kontrollera att ventilationshålen under och på sidorna av datorn inte är blockerade på något sätt.

Om fläkten inte är igång så kanske det finns några inställningar (troligtvis i Bios) man kan ändra för att starta fläkten tidigare.
 
Tack för dina tips, jag är jättetacksam för hjälpen! :D :bow: :D

Jag tror inte att minnet är problemet - det verkar finnas gott om den varan.

Tack iaf! :D :bow: :D

Mvh Cissi
 
Tack för väldigt bra tips! :D :bow: :D :bow: :D

Datorn krachar alltså inte? Kan du kan fortsätta där du var när du tryckt Ctr-Alt-Del menar du?
Japp, den gick igång när jag tryckte Ctrl-Alt-Del

Jag skulle kunna tänka mig att problemet har med överhettning att göra. Det brukar kunna få datorer att "dö" när de jobbar hårt. Då brukar i och för sig hela datorn starta om, men kanske kan det även bli som i ditt fall, att bara skärmen slocknar.

Det låter rimligt! Och, ärligt talat, när du nämnde det här med att datorn startar om sig - det har den faktiskt gjort en gång! Fick en smula hjärtsnörp men det har tackolov bara hänt en gång... :crazy:

Har du tänkt på om fläkten är igång när skärmen svartnar. Ofta väljer tillverkarna av laptops att låta fläkten gå så lite som möjligt för att hålla ner ljudnivån. Kanske har de satt temperaturgränserna för snävt.

Jag tänkte inte på det faktiskt? Men fläkten är inte igång hela tiden, bara då och då. Kanske för lite? Jag tar ju gärna att fläkten är på - den låter faktiskt inte mycket alls... Det brukar inte märkas direkt... Det är bara sedan jag läste ditt inlägg som jag lagt märke till det...

Kontrollera att ventilationshålen under och på sidorna av datorn inte är blockerade på något sätt.

De är inte blockerade vid sidan, men under datorn? :confused: Den står ju på bordet :crazy:

Om fläkten inte är igång så kanske det finns några inställningar (troligtvis i Bios) man kan ändra för att starta fläkten tidigare.
Det är en bra idé - med tanke på att jag/vi kan så himla lite om datorer så tror jag att jag ska ringa leverantören, vi köpte datorn vid årsskiftet. Dom gör ju specialbyggda datorer och jag tror att dom har rätt bra koll? Bäst att fråga dem, om det är något man kan ställa in?

Tack än en gång! :D :bow: :D

Mvh Cissi
 
>> Kontrollera att ventilationshålen under och på sidorna av datorn
>> inte är blockerade på något sätt.

> De är inte blockerade vid sidan, men under datorn? Den står ju på bordet

Om den står på bordet är det ingen fara. Det brukar finnas "tassar" under datorn så att den kommer upp ett par millimeter från underlaget. Då kan luft strömma under. Om man har datorn i knät, i sängen eller på något annat mjukt underlag så sjunker tassarna ner i underlaget och det finns risk att luftcirkulationen blir för dålig.

Det finns program för att läsa av temperaturen och ändra fläktinställningarna på datorn. Ett sådant program är Speedfan. På min dator är det dock bara hårddiskens temperatur som går att se. Det beror lite på vad det är för tillverkare. Om du instalerar programmet så var försiktig! Ändra ingenting om du inte vet vad du gör. Datorn kan förstöras om man gör fel.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min dator mår synnerligen obra. Den har mått bra tills igår kväll, då jag satt och surfade och skulle ladda in lite bilder från...
Svar
2
· Visningar
1 205
IT & mobiler Läs detta innan du skapar en ny tråd. Läs igenom de vanliga frågorna nedan. Om du behöver diskutera vidare så använd helst någon av de...
Svar
0
· Visningar
13 763
Senast: gern
·
C
IT & mobiler Sitter här och måste flytta en stor mapp från den här datorn (laptop) till min stationära... Detta för att kunna kolla bilderna i...
Svar
9
· Visningar
820
Senast: Grevinnan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp