Högkvalitativa torrfoder i all ära, men jag räknar inte den maten som den ultimata kattmaten heller. RC:s foder innehåller ganska mycket kolhydrater, något som katters matspjälkningssystem inte är gjorda för att bearbeta, iaf inte i de mängderna. Allt ifrån 19,5% stärkelse till 32% står det att läsa i RC:s näringsfaktatabell. Lägg sedan till fibrer och cellulosa. Då kan man komma upp till 50% innehåll av kolhydrater. Och inget foder innehåller mer än 38% protein. En katt är gjord för att få i sig betydligt mer än 38% animaliskt protein. Många oberoende näringsexperter rekommenderar att en katts föda bör innehålla minst 40% protein. Katten är trots allt renodlad köttätare.
Studier i USA (pågår säkert liknande studier i Europa också) visar på ett eventuellt samband mellan diabetes hos katter och högt intag av kolhydrater. Jag har själv upplevt att bästa sättet att få ner en katt i vikt är att ge ett väldigt proteinrikt (mer än 50% protein), men fett- och kolhydratsfattigt foder. En metod som rekommenderas av många amerikanska veterinärer. En slags Dr. Atkins-diet för katter, skillnaden mellan människan och katten är dock att katten är anpassad att leva på denna diet.
Vad vill jag säga. Jag vill nyansera debatten lite

Även om de högkvalitativa fodren är bra mycket bättre än ICA-maten så bör man kanske vara lite mer kritisk till just typen torrfoder än man är idag. Idag är det den vedertagna metoden att utfodra både hundar och katter, och varken hundar eller katter är ju gjorda för att käka torra kulor fullspäckade med kolhydrater.
Mamsens katt, en kastrerad huskatt på 9 år, har levt hela sitt liv på ICA-mat och han mår alldeles strålande, precis som byns alla andra katter som också lever på "skitmat".
Mina katter får hemlagad mat och de mår alldeles utmärkt. de skiter mindre nu än de gjorde när de tuggade RC