Skapande för 1- och 2-åringar

Status
Stängd för vidare inlägg.

bettysmatte

Trådstartare
Jag vill ha en massa roliga förslag på skapande aktiviteter som man kan göra med 1- och 2-åringar! Vår lilla grupp på förskolan har bakat, målat med fingerfärg (kroppsfärg, blev det..!), målat med flytande färg, limmat löv på ett "träd", etc., men jag vill höra vad förskollärare, barnskötare och föräldrar har för förslag. Det är så kul att jobba med de allra minsta, men samtidigt en utmaning att komma på saker som de kan göra mestadels själv och som ger de en kul upplevelse.

Sv: Skapande för 1- och 2-åringar

Play doo-lera gillar de flesta speciellt om den är nygjord och varm.
Vattenfärger och kritor är inte att förakta.
Silkespapper som man knölar ihop till små tussar och fäster på ett papper med lim, bra finmotorisk träning, känsel, hörsel och syn får samverka.
Jag vet inte hur er förskola har det med skog i närheten men det är annars mitt favoritställe för alla aktiviteter man kan tänka sig. Skogspromenader är oöverträffade när det gäller grovmotorisk träning och om man samlar in material kommer även finmotoriken in (plocka barrnålar från marken). Samla stenar och gör stentroll, limma ihop dem med limpistol så håller de bra, lägg en limklutt mellan stenarna och sedan en stödjande ring av lim runt dem. Barnen brukar gilla att skura stenarna när de kommer in från skogen. Gör hår av lavar till trollen och måla ansikten gör kläder av tygbitar. Plocka allt möjligt och gör en naturväv tillsammans.
Små barn behöver mycket hjälp men kan oftast mer än man tror.

Mamma hade alltid en stor trolldeg i läcker färg hemma åt oss barn och dagbarn då jag var liten. Alltid roligt!

Jenny

Silkespapper, playdoo lera är ju riktiga höjdpunkter för barnen, vattenlek med färger.
Men skapande är så mkt, vattenlek med lite diskmedel, kan skapa otroliga möten mellan barnen.

Snart är det jul, samla in träpinnar, måla dom röda, sätt på lite bomull, och rita dit ögon, sätt en liten ögla i toppen så har du världens häftigaste tomte.

Naturen har mkt material att ge.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Det här är inte en tråd som skapas för att klanka ner på folk utan endast en undran jag har. Jag och min man har ett barn på 18...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
43 928
Senast: nevin
·
Övr. Barn Ni som har 2-3-åringar vad skall ni ge eller har föreslagit släkten att ge i julklappar? Dottern fyller 2 år den 1 januari dessutom...
Svar
8
· Visningar
8 340
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
40 723
Senast: Bellami4
·
T
  • Låst
Övr. Barn Leker era barn bra med andra barn eller har de fortfarande "brevid lekar"? ja om de är runt tre eller hur var de runt treårs åldern...
Svar
10
· Visningar
6 813
Senast: Tokmaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama