Skapa en annons

hanna_shetland

Trådstartare
Trodde att jag behärskade Photoshop (Adobe 7.0 om det har någon betydelse) hyfsat men icke :smirk:

Jag skulle behöva göra en annons, antingen som en halvsida eller kvartssida. Hur gör jag? Vilken storlek på dokumentet? Annonsen ska innehålla foto, en del text, logga och gärna lite snygga effekter (går det öht?)

Andra tips och tricks? :bow:
 
Sv: Skapa en annons

Annons för publicering var? Photoshop är inte särskilt lämpat för att skapa trycksaker om det är det som är planen (med tanke på att du pratar halvsidor). Det går naturligtvis göra hyfsat, men det blir inte "rätt". ;) Istället vill du ha ett publishing-program, som t.ex. Adobe InDesign (om du har en suit installerad finns även detta med). Det (liksom photoshop) är inte det lättaste programmet att lära sig, dock.

För att få reda på vilken storlek på dokumentet du ska ha så får du nog höra av dig till ansvariga för mediet du ska publicera i för att få veta i vilket format de vill ha det. (I InDesign väljer du storlekar som exempelvis "A4" eller "tabloid").

Efter att du kommit så långt som att du öppnat ett dokument i rätt storlek i passande program är det bara att sätta in logo (färdig bild, antar jag?), foto och skriva texterna du vill ha in i lämpligt formade rutor. Snygga effekter går definitivt att skapa (det är ju här proffsen skapar sina ;)). Det är bara att gå in i menyerna och spana vad som finns att tillgå och prova sig fram tills man hittar vad man vill ha (lättast är alltid att ha en vision i huvudet om hur man vill att den ska se ut och utgå från den - sen kanske idén utvecklas så att slutresultatet blir heeeelt annorlunda än första tanken).

Sen är nog det hetaste tricket att inte överarbeta. Snyggast är oftast en "clean" annons utan effekter och galna ramar på varendaste objekt... Less is more.
 
Sv: Skapa en annons

Tack för ditt svar.

Det ska (förhoppningsvis) bli en annons i en tidning. Vad är suit? Jag har tyvärr inte InDesign, har fått tipset av många att använda det :( men hade hoppats att det skulle gå att göra i Photoshop.

Håller med om man inte ska överarbeta (är nog ingen risk, frågan är om det blir någon annons öht...) men jag har en ganska klar bild i huvudet om hur jag vill att den ska se ut med en snygg men enkel ram/kant.
 
Sv: Skapa en annons

vad det galler storlek, sa ar det nog bast att kontakta foretaget som gor tidningen el dyl som du ska skicka in den till. de ger dig da alla matt du behover samt vilken upplosning du bor ha materialet.

anledningen till att photoshop inte lampar sig for att gor en annons i ar for att den behandlar aven text som en 'bild' dvs, loser upp den i sma punkter, vilket gor att nar den trycks i tex kvallspress el dylikt (150dpi) sa blir det valdigt svart att lasa - speciellt om texten ar liten. du kan undvika detta genom att gora annonsen i InDesign som Moiran namnde, eller Illustrator (placera in bilder du forberett i photoshop till den upplosning du ombetts gora, och skriv sedan texten i Illustrator). Alternativt kan du gora annonsen i Word men da kan det handa att de som tar emot den river av sig haret ;)

sag till om du behover mer hjalp :)

/tjenixen
 
Sv: Skapa en annons

kolla med tidningen om du kan skicka in en .psd fil med lager/layers. da kan de handa att de kan fixa till den at dig, eller iallafall fixa till texten at dig.

alternativt kolla om de ar beredda att pussla ihop den at dig om du skickar med en skiss du har gjort pa hur du vill att den ska se ut. da borde de ganska enkelt kunna fixa den at dig, om detta ar nagot som ingar i priset du betalat for annonsplatsen. eller om de bara ar snalla :D
 
Sv: Skapa en annons

Det går ju göra annonsen i Word och sen konvertera detta till ett pdf-dokument om man har Acrobat installerat. Vet du om ett pdf-konverterat Worddokument på något vis är sämre än ett pdf-dokument skapat på annat vis för ett tryckeri?
 
Sv: Skapa en annons

nja, jag skulle inte saga att det ar nagon storre skillnad, om det nu inte ar sa att man (de) vill ga in och andra pdf:en efterat genom att konvertera den in i olika program. med word gar det oftast bra, med photoshop lite samre.

jag kan tanka mig att det beror pa hur den oversatter informationen i original dokumentet, dar det mest fran te x photoshop bara blir (ursakta sprakbytet....!) rasterized istallet for vector el bitmap. alltsa om original formatet hade redigerbar text sa brukar detta kunna bibehallas i ett pdf forutsatt att man inte anvander sig av valdigt ovanliga font, te x

vi har aldrig haft nagra probelm med tryckeriet och pdf gjorda i olika program egentligen. daremot redigerar vi manga o dar kan man ju bli graharig ibland ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Skapa en annons

Jo, jag vet ju att photoshop inte är vektorbaserat (och varför skulle det - man ska ju redigera foton i det :D) och att man bör ha vektorbaserat när man skickar till tryckeri av den anledningar du redan angett. ;)

Det var därför jag fnulade på om det fanns någon anledning till att inte använda Word + konvertering. Det borde ju åtminstone bli just vektorbaserat och inte rastrerat. :)
 
Sv: Skapa en annons

Har faktiskt suttit och slitit mitt hår i Word. Går det att göra t ex en snygg kant runt? Inget speciellt utan en enkel, kanske blå kant med runda hörn eller liknande. Annars är annonsen i princip klar i Word. Hur sparar jag den som pdf från Word?

Tack för alla svar!
 
Sv: Skapa en annons

Om du har Adobe Acrobat (inte Adobe Acrobat Reader) installerat är det jättelätt. Du väljer "skriv ut" och sen som skrivare använder du "adobe pdf" så "skriver den ut" dokumentet som ett pdf-dokument på den plats som du anvisar. Om du inte har det finns det diverse gratis doc till pdf-konverterare på nätet. Skriv "doc pdf converter" i google och välj något av programmen som kommer upp som verkar bra.

För att få en blå ram med runda kanter runt det skrivna i word:
* Gå in på Infoga, välj Bild och sedan vad som på engelska heter AutoShape (vet inte vad det kan heta i svenska menyerna).
* I den lilla fönstermenyn som kommer upp väljer du Basic Shapes (basfigurer?) och väljer sedan den lilla rektangeln med rundade hörn.
* Rita ramen där du vill ha den. Hamnar den ovanpå texten/bilderna så att de inte syns högerklickar du på den och väljer "ordning" och "lägg bakom text" (eller vad det kan heta)
* Högerklicka på figuren och välj "formatera AutoShape". Där kan du välja linjetjocklek, linjefärg, bakgrundsfärg och lite annat smått och gott.
 
Sv: Skapa en annons

Har så klart inte Adobe Acrobat (men Reader däremot!)

Pratade med redaktören, det var helt OK att skicka i jpeg-format.

Tack snälla för hjälpen! :)
 
Sv: Skapa en annons

resultatet blir ju i stort sett detsamma, precis som du sa. jag tror egentligen mest att det ar om man behover ga in o gora nagra andringar i det efter det har pdf:at (genom att oppna pdf:en genom tex illustrator) sa funkar det inte alltid lika bra som om det ar en pdf fran ett adobe program. nagot att gora med 'oversattningen' mellan program kanske :confused: vad vet jag ;)

hanna shetland - skoj att det gick bra lycka till!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp