skåp eller hyllor?

fruL

Trådstartare
Vi ska nu äntligen bygga stall här hemma i sommar. Men det är ju så mycket att tänka på!
Bla om man ska ha skåp eller hyllor för sina grejer i sadelkammaren?
Det är bara jag o min bästa kompis som kommer att ha hästarna här. Sadlar o träns kommer att hänga separat.
Hur har ni det? Hur skulle ni vilja ha det?

Sv: skåp eller hyllor?

Vi har både skåp och hyllor. Dels för att det är skönt att "gömma" saker i skåpen, men det är lättare att komma åt grejor på hyllor. Men vi kan inte ha typ schabrak och liknande på hyllor eftersom det blir väldigt dammigt, och svalorna brukar gilla att lägga en liten present på våra grejer där.. Därför hålls täcken, schabrak och liknande i skåp, och skydd och salvor och sånt som bara är att torka av i hyllor.

Jag vill ha både hyllor och skåp :)

Men främst skåp för det man inte använder hela tiden.
Allting har en förmåga att bli så hiskeligt skitigt och dammigt om man bara har hyllor.

Jag har tex rykthinken och några småsaker som används varje dag på en hylla.
Täcken och vojlockar/schabrak har ett separat skåp.
Sen har jag ett annat skåp för tex sjukvårdssaker och andra prylar.
Då håller sig grejerna rena och fina mkt längre + att det ser inte lika rörigt ut som om man bara har saker på öppna hyllor :)

Vet inte hur du är men om du inte har så mkt saker så tänk förvaring för typ det dubbla och lite till för förvaring brukar alltid vara en bristvara förr eller senare...

jag har en liten liten sadelkammare/foderkammare,(2*3 kvm) har en hylla där med allt utom shabrak och täcken. täcken har jag i stallgången och i backar i vedboden.

liten bild
32050857.jpg

här har jag högst upp nya stallpaddar och fårskinns paddar, under har jag allt från pälsglans och schampo till outsmedel och jodopax, under det så har jag benskydd och stall apotek, under det har jag en pryl korg och lindor + paddar. och sist har jag rykt lådorna ^_^, allt jag behöver ha nära i stallet finns här och det jag inte behöver ha framme hela tiden så som täcken och tävlings utrustning har jag undan stoppat.
föredrar hyllor framför skåp då de tar mindre plats man kan lätt se vad man har och hålla efter bättre.

Senast ändrad:

Skåp! Det ser renare ut när inte en massa saker ligger framme, och det håller sig renare också. Vi har skåp i stallet till skötgrejer och ett par små hyllor till foderhinkar som används varje dag, och i sadelkammaren får det tyvärr inte plats med några skåp, så där är klädhängare till ytter/häst/kläder och några hyllor, som tyvärr oftast bara samlar sånt vi inte vet riktigt var vi ska göra av.
IMG_5236.jpg

IMG_5237.jpg

IMG_5235.jpg

IMG_5234.jpg

set

Jag har ett stort skåp.Gillar inte om det ser för rörigt ut,och sakerna blir inte dammiga. Första gången jag försöker få in en bild,så det kanske inte blir ngt:)

Jag vill absolut ha skåp, men väl inredda sådana. De ska ha byxhängare för schabrak (eller paddar i mitt fall) och hyllor med backar att lägga saker i samt några utan backar för täcken. Gärna ett skåp där jag kan hänga in det mesta av mina stallkläder så att jag kan byta om i stallet. Det som används ofta hänger framme på avsedda hängare, som hos Tajger, dvs hjälmar, sadlar, träns, körutrustning, ridjacka och ridskor. Hööks bland annat har en bra "allt i allo"-hållare för spön, sporrar och dylikt. Saker jag använder i skötseln till vardags, typ putsmedel, pälsglans och schampoo kan gott få ligga i backar på en öppen hylla tillsammans med rykthink/låda/väska.

Snyggt, prydligt och praktiskt!

Om jag hade plats skulle jag har ett par tre rejäla garderober för prylar, men också ett par hyllor där man kan ha saker som som mår bra av att förvaras lite luftigt ibland.

Jag tycker man behöver både skåp och öppna hyllor. Diskbänk med tillhörande köksskåp och några öppna hyllor är mitt förslag.

Absolut skåp, för att slippa så mycket damm som möjligt.

Om hyllor, så ha förvaringsbackar med grejerna i. Lättare att damma av en back än alla saker, också bra med backar för att ev möss inte kommer åt sakerna.

Men som sagt, skåp i första hand.

Tack så mycket för alla synpunkter!
Vi hade nog också tänkt skåp för att det ser prydligare ut och inte lika dammigt men de tar större plats och det är inte så smidigt med dörrarna.
Vi kommer att ha en ganska långsmal sadelkammare.

Absolut skåp, för att slippa så mycket damm som möjligt.

Om hyllor, så ha förvaringsbackar med grejerna i. Lättare att damma av en back än alla saker, också bra med backar för att ev möss inte kommer åt sakerna.

.

Men möss har inga problem att klättra upp för en back. :confused:

tror devere menar plastback med lock, har det och än så länge har råttorna inte tagit sig in till täckena. (och ja vi har råttor i stallet :/ tog sig till och med in i sadelkammaren genom avloppet :()

Vi har resonerat som så att hästprylar ofta ger ett brötigt intryck, så därför har vi en hylla med lådor i:

s026.jpg

Samt inbyggda hyllplan med draperier för:

s032.jpg

(lådor med plastlock är ju att föredra)

Byxhängar är ett smart sätt att förvara schabrak på:

s033.jpg

s018.jpg

(hade inget foto där man såg draperierna tydligt, men det ger iaf ett rent och prydligt intryck!)

Och IKEAs hyllor blev perfekt till hjälmarna!

s028.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 442
Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 792
Senast: Lyan
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2