Skänklar?

Totola

Trådstartare
En grej jag kom att tänka på; det verkar vara lite olika hur AR-ryttare använder skänklarna. Hur använder ni dom- i vilka lägen och med vilket syfte?

För egen del kan jag säga att det är olika på vilken häst man rider (förkunskaper hos hästen) är det en häst med bra framåtbjudning och som lyssnar bra rider jag i princip bara med sitsen, skänklarna är möjligen sidförande (men då mest låren) eller att man försöker styra ett bakben. Lyssnar den inte på sitsen som framåtdrivning kan jag använda skänklar, men lägger då till spöt direkt om den inte lyssnar och fösöker övergå mer och mer till sitsen.

Vore intressant att höra era metoder! :)

Sv: Skänklar?

jag är lärd att mina skänklar ska användas för att be om mer aktivitet i respektive bakben. men det är otroligt svårt, så jag skulle mer säga att jag rider med sätet, och med skänklarna som förstärkning av sidförande/framåtdrivande hjälper. lyssnar inte min häst på mina skänklar förstärker jag dem också med spöt.

Försöker att använda en skänkel i taget för att be hästen att ta fram den sidans bakben närmare tyngdpunkten. Ibland blir det för mycket, t.ex. om jag ska samla traven, då räcker det med stigbygeltramp för att ta fram bakbenen och ange takten (tillsammans med sitsen). Beroende på vilken rörelse jag rider så kan skänkeln även bli sidoförande. Däremot försöker jag att inte driva (öka farten) med skänklarna, utan använda sitsen istället.

Ja, jag har förstått att det är så man "ska" använda skänklarna (i samlande syfte) och jag brukar vara duktig på att använda det från marken, men handen i det fallet, men från ryggen har man å andra sidan fler hjälper att ta till...

Det var lite kul, för när jag pratade med nuvarande "ägaren" till min förra häst så hade hon försökt driva honom till trav med skänklarna och han hade börjat tvära och inte fattat vad hon menat :rofl: sen när hon tänkte trav så började han. Jag lärde nog faktiskt aldrig kusen skänklarna, bara som sidvärts/trampa under sig :p behövdes liksom aldrig eftersom den lyssnade så bra på sits och tanke.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 520
Senast: Stekspaden
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka