Skänkelvikningar!

C

Carina__89

Hej!
Jag har en fråga!
Min häst har jättelätt för skänkelvikning åt höger men det går inte åt vänster för då börjar han studsa runt i en ring!
Jag har pratat med hans gamla ägare och hon sa att ibland går det bara år höger och ibland bara år vänster!
Hur gör jag för att få honom att göra åt båda hållen?
Tacksam för svar!
Mvh/Carina
 
Sv: Skänkelvikningar!

Hej!
Skänkelvikning är en övning som belastar lederna väldigt mycket. Alltså när hästen sätter ned det korsande benet belastas lederna snett, benet är vinklat så mycket att tyngdpunkten på leden blir sned.
Kan det vara så att hon kanske är känsligare eller har lite ont i lederna på ena sidan. Därför kanske det gör ont när han tvärar för mycket och belastar leden snett.
Prova jobba med öppna och sluta istället som inte belastar leden lika snett och ändå stärker musklerna bra. Fungerar dom här övningarna tycker jag att du ska träna dom istället och bygga upp musklerna runt leden vilket gör att han kanske har lättare för skänkelvikningen senare. Skänkelvikning är ett moment som kan slita lite på lederna om man inte är försiktig, därför är det viktigt med bra muskler runt leden som kan bära upp den sneda belastningen så att leden slipper ta så mycket belastning. Samt att man inte ska nöta för mycket med övningen.

Hoppas du förstod hur jag menade med hur leden belastades.

Lycka till
 
Sv: Skänkelvikningar!

Japp jag förstod det du skrev!
Tack så mycket för tipset!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
557
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
850
Senast: igbest
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
757
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp