Skänkelvikning

U

unspection

Hej
Finns det någon som kan förklara lite mer detaljerat hur man gör en skänkelvikning?
När jag börjar rida (skritt) så försöker jag få hästen att bli lugn.Sen när jag ska testa skänkelvik. så blir hon sned , antingen så flyttar hon bakdelen eller huvudet.Och det är jättejobbigt,för jag vet inte om det är hon eller jag som gör fel?
För jag försöker att hålla emot med ena tygeln så att hon inte ska bli sned,men då flyttar hon bakdelen istället eller försöker att flytta huvudet :(

Sv: Skänkelvikning

Stöd med ytterskänkeln så att inte bogen faller ut :)

Sådär gör min lilla tjej också.. Hur jag än gör så går det inte, det har börjat gå liiite bättre på slutet. Men överlag gör hon sådär. Men vi har lagt det åt sidan tills vi ska börja rida för tränare igen. :)

försök kontrollera yttersidan med ytterskänkel och ha koll på innerbogen med ett spö,ska läggas imot för att visa vägen...led lite med yttertygel och se till att häste går framåt för att kunna flytta sidleds..öva,öva öva

Är det? :O Jag som trott att det varit mycket svårare för hästen att göra det i trav. Ska testa det. ;) (vet att svaret var till ts)

Det är enklare för hästen att få till koordinationen i trav eftersom traven är tvåtaktig. Däremot är det oftast lättare för ryttaren att få till hjälpgivningen i skritt eftersom det går långsammare.

Många ryttare drar bak innerskänkeln (den du flyttar hästen för) för långt, det resulterar i att hästen blir före med bakdelen. Tänk att det är framdelen du vill flytta och om du har hästen inramad för ytterhjälperna så får du med hela hästen och inte ens bogen smiter i förväg.

Gör till en början det så enkelt som möjlig (börja i trav, som några andra redan påpekat). Gör skänkelvikningen i samma varv så du slipper ställa om hästen. Alltså om du rider i vänster varv kan du svänga in vid C och göra skänkelvikningen åt höger (för vänster skänkel) så du hamnar i samma varv. Börja med att rida hästen rakt mot E (eller en punkt längre bort om det känns brant) några steg så du hittar linjen innan du påbörjar rörelsen. Om hästen sen tappar bjudningen under rörelsen så rider du rakt mot E igen några steg innan du fortsätter.

Lycka till :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama