Skänkelvikning

S

smecksmock

Hur bär man sig åt när man vill lära sin häst skänkelvikning?

Sv: Skänkelvikning

Det viktigaste är att hästen bjuder framåt när man börjar flytta dem åt sidan. Oftast har man den bästa framåtbjudningen på en ung häst på vägen hem från en uteritt. Flytta hästen något steg tvärsöver vägen .Och när den börjar fatta detta ute först då börjar man på ridbanan.

Man börjar först från marken.. med tryck i skänkelläge för att flytta hästen i sidled..sedan tar man med sig det i ridningen.

Funkar sidförande från marken, träna från ryggen. Samma gäller framåtdrivande. Sen är det bara att slå ihop, be hästen gå framåt åt sidan!:idea:

jag fick ett jättebra tips när jag skulle lära min arab skänkelvikning, då skulle jag sitta på honom och hans huvud skulle vara rakt fram i väggen,(så nära att den har mulen i väggen) så ber du hästen att gå framåt/åt sidan , och eftersom hästen inte kan gå framåt blir den tvungen att flytta sig åt sidan. så länge hästen tar ett enda steg är det rätt, och då måste du släppa hästen och berömma den. titta åt det hållet hästen ska gå också, det har ju med hela sitsen att göra också.
Det funkade jättebra för min häst =)

Jag brukar tänka att jag har två ögon som sitter på mina höftben. Om jag ska rida en skänkelvikning åt tex. höger, då måste jag titta med mina "ögon" åt de hållet. Det är inte så komplicerat som många verkar tro. Om du använder dina vikter rätt, förflyttar sig hästen automatiskt. Lycka till =)))

Hej!
Jag har samma problem med en unghäst och hittade den här tråden idag! Jag testade era tips menb tyvärr så har jag ingen paddock/ridhus så jag har ingen vägg att ta hjälp av har ni några fler tips?? kan ni kanske PM mig om ni har några andra tips??:bow:

Om er häst förstår framåt drivande hjälper och sidförande hjälper bra så ska inte en vägg eller ett staket behövas. Visst, det kan underlätta, men ju mer ni övar in dessa grundläggande övningar desto lättare kommer ni att ha att skänkelvika er häst. Skänkelvikning är ju inte en särskild avancerad övning, som tex piaff, utan ni ber ju den bara göra det den kan-gå framåt och när den gör det ber ni bara den flytta undan lite.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag ska hyra ponny från Skällsta ryttarcenter och undrar om ni har några tips på övningar jag kan göra eller saker jag kan...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: EquusCaty
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En till synes enkel övning, men i vardagsträningen kan skänkelvikning på volt göra stor nytta. C-tränare Helena Reje vägleder genom...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om att bygga säkra fälttävlanshinder för träning. Lär dig mer om hur du med enkla medel...
Svar
0
· Visningar
129
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama