skänkelvikning

C

cleomira

Hur lär man sin häst att gå i skänkelvikning?
Jag har ett outbildat 8-årigt sto som inte kan så mycket.

Sv: skänkelvikning

börja med att rida en bit innanför spåret och tryck sedan på mer med innerskänkel för att flytta hästen ut till spåret. sen när din häst börjar förstå sidförande skänkel kan man börja tänka på ställning och mera tvärning

Lär hästen följa dina hjälper så kommer skänkelvikningen och alla andra rörelser som ett brev på posten.

I skänkelvikning behöver hästen kunna ställa från rörelseriktningen, flytta för sidförande skänkel, följa det ledande tygeltaget. Lär in detta var för sig och börja sedan sätta ihop det. Din svårighet blir att sitta rakt över hästen och vara konsekvent i hjälperna, även när hästen inte gör ett dugg som du vill, och ge eftergift och belöna den sekund som den tänkte rätt. Svårt att inte vika sig i sidan i sin vilja att visa hästen rätt väg (får motsatt effekt).

Sidförande skänkel handlar mycket om att driva i rätt ögonblick (när hästen lyfter det bakben du vill påverka) och att lätta i varje steg.

För att det ska bli en riktigt bra skänkelvikning behöver du få upp hästen riktigt på yttertygeln så att den orkar korsa över, självklart tränar du detta varje dag i allt rakriktande, stärkande och lösgörande arbete.

mvh
Lejonelle

Jag har precis lärt min ponny skänkelvikning med hjälp av en kunnig instruktör. Jag red på volten hon gick bredvid med ett dressyrspö. Jag fick använda hjälperna för skänkelvikning samtidigt som hon puttade med spöt. När det funkade testade jag själv.

Jag red förut ett sto på tolv år som inte blev inriden förrän då! Hon hade blivit riden ca 4mån när jag började rida henne. jag och min ridlärare gjorde så att jag satt på och hon stod bredvid. Vi stod still och jag flyttade bak skänkeln jag ville att hon skulle flytta för en aning och tryckte först lätt. Detta försord hon inte riktigt så då tryckte ridläraren lite med hande på samma punkt så att hon flyttade undan bakdelen, sedan skritt direkt fram ur det.. När hon flyttade så fick hon mycket beröm oc. Vi tränade även att flytta henne endast från marken ( när man ledde henne). Vi tränade bara detta ganska länge så hon skulle förstå att man ville att hon skulle flytta för skänkeln. Snart kunde man sitta på och hon flyttade för skänkeln helt snällt undan bakdelen.

Senare började den "riktiga" skänkelvikningen att komma. Då började vi med att bara flytta bogen utan så mycket bakdel i början. Efter hand fick sedan bakdelen komma med och hon blev mycket lätt att reglera tvärningen på!
Idag är hon superduktig! (detta var förra vintern/våren)

:rofl:

Tycker det är enklast på långsidan av ridhuset. Först skänkeln som talar om vilken väg en ska gå. Sedan driver man med den andra skänkeln. Viktigt är att man sitter rakt över hästen- men gå med i rörelseriktningen. Ta inte för mycket i tygeln- då blir det tygelvikning. Det bästa är att ha en riktigt bra instruktör. Min häst som var 9 när han lärde sig skänkelvikning tyckte det var jobbigt så han smet undan och trodde jag gjorde fel. Jag gick då till en instuktör som hjälpte mig.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sara Algotsson Ostholts blott 8-åriga sto Dinathia går från klarhet till klarhet och i helgen blev det ännu en triumf när de slutade...
Svar
0
· Visningar
51
Senast: Gunnar
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: Ketrawzc
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 124
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka