Skänkelproblem

MissFideli

Trådstartare
Rider en häst som jag inte riktigt orkar med, har ridit med sporrar innan men konstaterat att min skänkelhållning (eller vad man säger) är på tok för usel för sporrar :o och får därför vackert rida utan ett tag. Hur lära sig att ha tåna rakt fram på en ganska seg häst? Eller seg, han har motor men inte mer än han måste :D
Tips på hur man bäst vrider om benet så att allt hamnar rätt? Rider i en Isabell Werth, så sadeln är okej tycker jag.

Så här ser det ut :crazy:
21484949.jpg

Sv: Skänkelproblem

Om du har riktigt svårt att få foten rätt hade jag ridit ett tag med tyngder vid fötterna, utan stigbyglar. Vi testade detta för något år sedan och man såg väldigt snabbt skillnad på ryttarna. Man orkar helt enkelt inte hålla benen "fel" utan benen hamnar rätt automatiskt. Det tycker jag du ska testa.

Sedan är det ju i knät du vrider om fel så jag hade lagt två bollar och haft vid innesidan av vaderna, långt ner mot foten som du ska "trycka" fast mot sadeln hela tiden när du rider. Då kan du inte vrida benet fel, för om du gör det så ramlar bollarna ner och de får dom inte. Har testat det också vilket funkar jättebra för mig.

Ett litet tips vid sidan av, sträck upp ryggen så tror jag din skänkel automatiskt lägger sig lite mer i rätt läge. Men, börja att träna med bollarna/tyngderna i skritt och när det funkar, ta trav osv.

Härlig häst du har btw. :)

Jag sitter faktiskt ganska rakt i vanliga fall. Bilden är tagen när jag står upp i lättridning, så det är nog därför jag lutar lite framåt.
Vad ska man ha för tyngder då?

Visst är hästen härlig? Inte min tyvärr, men en riktig drömkille är han :D

Försök vänja dig av med att skänkla med hälen och använd hela benet istället! Där kan man göra gasnka mycket skillnad.
Sen kan du testa att vrida om låret för att på så sätt rikta skänkeln mer rätt. Ta tag i "fläsket" (inte för att du ser ut att ha överdrivet mkt sånt :D) bakifrån-underifrån och vrid om överskänkeln.

Sen som en liten parantes bara så ser det ut som att sadeln behöver läggas en bit längre bak :)
Jättefin häst!

Sadeln ligger jättebra. När han inte har sommarmagen ivägen :angel: Just nu spelar det ingen roll var man lägger sadeln, den hamnar där framme i alla fall. Återkommer när betet är slut :p

Jag tror tvärtemot dig att fläsket är det stora problemet :o

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
673
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 383
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar