Kisseninan
Trådstartare
Jag har ridit i ca 8 år och nu rider jag två gånger i veckan på ridskola, och senaste gångerna (och några gånger framöver) har jag ridit ett mycket skänkeldövt äldre sto. Hon går nästan bara nybörjarlektioner och är därför nästintill helt döv för skänklarna. Man får henne knappt i skritt och måste jobba hela tiden, och så fort man tar i tygeln saktar hon av. Hon lyssnar jättedåligt på sidförande hjälper och bryr sig inte det minsta om spön. Hon är riktigt dryg att rida då hon ibland testar genom att helt oväntat tvärvända och byta håll, ofta i galoppen och ställer sig gärna i ett hörn.
Jag vet inte vad jag ska göra då jag känner att det inte går att inverka, hon är som en vägg. Visst lyssnar hon bra korta stunder av passet men mest lunkar hon runt i hennes tempo. Har ni några tips på vad jag kan göra, nästa ridpass ska vi rida sluta och öppna och jag behöver tips på hur jag ska få henne att lyssna på mig, då jag just nu knappt kan få henne rund på en volt.
Jag vet inte vad jag ska göra då jag känner att det inte går att inverka, hon är som en vägg. Visst lyssnar hon bra korta stunder av passet men mest lunkar hon runt i hennes tempo. Har ni några tips på vad jag kan göra, nästa ridpass ska vi rida sluta och öppna och jag behöver tips på hur jag ska få henne att lyssna på mig, då jag just nu knappt kan få henne rund på en volt.