Skänkeldöv? -död?

Sv: Skänkeldöv? -död?

Skänkeldöv låter ju helt klart mycket bättre än skänkeldöd.

Skänkel DÖD.
De jag känner säger likadant. Måste fråga foderhästens ägare vid tillfälle, och en person till (nämner inte vem det är....lite känsligt) men han om någon borde veta.

Jag sällar mig (bildligt alltså) till de döda!

Google är aningen på min sida, med 84 träffar mot 75 för döv!

SAOB ger ingen ledning i frågan, däremot hittade jag motsatsen:

"SKÄNKEL-SPRÖD(1 a).
BRUK: ridk.

BETYDELSE: om ridhäst: överdrivet känslig för skänkelhjälper. Balck Idr. 1: 227 (1886)."

"SKÄNKEL-TAM(1 a).
BRUK: (numera bl. tillf.)

BETYDELSE: om ridhäst: som har god skänkellystring."

(Tsss, skänkeltam kan väl betyda något annat än en häst som inte hivar av ryttare med ostadig skänkel?! Och det där "lystring" har alls inget med "o-döv" att göra.)

Sökes:
Skänlelstam eller tom skänkelspröd, viktbärande medryttarhäst...

Hmm, man kan nog säga båda kanske :confused: men hur som helst så vill man ju inte ha en skänkeldöv/död häst ;)

Jag säger skänkeldöd, men nu blev jag riktigt förvirrad :cool:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Tjatter Spinoff på tråden om vad du inte har gjort som alla andra gjort. Vad har folk här gjort som är ovanligt, unikt, oväntat, som få eller...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
11 163
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 703
Senast: Badger
·
Utrustning Är det någon som vet innebredden på de olika modellerna för Boj och Thule? Jag är lite osäker på vad allt heter och vad de finns i för...
Svar
2
· Visningar
345
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama