Skänkelbett

Q

QQH

Med en delad mundel. Läste en tråd inne på utrustning om att dessa bett ska var hemska för hästarna. Dessa bett är ju ett av de vanligaste övergångsbetten.

Hur många är det som har gått direkt från tränbettet till ett skänkelbett med oledad mundel?

Var kan jag lära mig mer om bett och hur de fungerar? Jag vill ju självklart inte rida på ett bett som är obehagligt för hästen.

Sv: Skänkelbett

Per Larsson har skrivit en bok om bett. Jag har inte läst den själv.

Annars finns det ju information att söka på nätet. Oftast från USA då.

Tänkte sno lite av din tråd och fråga vad mitt bett kallas det är tredelat kan man säga men är bara ledat till viss del för att inte nypa. Jag har vetat vad de heter men kan inte komma på det

Nån som förstår vad jag menar?

Först och främst ska man komma ihåg att det inte finns plats för bett alls i hästens mun så det är bra om man håller sig till lite tunnare och inte med alltför mycket "tingeltangel" i själva munnen. Sen om det är rakt, två- eller tredelat har ingen betydelse. Det är handen som är boven! :cool:

Jag har gått från tredelat tränsbett, via rakt tränsbett, till odelad stång och det är förstås kanske ingen bra övergång - stången verkar ju helt annorlunda än tränsbettet oavsett hur mundelen på det ser ut, men med tålamod och försiktig hand så hade inte min häst några problem med stången.

Min häst tycker verkligen inte om tvådelade mundelar så jag skulle nog inte ens tänka på att rida på det oavsett om det är tränsbett eller stång.

Du kan också titta på filmen Betslinga av Anders Eriksson. Kommer inte ihåg om de diskuterar skänkelbett i den filmen men gör de det så är det garanterat mest körbett och kandarstång.

/Camilla

Allmännt inlägg:
Jag använder olika bett, både vanliga tränsbett två- och tredelade, skänkelbett två- och tredelade och stångbett. Helt klart gillar min häst stångbettet bäst. Tror det är många som har den erfarenheten. Men som nån sa: det är främst handen som avgör hur ett bett verkar.

Nu blev jag nyfiken på hur det funkar att gå direkt från tränsbett till odelad stång? Du menar väl inte ett bett med "fasta" skänklar då, utan ett som fortfarande är rörligt? Annars låter det ju jättesvårt om hästen inte är helt färdigutbildad...
Jag har en tvådelad stång (eller LEDAD kanske är rätt ord?). Själva mundelen är inte så rörlig pga en liten rulle i mitten, däremot är skänklarna det och min pålle trivs bättre med den än något annat bett.

Varför skulle ett tvådelat vara så hemskt?

Tack! Såklart det är ett Billy Allen! :D Är lite senil när det gäller namn...sålänge det inte är hästnamn :love:
Bra artikel, har själv aldrig tänkt så långt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Hej! Säljer min älskade bästa vän som är den absolut snällaste hästen i allt. Det är pga att jag inte hinner med allt som han...
Svar
0
· Visningar
1 049
Senast: Linnkorner
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
356
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
242
Senast: Badger
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 592
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka