skankel vikning i galopp??

L

lovelylace

Kan nan forklara vilka hjalper och at vilket hall man skall gora skankel vikningen, och svarighets graden i detta for hast och ryttare..

kan man borja sa har:
komma i vanster galopp vanda upp pa medel linjen och be om skankelvikning at hoger, sa flytta hoger skankel bak nagot, vikten pa vanster sittben, leda med vanster tygel och halla hoger skankel vid sadlegjorden for framat bjudning?

Sv: skankel vikning i galopp??

Nu är det så att man rider aldrig skänkelvikning i galopp!!!!!! Det är en fysionomisk omöjlighet..
Det närmaste du kommer är att rida öppna i galopp, och då kan du läsa vilken ridhandbok som helst (eller söka här på buke). Hjälpgivningen är nämligen inte alls likadan i skänkelvikning som i öppna. Skänkelvikning kan ridas i skritt, men med fördel i trav och aldrig i galopp.

visst går det att rida undan innerskänkel även i galopp. men att kalla det skänkelvikning är nog missvisande.

vaför vill du rida skänkelvikning i galopp?

Kan nan forklara vilka hjalper och at vilket hall man skall gora skankel vikningen, och svarighets graden i detta for hast och ryttare..

kan man borja sa har:
komma i vanster galopp vanda upp pa medel linjen och be om skankelvikning at hoger, sa flytta hoger skankel bak nagot, vikten pa vanster sittben, leda med vanster tygel och halla hoger skankel vid sadlegjorden for framat bjudning?

högerskänkel har du redan ngt bak då du galopperar i vänster galopp.
omplacering av vikten till vänster sittben uppmanar om ett byte till hö galopp.
du kan inte leda till vänster om du ska till höger!
höger skänkel för framåtbjudning? du kan flytta hästen undan höger skänkel istället.

En skänkelvikning är som ordet i sig säger. en vikning undan skänkeln!

ahh det ar nog spraket som missvisar. det ar inte jag som vill rida en skankelvikning det ar en kompis som fragade om leg yield in canter...a da oversatte jag det till skankel vikning, inte correct alltsa...
det var hennes instructor som ville att dom skulle gora detta, a jag blev lite confunderad

men jag har sidvartes forflyttat hasten i galopp??

sorry och jag menade forstas att jag flyttar hasten sidvartes at vanster Duh??
sa da leder man med vanster tygel eller hur? och flyttar hasten med hoger skankel at det hallet man skall?? eller?

Kan du inte ridan undan ytterskankeln i gallop da? men att du bi behaller en mer rakriktad hast? det var det som dom skulle gora i lektionen?

Leg yield översätter jag också som skänkelvikning.

Vill minnas att jag har gjort det för någon tränare/ridlärare för länge sedan, men är inte säker på nyttan av det. Iaf flyttade vi för innerskänkeln, dvs för vänster skänkel mot höger sida i vänster galopp.

Jag tycker att det kan vara lösgörande och rakriktande precis som sk vikn i trav.

Man kan också, "leka" med galoppen så, genom att rida in en bit i sk vikn och sen vända över i en båge och böja hästen runt inner ut mot motsatta långsidan, (svårt att förklara) Eller komma ut i förvänd om man rider hela vägen, osv. Eller vanligast in till medellinjen sen rätt upp mot kortsidan tex.
Det som det ger mej är om hästen villl ligga på för mycket så är det en av de övningar som gör att man får hästen att bromsa upp och engagera sej och vänta, som exempel. (SKrev i gramantråden om andra sätt än graman och detta är ETT av dem)

Fast i skänkelvikning ska man heller inte leda med tygeln, det är som att leda med yttertygeln i hörnen tex. Det kanske man kan göra på en ung eller orutinerad häst för att visa vägen, eller som nödhjälp om man fått bakdelen före i rörelsen.

ahh det ar nog spraket som missvisar. det ar inte jag som vill rida en skankelvikning det ar en kompis som fragade om leg yield in canter...a da oversatte jag det till skankel vikning, inte correct alltsa...
det var hennes instructor som ville att dom skulle gora detta, a jag blev lite confunderad

men jag har sidvartes forflyttat hasten i galopp??

sorry och jag menade forstas att jag flyttar hasten sidvartes at vanster Duh??
sa da leder man med vanster tygel eller hur? och flyttar hasten med hoger skankel at det hallet man skall?? eller?

Allt beror på av vilken anledning man flyttar hästen! Vill man öva smidighet och samling/bogkontroll så tränar man öppna och sluta i galopp. Det finns däremot en övning, som tränar hästar som i sig själva har ett kort galoppsprång, som kan vara åt det stumma hållet, och det är det närmaste "skänkelvikning" i galopp jag kan tänka mig: Att längs långsidan, ställa hästen något utåt (från galoppsidan) och flytta in bakdelen något innanför fyrkantsspåret med ytterskänkeln. MEN denna övning är inte alls särskilt bra på hästar som har stor och lång galopp, för då blir de ännu mera isär...

Såklart kan du rida skänkelvikning i galopp. Jag gjorde det senast för ett par veckor sen(: Då gjorde jag det bara för att testa ifall hästen flyttade villigt eller om han hade blockat min ytterskänkel (red i vänster galopp och han stänger ofta av min högerskänkel)

Du gör presic som i skritt och trav. Du rider till exempel i vänster galopp, rider upp på diagonalen och flyttar hästen undan för högerskänkeln samtidigt som du har hästen ställd ifrån rörelsen.

Min medryttarhäst som har lättare för galopp än trav är det tom en fördel att rida skänkelvikning på i galopp istället för trav eftersom att han då inte tappar bjudningen eller takten:idea:

Liknande trådar

Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 392
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 789
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 141
Senast: niardasp
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 255
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar