Skåningar se hit!

J

JennyTuff

Nu ni ska det köpas hästgård om än på lite annorlunda villkor!
Jag har ALLTID velat bo i Skåne o nu har sambon gått med på att flytta dit inom en snar framtid. Så därför har jag lite frågor till alla skåningar med hästintresse.

1: Vart i Skåne e det bäst att bygga bo ur hästsynvinkel det får inte ligga alltför långt från Malmö/köpenhamn.? Falsterbo e drömmen men dröm får det fortsätta vara ;)

2: Jag vill driva stall där ALLT ingår i stallhyran! Det bör det väl finnas kund underlag för?

3: Hur ser det ut med foder kostnader etc, i jämförelse med övriga landet?

Skulle bli så tacksam för svar så kanske jag e ett steg närmare min stora dröm ;)

Sv: Skåningar se hit!

1. Pja, hela Malmö-Lund-regionen borde väl ligga bra till? Sydkusten också. Från Höör mitt i Skåne är tar det 1 timme med tåg till Köpenhamn, så vet du ungefär vliken tidsram vi pratar om. Ju närmare Malmö du kommer - desto dyrare blir gårdarna.

2 och 3. Det beror lite på var ni bosätter er. En del områden är stalltäta vilket i sin tur pressar ner priserna. Jag bor 20 min från Lund och hyr ut boxar där allt utom mockning ingår (mat, utfodr, insl + utsl, strö, 2 ridbanor, ridhus, galoppbana, terränghinder, spolspilta m varmvatten, ridterräng, nära till sjö mm). För detta tar jag 2500,- inkl moms, vilken är min absoluta minigräns för att få någon ekonomi i det hela. Stallet har 9 boxar varav 3 står tomma... (Jag använder 3 själv)

4. Kostnader jmf med övriga landet vet jag inte. Men betalar
1,60-2 kr /kg för höet
150,-/rundbal för halmen
25 kg kornkross: 85,-
20 kg havrekross: 63,-
25 kg betfor: 76,-

Sv: Skåningar se hit!

1: Vart i Skåne e det bäst att bygga bo ur hästsynvinkel det får inte ligga alltför långt från Malmö/köpenhamn.? Falsterbo e drömmen men dröm får det fortsätta vara
Beror på vilket kundunderlag du vill ha. Bo nära stora tränare och etablerade hästbyar ger ju alltid en del extra när det kommer till hugade kunder. Blentarp tycker jag är fint, där finns ridterräng också. Ju närmare städerna man kommer, desto sämre ridterräng.

2: Jag vill driva stall där ALLT ingår i stallhyran! Det bör det väl finnas kund underlag för?
Beror HELT på var du väljer att bosätta dig. Tror det är många som INTE får vettigt kundunderlag p g a kostnaden. Att tvingas vara mindre nogräknad när det kommer till att välja stallgäster är ju inte roligt.

3: Hur ser det ut med foder kostnader etc, i jämförelse med övriga landet?
Jag har lite svårt att jämföra, men de av vännerna som flyttat ner från annat än storstadsregion tycker det är dyrt att ha häst här. Även om de hyr eget och köper in eget foder tycker de att allt är mycket dyrare här. Har man rätt kontakter går det självklart att hitta billiga leverantörer (lantbrukaren direkt), men om man tvingas gå till de stora leverantörerna kostar det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka