Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Glöm inte att ta med stora plånboken, Österlen är DYRT och det finns så många mysiga mat- och kaffeställen, för att inte tala om butiker av alla de slag.
Jag tycker ju ni ska åka norrut Åhus med superfina stränder och glassbåt, shoppa i Kristianstad (som är mysig stad med mycket shopping) och kolla läget där uppe.
Sen vet jag inte hur mycket du håller på med hästar, men det finns många bra hästsportsbutiker i Skåne, sånt kan ju vara kul att stanna vid om man kommer förbi.
Ånglok mellan Brösarp och St Olof är kul.
Bad vid Knäbäckshusen eller Sandhammaren.
Pizza på Fridens utanför Kivik. Eller Buhres fisk på Kiviks hamn.
Längs kuststräckan mellan Simrishamn-Skillinge-Ystad finns mga smultronställen. Tex Hylkegården som dessutom har ett trevligt café.
Äspö kyrka några kilometer norr om Smygehamn har fina medeltida kalkmålningar utförda av Everlövsmästaren, men kyrkan är normalt låst förutom i samband med gudstjänst tror jag tyvärr.
Varannan onsdagskväll, förutom nu under sommaren, har de kvällsmässa i Taizéton i Äspö. Sånger på latin från kommuniteten i Taizé i Frankrike och bästa platsen är några rader bakom mitten på södersidan för längst bak på samma sida brukar en församlingsvärdinna sitta och att höra hennes mjuka stämma fylla kyrkorummet är en upplevelse, särskilt under den mörka årstiden när levande ljus är tända. Veni sancte spiritus tui amoris ignem accende.Stämmer. Bor i Äspö och har aldrig tagit mig in i kyrkan!
Härligt att höra att du trivts hos oss. Österlen är härligt på sommaren, men nästan bättre vår och höst då det är färre människor att trängas med (uppvuxen på Österlen delar av året).
En fördel med södra Skåne är att allt är nära. Även Köpenhamn
Hoppas du kommer tillbaka snart!
Ni hade väldans tur med vädret, dessutom östlig vind som ger varmt vatten på syd och östkusten i Skåne.Jag hoppas också att jag kommer tillbaka snart
Ni hade väldans tur med vädret, dessutom östlig vind som ger varmt vatten på syd och östkusten i Skåne.
Välkommen tillbaka! När ni är här nästa gång så passa på att åka förbi Flyinge, där bor storkarna. Det är ju inte långt från Hjularöds slott där ni redan varit (och visst är det fantastiskt, du skulle se insidan..!) Österlen är vackert, och ni har minst lika mycket till att se i övriga Skåne om ni vill