Skåne nästa vecka!

Äspö kyrka några kilometer norr om Smygehamn har fina medeltida kalkmålningar utförda av Everlövsmästaren, men kyrkan är normalt låst förutom i samband med gudstjänst tror jag tyvärr.

Jag tycker ju ni ska åka norrut :angel: Åhus med superfina stränder och glassbåt, shoppa i Kristianstad (som är mysig stad med mycket shopping) och kolla läget där uppe.

Sen vet jag inte hur mycket du håller på med hästar, men det finns många bra hästsportsbutiker i Skåne, sånt kan ju vara kul att stanna vid om man kommer förbi.

Håller inte på med hästar just nu, men kanske kan ta mig en titt ändå och hitta nåt som kanske, eventuellt kan användas till en framtida häst :angel:

Ånglok mellan Brösarp och St Olof är kul.

Bad vid Knäbäckshusen eller Sandhammaren.

Pizza på Fridens utanför Kivik. Eller Buhres fisk på Kiviks hamn.

Längs kuststräckan mellan Simrishamn-Skillinge-Ystad finns mga smultronställen. Tex Hylkegården som dessutom har ett trevligt café.

Ånglok mellan Brösarp och St Olof är kul.

Bad vid Knäbäckshusen eller Sandhammaren.

Pizza på Fridens utanför Kivik. Eller Buhres fisk på Kiviks hamn.

Längs kuststräckan mellan Simrishamn-Skillinge-Ystad finns mga smultronställen. Tex Hylkegården som dessutom har ett trevligt café.

Tack för tips!
Den där pizzerian måste jag ha varit på med mitt ex och hennes familj (hon/de bodde i Lund), lustigt :)

Fransyskans creperi utanför Kivik.
Haväng utanför Kivik.
De tusen år gamla kyrkorna Vitaby och Ravlunda vid Kivik.
Pilgrimskyrkan i S:t Olof.
Loppmarknaden varje söndag (tror jag) i Suckarnas gång, Simrishamn.
Arboretet på Esperöds herrgård i Kivik.
Galleri Livsträdgården mellan Simrishamn och Kivik.
Stenshuvud nationalpark.
Knäbäckshusen precis söder om Stenshuvud.
Brösarps Gästgiveri.

Kan komma på fler ställen om det behövs. ;)

Loppmarknaden i Simrishamn är på lördagsförmiddagarna!

Var beredd på att det är väldigt mycket folk som semestrar i Ystad-Österlenområdet! Det kan bli väldigt trångt på de mer populära turistmålen. (Ale stenar känns inte lika imponerande när man knappt ser dem bland turisthoparna).

Det är ju mysigt med alla människor också, ljumma kvällar när folk sitter på uteserveringar eller med kaffekorgar vid stranden är sådant man kan leva på länge!

Stämmer. Bor i Äspö och har aldrig tagit mig in i kyrkan! :rage:
Varannan onsdagskväll, förutom nu under sommaren, har de kvällsmässa i Taizéton i Äspö. Sånger på latin från kommuniteten i Taizé i Frankrike och bästa platsen är några rader bakom mitten på södersidan för längst bak på samma sida brukar en församlingsvärdinna sitta och att höra hennes mjuka stämma fylla kyrkorummet är en upplevelse, särskilt under den mörka årstiden när levande ljus är tända. Veni sancte spiritus tui amoris ignem accende.

Nu är vi hemkomna efter en UNDERBAR vecka i Skåne! Egentligen ville jag helst stanna kvar, men det gick ju inte...! Vi har badat i havet varje dag, alla dagar utom en vid underbara Löderups strandbad och en gång testade vi på badet vid Sandhammaren, men där fick man knappt plats om man inte kom typ före 10:00 så vi nöjde oss med det andra badet.
Titt som tätt åkte en snabbfärja/katamaran förbi som orsakade jättehöga (och roooliga) svallvågor i cirka 10 minuter, efter ett tag hade man ju stenkoll på den där och visste precis när man skulle hoppa i och bada :D
Vi har besökt Ale stenar typ hur många gånger som helst :o (vi bodde ju så nära) sett två solnedgångar där och promenerat längs strandkanten nedanför. Ätit gott i Kåseberga hamn vid flera tillfällen. Är man fisk och skaldjursälskare är ju det här himmelriket :love:
Jag och mor klättrade upp till Stens Huvuds alla toppar, vilken utsikt! Det gick fortare än vi trodde, även om det var en rätt kraftig stigning.
Vi besökte även kungagraven i Kivik och snubblade över Ardenner Riksutställningen på Bollerup. Vi tog en förmiddag i Ystad och har även åkt runt i en del andra orter runtomkring.
Det är SÅ vackert, alltså jag började nästan grina när vi närmade oss på vägen ner och man ser de skånska slätterna och kullarna - och HAVET! Alltså, havet... jag älskar havet!
Så nu vill jag flytta till Skåne. Punkt. Nära Kåseberga/Löderup. Det blir bra. Det är verkligen paradiset på jorden!

Jo just! Fika köptes en dag på Olof Viktos café som låg riktigt nära våran stuga, mumsigt värre!
Vi åt även god mat i Skillinge och besökte där en riktig skeppshandel, de hade allt! Och man kände att man behövde typ allt, men man visste inte riktigt till vad :p Tyvärr skulle de stänga snart och flytta butiken till en mindre lokal.
På vägen hem letade vi på slottet som de spelade in Mysteriet på Greveholm vid!
Då far är fågelskådare har vi även tittat på typ en miljon glador (en sorts rovfåglar), de är väldigt fina och verkar finnas överallt nu för tiden. Tyvärr fick vi inte se någon stork.

En liten sammanfattning av vår härliga resa för de som varit nyfikna ;)

Stugan var förresten riktigt bra, SVAL och skön i värmen, lite obekväma sängar men annars helt okej :)
Trevliga uthyrare :)
Kan hända vi besöker den igen nåt år...!

Härligt att höra att du trivts hos oss. Österlen är härligt på sommaren, men nästan bättre vår och höst då det är färre människor att trängas med (uppvuxen på Österlen delar av året).

En fördel med södra Skåne är att allt är nära. Även Köpenhamn :)

Hoppas du kommer tillbaka snart!

Härligt att höra att du trivts hos oss. Österlen är härligt på sommaren, men nästan bättre vår och höst då det är färre människor att trängas med (uppvuxen på Österlen delar av året).

En fördel med södra Skåne är att allt är nära. Även Köpenhamn :)

Hoppas du kommer tillbaka snart!

Jag hoppas också att jag kommer tillbaka snart :love:

Välkommen tillbaka! :D När ni är här nästa gång så passa på att åka förbi Flyinge, där bor storkarna. Det är ju inte långt från Hjularöds slott där ni redan varit (och visst är det fantastiskt, du skulle se insidan..!) Österlen är vackert, och ni har minst lika mycket till att se i övriga Skåne om ni vill :)

Välkommen tillbaka! :D När ni är här nästa gång så passa på att åka förbi Flyinge, där bor storkarna. Det är ju inte långt från Hjularöds slott där ni redan varit (och visst är det fantastiskt, du skulle se insidan..!) Österlen är vackert, och ni har minst lika mycket till att se i övriga Skåne om ni vill :)

Slottet åkte vi bara förbi på vägen hem så det var en snabb visit, kan tänka mig hur det ser ut inuti!!
Vi har varit på den sidan också när jag var yngre och sett storkar, vi får ta det nästa gång :)
Och ja, hela Skåne är vackert! Men, det är ju fint här uppe i skogen också... :meh: :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 139
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 489
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama