Skåne nästa vecka!

cambodia

Trådstartare
Vad hittar man på i Skåne nästa vecka (20:e - 27:e)?
Vi (jag, mor och far) kommer bo i en stuga i närheten av Ystad i en vecka, lite är planerat men inte så mycket. Sol och bad och allt det där såklart.
Kanske ni vet nåt man bara inte får missa!?

Bring it on :D

Gå i smågränderna i Ystad och titta på alla idylliska gamla hus med stockrosor utanför. Åka lilla turisttåget eller turistbrandbilen och se er om i stan.

Gå in på Turistbyrån i Ystad och kolla vad som verkar intressant, Det finns gott om gratisbroschyrer och -tidningar, en som heter "Vad Händer" har en kalender över alla arrangemang som anordnas i trakten och kommer ut varannan vecka under högsäsong.

Lunch i Kåseberga.
Strosa runt i Smirishamn.
En vända till Kivik och musteriet.
Smygehuk är trevligt.
Fika på Olof Viktors får verkligen inte missas!!!!
Även Ingelsta kalkon är värt ett besök för en bit mat.
Sjöbo Gästis likaså med sin ovanliga elefantsamling ;)

Över lag är det otroligt trevligt att köra runt, stanna till i alla små gårdsbutiker.
Kustvägen från Ystad, via Svarte och mot Smygehuk är otroligt vacker!

Skriver under på Olof Victors. En heldagstur till Malmö? Tar man tåget slipper man parkera. Eller en tur till Köpenhamn? Dit tar man också tåget om man vill, direkt från Ystad.

Dressincykling från St Olof och sedan bad i Gyllebo innan man cyklar hem igen.

Håller med de andra om Olof Viktors. Vill man ha en stillsammare fika med tillhörande trevlig skogspromenad så rekommenderar jag Alunbruket.

Tack för alla tips! Ale stenar har vi redan planerat att åka till, det är en favorit :)

Konstigt att man inte får notiser om svar i sin egen tråd?! :confused:

Jag åker gärna till Olof Viktors, men inte så här års, det är galet mycket folk och kön längre än längst. Jag fikade på Sjöbo Kaffestuga häromdagen och det är inte lika sönderturistat som OV men har gott hembakt.

Jag tycker att trakterna kring Kivik är värda ett besök, Brösarps gästgiveri har god mat. Kivik Art Center är rätt kul också.

Glöm inte att ta med stora plånboken, Österlen är DYRT och det finns så många mysiga mat- och kaffeställen, för att inte tala om butiker av alla de slag.

Glöm inte att ta med stora plånboken, Österlen är DYRT och det finns så många mysiga mat- och kaffeställen, för att inte tala om butiker av alla de slag.

Jo, jag kan tänka mig det. "Synd" att jag nyss köpt ny bil så det är lite knapert på den fronten :crazy:

Jag tycker ju ni ska åka norrut :angel: Åhus med superfina stränder och glassbåt, shoppa i Kristianstad (som är mysig stad med mycket shopping) och kolla läget där uppe.

Sen vet jag inte hur mycket du håller på med hästar, men det finns många bra hästsportsbutiker i Skåne, sånt kan ju vara kul att stanna vid om man kommer förbi.

Johannamuseet utanför Skurup är ju fint.
Nostalgimuseet vid Tryde, Tomelilla.
Hasse o Tage museet i Tomelilla.
Turistbrandbilen i Ystad.
Kulturens Östarp mellan Blentarp och Veberöd, med djur och gammelgård.

När jag tänker efter kanske Smygehuk har en del ändå. Dels såklart Sveriges sydligaste punkt sen Köpmansmagasinet, ett stort gammalt magasin byggt under Napoleontid har jag för mig, där det är en hel del evenemang. Kalkbrottsindustrin med bevarade kalkugnar, stendösar från bronsåldern och Skånes kanske längsta vägallé med pileträd på båda sidor. Smygehuks fyr höll jag på att glömma, den är kul att gå upp i.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 139
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 489
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama