Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hade jag inte fått flamsa och tramsa lite med arbetskamrater på min arbetsplats hade jag gått under av uttråkning, givetvis med rimliga gränser om vad som passar sig. Humor och skratt är en viktig del av mitt liv och jag tror att man kommer närmare varandra av att skratta tillsammans.
Nu driver jag eget med sambon och jobbar hemifrån, vår enda anställda skrattar gott åt vår jargong.![]()
![]()
Totalt OT men Lovisaeleonora, vart fick ni tag på den? Särbon skulle älska att ha den i sin verkstad, hans grejor har en tendens att få fötter![]()
Det är ju enklare på en liten arbetsplats, på en större blir det svårare eftersom det som sagt gärna slår över i mobbning. Jag är absolut inte emot att man skämtar och har skoj men man får vara försiktig när det kommer någon ny och/eller vikarie.
@tolksele och @Lovisaleonora: De två skyltarna är svåra att misstolka och pekar inte ut någon så jag skulle inte höjt på ögonbrynen för dem.
Det beror väl på, antar jag. Jag har arbetar på platser med 20+ i samma lokal och nog hade vi roligt tillsammans ändå.Humor behöver inte gå ut på att peka ut en särskild person eller grupp.
Tyckte vikarien det var roligt att bli bortgjord också? Ni ordinarie kanske tyckte det var roligt, för vikarien kanske det var oerhört hemskt.
Man vet aldrig vad folk har för bagage så man ska vara väldigt försiktig med intern humor när det kommer någon utifrån. Jag har som sagt varit mobbad tidigare och varit enormt osäker på mig själv. Hade jag varit med om en sådan här händelse under den perioden hade jag jag grinat när jag kommit hem (eller på toan under jobbtid).
På mitt jobb skulle det vara omöjligt. Generellt tycker jag det är tveksamt men det beror givetvis på arbetsplatsen och hur stämningen är. Har man folk utifrån som befinner sig i lokalerna ibland är det ett stort no-no. En vänlig lapp som påminner tex "Var snäll och skölj ur din kaffekopp" är ok.
Skulle jag bli utsatt för ett practical joke på jobbet skulle jag anmäla det (oavsett arbetsplats). De är inte ett dugg roliga och för min del är det en knappt en hårfin linje mellan dem och mobbingen jag varit utsatt för tidigare. De hör inte hemma på en arbetsplats.
Fast det beror ju ändå på personalen och arbetsplatsen. På mitt jobb förhöjer det stämningen när vi skojar med varandra. Jag skulle se det som en enorm överreaktion om någon rusade iväg och anmälde ett harmlöst practical joke. Nu lär inte det hända på min lilla arbetsplats. Vi pratar med varandra istället.
För övrigt har vi en skylt på ett ställe som lyder "If you mess this up I will find you and kill you". Den passar in ganska bra där den är.
Det där med practical jokes är SKITsvårt.I min värld finns det inga harmlösa practial jokes.