Skam på torra land...

Det har varit sånt här tal tidigare bland annat när det kom cirka 200 flyktingar nu är de nog 300 flyktingar till en by med ca 50 invånare, men det fanns en nedlagd folkhögskola som blev förläggning. Det blev reportage i Smålandsnytt att det var hemskt att sättas mitt ute i skogen (ca 2 mil från Nässjö). Bussar går vardagar och nu går de även på helgerna. Vad ska man göra med problemet så det inte blir några missförstånd? Ska man annonsera om du som flykting kommer till Sverige så kan du få bo på landet?

Suck, att ni ens orkar sitta hemma i era egna bostader med en typisk svensk lyx och döma folk som troligtvis varit med om saker som är tio gånger så illa som ni någonsin kommer uppleva, allt baserat på vad någon artikel säger.
De har säkert sina anledningar att reagera som de gör, men det borde inte vara en sån stor grej eftersom de troligtvis inte sitter kvar i bussen länge och sedan är problemet "löst". Jag slår vad om att inte alla de 30 personerna tyckte att det var en superbra idé, men de är rädda och så gott som ensamma i ett helt nytt land och de har blivit körda så mycket längre bort än vad de var mentalt förbredda för.
Sitt inte och tro att dessa personer inte är människor bara för att de inte är svenskar. Skärp er. Det här är inte en annan anledning till att rösta på SD. Speciellt inte i och med att de som "flame;ar" detta troligtvis är såna som röstar på SD själv och bara vill att folk ska bli mer trångsynta och främlingsfientliga.
Att situationen säkert löser sig är inte grejen. Saken är den att om man levt under så katastrofala förhållanden som du antyder så har man inte råd att vara öppet kräsen med sitt boende. I den situationen så tiger och lider man inte av tacksamhet utan av överlevnadsinstinkt. Att ställa till en sån här scen för att man inte får bo där man vill verkar i sammanhanget rätt korkat. Många kommer ju från områden där det är mycket olämpligt att ställa till bekymmer och dra blickarna till sig. När man dessutom gör det över en sådan sak som vädret och bristen på stadsliv så börjar jag ärligt undra över flyktskälen. Hade det varit ett gäng svenskar hade jag reagerat precis likadant eftersom de uppträder som bortskämda gnälliga småbarn.
Nej jag röstar inte på SD och har aldrig gjort. Jag anser dock att något är snett i den svenska migrationspolitiken med tanke på hur den inte fungerar (bla dålig utbildning av nyanlända).

Helt riktigt, de är stressade och genomför en fredlig demonstration. De tiilgriper sig en buss, men skadan är väl måttlig eftersom busschauffören har arbetstidsregler och förmodligen måste sova och vila. Hoppas de städar efter sig i bussen. Det gör de säkert. De lugnar ned sig och förhoppningsvis lär sig åka skidor och bor kvar i den fria republiken Jämtland.
Förlåt men fria republiken Jämtland :D:D

Och jag är höger och för invandring.
Vilket inte betyder att jag tycker att allt sköts bra som det är nu.
Jag är också allergisk mot gnäll i alla dess former oavsett ur vilken mun gnället kommer.

Det här påverkar inte min syn på invandring heller.

Jag tycket bara att just dessa flyktingar är gnälliga och oförskämda. Vi kan fortfarande vara generösa i vårt flyktingmottagande även om vi ställer krav.

Och det är inget konstigt att även invandrare är gnälliga och jobbiga ibland. Det är alla människor.

Att situationen säkert löser sig är inte grejen. Saken är den att om man levt under så katastrofala förhållanden som du antyder så har man inte råd att vara öppet kräsen med sitt boende. I den situationen så tiger och lider man inte av tacksamhet utan av överlevnadsinstinkt. Att ställa till en sån här scen för att man inte får bo där man vill verkar i sammanhanget rätt korkat. Många kommer ju från områden där det är mycket olämpligt att ställa till bekymmer och dra blickarna till sig. När man dessutom gör det över en sådan sak som vädret och bristen på stadsliv så börjar jag ärligt undra över flyktskälen. Hade det varit ett gäng svenskar hade jag reagerat precis likadant eftersom de uppträder som bortskämda gnälliga småbarn.
Nej jag röstar inte på SD och har aldrig gjort. Jag anser dock att något är snett i den svenska migrationspolitiken med tanke på hur den inte fungerar (bla dålig utbildning av nyanlända).
Är det inte det som är meningen med en demokrati? Att alla skall få klaga när man känner sig orättvist behandlad?

Och sen det här att dom minsann skall vara så tacksamma och kyssa våra fötter av tacksamhet. Usch vad det rimmar illa med demokratiska värderingar.

Dessa människor blev lovade något och sedan får de inte ens klaga när det inte blev uppfyllt.

Är det inte det som är meningen med en demokrati?
Vi har en representativ demokrati där alla som tillhör har rösträtt.
Dessa människor tillhör ännu inte.

Sedan så tillhör det en demokrati att vi har yttrandefrihet.
Däremot så tillhör det inte att ta till utomparlamentariska metoder av typen vägra gå av bussen.
Eller ockupera hus.
Eller annat som inte är lagligt.

Dessa människor blev lovade något och sedan får de inte ens klaga när det inte blev uppfyllt.
Ett par frågor till dig:
Vad blev de lovade?
Och vad klagar de på?

Jag kan inte se att de just klagar på att de inte fick vad de blev lovade.
Utan mest att de klagar på vädret, isen och att de måste bo trångt samt att det är för långt till Malmö.
De vill bo i en storstad vilket är något vi har oerhört ont om i Sverige.
Så på det viset så har de kommit till fel ställe.

Vi har en representativ demokrati där alla som tillhör har rösträtt.
Dessa människor tillhör ännu inte.

Sedan så tillhör det en demokrati att vi har yttrandefrihet.
Däremot så tillhör det inte att ta till utomparlamentariska metoder av typen vägra gå av bussen.
Eller ockupera hus.
Eller annat som inte är lagligt.
Men hur tycker du att dessa människor skall visa sitt missnöje på? Dom tar ju bara till det enda medlet dom har, nämligen att vägra gå av en buss.

Så om man inte har rösträtt så tillhör man inte vårt demokratiska samhälle. Lustigt. Jag som trodde att själva grundstenen i demokrati var just att alla har rätt att tala. Men jag antar jag har fel då.

Ett par frågor till dig:
Vad blev de lovade?
Och vad klagar de på?

Jag kan inte se att de just klagar på att de inte fick vad de blev lovade.
Utan mest att de klagar på vädret, isen och att de måste bo trångt samt att det är för långt till Malmö.
De vill bo i en storstad vilket är något vi har oerhört ont om i Sverige.
Så på det viset så har de kommit till fel ställe.
-Ingen talade om för oss var vi skulle åka. Sen fick vi veta att vi skulle åka max 40 minuter från Stockholm och till slut hade vi åkt 15 timmar, säger en av männen på bussen till SR:s P4 Jämtland.

Men hur tycker du att dessa människor skall visa sitt missnöje på?
De får ta reda på hur det fungerar här.
Och låta bli att ta till olagliga metoder.
Jag har så svårt att tro att människor som flyr för sitt liv skulle vägra att gå av en buss bara för att det är is på marken utanför.
De skulle t.ex. inte våga säga emot den lokala Polisen.

Så något är skumt med det hela.
Samt att ingen, inte ens flyktingar, får ta till vilda utomparlamentarisk åtgärder.
Man följer lagen i det land som tar emot en.
PUNKT på det.

-Ingen talade om för oss var vi skulle åka. Sen fick vi veta att vi skulle åka max 40 minuter från Stockholm och till slut hade vi åkt 15 timmar, säger en av männen på bussen till SR:s P4 Jämtland.
Men det var inte det som de klagade på.

De klagade på is på marken, trånga rum och öde omgivningar.
Och om de nu inte ville åka buss så länge så borde de i stället för att vägra lämna bussen vilja komma av så fort som möjligt kan ju jag tycka.

En busslast flyktingar vägrar kliva ur bussen. Deras förläggning duger inte.
Det är för kallt ute och den ligger inte i en storstad.
Duger inte förläggningen, jag förutsätter att lokalerna är uppvärmda att det finns sanitära resurser enligt de regler som är uppställda, då duger inte Sverige heller så tack o adjö!

Min rekommendation, direktbuss till Arlanda istället!
Kan bara hålla med då är man inte i en sådan misär i sitt hemland !! Fyyy

Fast problemet är ju att man inte pratat med dem innan. Vart, varför, hur länge? Man kan inte bara trycka in folk i en buss och skeppa iväg dem som en last med får.

Med en vettig kommunikation innan avresa hade situationen aldrig uppstått.
Om man är på väg från krig och helvete alt tortyr och dylikt tror jag man skulle uppskatta värme och mat och en renbäddad säng!! Någonstans måste man sluta vända in och ut på sig för att betjäna andra !!

De får ta reda på hur det fungerar här.
Och låta bli att ta till olagliga metoder.
Jag har så svårt att tro att människor som flyr för sitt liv skulle vägra att gå av en buss bara för att det är is på marken utanför.
De skulle t.ex. inte våga säga emot den lokala Polisen.

Så något är skumt med det hela.
Samt att ingen, inte ens flyktingar, får ta till vilda utomparlamentarisk åtgärder.
Man följer lagen i det land som tar emot en.
PUNKT på det.
En fredlig protest där man vägrar gå av en buss. En utsatt människa tar till det medlet som finns nära till hands.

Har du varit flykting i ett främmande land? Utan att förstå ett ord? En helt annan kultur?

Det enda dessa människor hade var att de blivit lovade komma till ett visst ställe. Plötsligt hamnar dom på något ställe långt därifrån. Hela deras värld blir plötsligt ryckt från under deras fötter.

Oberoende vad folk här tror så är det inte lätt att vara flykting. Man är i en väldigt utsatt situation. Och så händer något som egentligen inte är hela världen men som gör att man säger stopp. Nu vill jag inte bli skyfflad runt som boskap längre.

Då är risken stor att man börjar protestera. Och här gjorde man en totalt fredlig protest som använts sedan urminnes tider. Nämligen man vägrar flytta på sig.

En fredlig protest där man vägrar gå av en buss.
Nej det är tillgrepp av annans egendom och det är helt olagligt.
De verkar dessutom inte ha det minsta problem med att meddela sig med omgivningen på ett språk som både de och journalisterna förstår.

Man måste följa lagen i det land som erbjuder skydd och är det land som man vill stanna i.
Det finns inga alternativ på det.
Allt annat är oförskämt, otacksamt och gnälligt.
Samt borde resultera i returnering till därifrån man senast kom.
Libanon t.ex. som var så mycket bättre för att det var varmt där.

F.ö. så går det inte att protestera bort det Svenska vädret.

Men det var inte det som de klagade på.

De klagade på is på marken, trånga rum och öde omgivningar.
Och om de nu inte ville åka buss så länge så borde de i stället för att vägra lämna bussen vilja komma av så fort som möjligt kan ju jag tycka.
Men saken var ju att de blev lovade en sak och fick något helt annat. Tycker du det är ett okej förfarande av en myndighet/aktör i en demokratiskt land? Är det okej att lura utsatta människor? Att dom skall vara så otroligt tacksamma så dom skall tåla och ta emot precis allt?

Just det jag glömde ju att du tyckte att demokratin i ett land gäller bara för dess medborgare och inte alla människor.

En fredlig protest där man vägrar gå av en buss. En utsatt människa tar till det medlet som finns nära till hands.

Har du varit flykting i ett främmande land? Utan att förstå ett ord? En helt annan kultur?

Det enda dessa människor hade var att de blivit lovade komma till ett visst ställe. Plötsligt hamnar dom på något ställe långt därifrån. Hela deras värld blir plötsligt ryckt från under deras fötter.

Oberoende vad folk här tror så är det inte lätt att vara flykting. Man är i en väldigt utsatt situation. Och så händer något som egentligen inte är hela världen men som gör att man säger stopp. Nu vill jag inte bli skyfflad runt som boskap längre.

Då är risken stor att man börjar protestera. Och här gjorde man en totalt fredlig protest som använts sedan urminnes tider. Nämligen man vägrar flytta på sig.
En fredlig protest?
Man tar en buss i besittning, mot dess ägares vilja?
Hade de velat göra en fredlig protest hade man kunnat göra det utanför bussen.
Men regelverket är solklart, antingen tar du den plats verket erbjuder eller så fixar du en annan av eget val och med egna pengar. Inget att protestera över, bara att acceptera eller förkasta.

Men jag sär som mina föräldrar sade till mig, så länge du vill sätta benen under vårt matbord så bestämmer vi, när du har ett eget, bestämmer du!

Men saken var ju att de blev lovade en sak och fick något helt annat. Tycker du det är ett okej förfarande av en myndighet/aktör i en demokratiskt land? Är det okej att lura utsatta människor? Att dom skall vara så otroligt tacksamma så dom skall tåla och ta emot precis allt?

Just det jag glömde ju att du tyckte att demokratin i ett land gäller bara för dess medborgare och inte alla människor.
Det är olagligt för svenska medborgare att ockupera en buss, ta annans egendom i besittning olovandes. Alltså är det knappast någon skillnad mellan de jepparna och ett gäng snorungar som ockuperar skolbussen

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka