Men det spelar ju ingen roll när föräldrarna inte kan komma till skolan om de inte har egna pengar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att vägra gå av en buss är ju ändå en av de minsta "uppror" man kan göra. Och dessutom fullt fredlig.Det finns regler att förhålla sig till och dessa gäller alla.
Även flyktingar och de får se till att ta reda på hur man gör.
Dessutom så har de inte blivit illa behandlade.
Men det är väl papperslösa som betalar 50kr för akuthjälp?Mjä, flyktingar har ju ett kort som de visar upp för sjukvården och som gör att de betalar 50 kr för sina läkarbesök.
Det är inte alls konstigt men det är fortfarande inte okej.Som flykting känner man sig ganska så utsatt. Är man då rädd och känner sig illa behandlad så är det inte alls konstigt att man gör något överilat som att tex vägrar gå av en buss.
Det är inte alls konstigt men det är fortfarande inte okej.
Man kan förstå en massa reaktioner men ändå anse att uppförandet är fel.
Min privata teori är att kylan chockade dem totalt.
Och att de då panikade en aning.
Omdöme och tankeförmåga påverkas av kyla så det är inte alls säkert att de har den personlighet som de uppvisade i det här fallet.
Enkelt uttryckt "Man blir puckad av att frysa".
Min privata teori är att kylan chockade dem totalt.
Och att de då panikade en aning.
Omdöme och tankeförmåga påverkas av kyla så det är inte alls säkert att de har den personlighet som de uppvisade i det här fallet.
Enkelt uttryckt "Man blir puckad av att frysa".
Är inte Sverige ett fritt demokratiskt land? Om man finner sig felbehandlad och lurad så har väl alla rätt att protestera? Eller gäller det bara vissa?
Vi får se. Det är långtifrån säkert nu när PK-media har fått nys om detta så lär det nog lösas på skattebetalarnas bekostnad.Ja såklart får de protestera. Sen blir det väl samma som för oss svenskar. Man får inte rätt mot myndigheterna.
Vi får se. Det är långtifrån säkert nu när PK-media har fått nys om detta så lär det nog lösas på skattebetalarnas bekostnad.
Det är bara Svenskar som inte får rätt mot myndigheterna.
Jag har fått rätt mot myndigheter.Vi får se. Det är långtifrån säkert nu när PK-media har fått nys om detta så lär det nog lösas på skattebetalarnas bekostnad.
Det är bara Svenskar som inte får rätt mot myndigheterna.
För deras fall säljer inga lösnummer och når aldrig förstasidorna eller ledarsidorna.
De stackars utarmade vuxna männen behöver bo i Malmö det fattar väl alla?
Nämen vad fan, det är kallt i min lägenhet också!Det var tydligen kallt på rummen med men det är ju enkelt åtgärdat.
Nånstans kanske nån brast i informationen för varför skulle de köra dem till Stockholm som nån trodde.
Men trots allt får de ta vad de får just då för det är ju brist på boenden och det är inte lätt att trolla fram hur sol helst
Hur bor de när de anländer till Malmö, nån som vet?
– Det här känns ju som ett fängelse, mitt ute i skogen. Visst, jag skulle kunna stanna här i några veckor eller högst ett par månader. Men nu ska jag stanna här i nio månader, konstaterar Isan.
Runt gruppen fanns också Mahmud Alzayed. Han har redan bott i Grytan i sex månader:
– Normalt spelar jag musik och skriver låtar. Det går inte här, jag bli helt död inombords av att bo här säger han.
– De blev besvikna när de kom hit. Det var kallt och ingen storstad säger Bengt Stadin, länsvakthavande vid Jämtlandspolisen.
Migrationsverkets presschef Fredrik Bengtsson säger att man som asylsökande inte har rätt att välja var man blir placerad.
– Vi har sett ibland att asylsökande har en bild av vad som väntar i Sverige. När bilden inte överensstämmer med verkligheten så blir det problem. Man tycker inte att det man möts av är det man förväntat sig.
Tvärt om, jag sitter och tror att de är precis människor som svenskar och kan vara lika gnälliga.Sitt inte och tro att dessa personer inte är människor bara för att de inte är svenskar.
Vänta ett tag nu, vem har sagt att de inte är människor?Suck, att ni ens orkar sitta hemma i era egna bostader med en typisk svensk lyx och döma folk som troligtvis varit med om saker som är tio gånger så illa som ni någonsin kommer uppleva, allt baserat på vad någon artikel säger.
De har säkert sina anledningar att reagera som de gör, men det borde inte vara en sån stor grej eftersom de troligtvis inte sitter kvar i bussen länge och sedan är problemet "löst". Jag slår vad om att inte alla de 30 personerna tyckte att det var en superbra idé, men de är rädda och så gott som ensamma i ett helt nytt land och de har blivit körda så mycket längre bort än vad de var mentalt förbredda för.
Sitt inte och tro att dessa personer inte är människor bara för att de inte är svenskar. Skärp er. Det här är inte en annan anledning till att rösta på SD. Speciellt inte i och med att de som "flame;ar" detta troligtvis är såna som röstar på SD själv och bara vill att folk ska bli mer trångsynta och främlingsfientliga.
En av killarna sade ju: – Jo då, vi kräver inte mycket. Men nu ska vi bo åtta i varje rum, folk med olika bakgrund och ålder. Det är kallt ute och kallt inne på rummen. Jag tvivlar på att till exempel Tyskland behandlar sina flyktingar så här, säger Isan..Jag kommer då inte rösta på SD bara för att de här pajaserna beter sig som bortskämda och otacksamma småbarn. Vill de inte bo där de erbjuds plats; fine, men att gnälla såhär. De får ju bo var de vill, men då ska de ju ordna det på egen hand och inte förvänta sig att de på annans bekostnad ska få bo där de vill istället för där det finns plats.
Källa op
Nu måste du inse att du skriver på senior, det finns en del gamla stofiler här som har minne av ett annat Sverige. Toleransen och hur myndigheterna uppför sig är så mycket bättre nuförtiden. Sverige har ju länge varit jantelagens högborg i världen och det är detta som visar sig idag och många invandrare Och ungdomar värjer sig mot.Jag har fått rätt mot myndigheter.
Fast jag är inte född svensk även om jag är svensk medborgare. Det kanske är därför jag har fått rätt? För att jag inte är född svensk?
Helt riktigt, de är stressade och genomför en fredlig demonstration. De tiilgriper sig en buss, men skadan är väl måttlig eftersom busschauffören har arbetstidsregler och förmodligen måste sova och vila. Hoppas de städar efter sig i bussen. Det gör de säkert. De lugnar ned sig och förhoppningsvis lär sig åka skidor och bor kvar i den fria republiken Jämtland.Att vägra gå av en buss är ju ändå en av de minsta "uppror" man kan göra. Och dessutom fullt fredlig.
Vad för form av protest skulle dom ha gjort enligt dig? Skickat in en skriftlig överklagan?
Här är det alltså frågan om personer som inte kan språket, hittar inte i landet, ny kultur och ett helt nytt sätt.
Någon säger till dom att dom skall åka en busstur på 40 min.
Efter 15 h hamnar dom någonstans där dom inte vet riktigt var dom är. Med största sannolikhet är tilltron till myndigheter inte det bästa (att folk försvann efter "bara en liten tur" är nog inget ovanligt där dom kommer ifrån). Kanske man är rädd och orolig. Förstår inte situationen alls annat än att det här är inte vad dom blivit lovade.
Som flykting känner man sig ganska så utsatt. Är man då rädd och känner sig illa behandlad så är det inte alls konstigt att man gör något överilat som att tex vägrar gå av en buss.