• Trav
  • Trådstartare Trådstartare TrollfotsMatte
  • Startdatum Startdatum
T

TrollfotsMatte

Jag är rätt vilsen, har en gammal travara, kallblod!
Han slår i hop ena bakhoven med framhoven, så när han är skodd så vill hoven nästan gå sönder, eller den slits mycke, har haft alla möjliga olika hovställningar på honom och skorna har varit felväg, men inget vill som hjälpa, jag har honom barfota så mycke som de går, men under vintern är de rätt halt här uppe i norr och jag måste i princip ha honom skodd. Nu ska jag svetsa på en plåt på han sko så han inte slår sönder hoven, men sen fick ja tipset om skalpers, och beställde ett par idag, kan någon berätta lite hur dom fungerer, kan han alltid ha på sig dom eller bara vid träning?han slår ju mest i ökad skritt traven och i bland i gallopen. för och nack delar med dessa? köpte ju som sagt ett par, men kan ja ha båda till samma hov? eller kommer de bara vara den ena som passar?
hade varit jätte glad för svar!

Sv: Skalpers.

Jag har skalpers på några av mina för att de slår sönder framsidan av bakhoven på vintern. Jag hade "vanliga" skalpers först, men de sitter inte värst bra (dvs de åker upp i karleden), så nu kör jag bara med skalpers som har en krok på. Man fäster kroken mellan hoven och skon (man måste först göra ett litet hål där när man skor) precis bredvid tåkappan. Kroken ska sitta på utsidan av tåkappan. Man ska ha den höga delen av skalpersen på insidan av benet eftersom det då skyddar störst yta.

Jag har bara mina på när jag tränar. Man kan ju ha boots också (även i hagen) för att skydda hoven, men det finns risk att de skaver i karlederna (speciellt om hästen har vita ben för de är känsligare då).

Jag tycker att det låter som att din häst är lite ofräsch. De har en tendens att röra sig snett då för att avlasta det onda benet. Oftast är det så att de "sticker in" det friskare benet under sig.
Det kan oxå tänkas att han är snedmusklad (kan ju bero på att han har varit ofräsch en längre tid). Är det så att han är sned utan att vara halt så kan du testa att få honom jämnare musklad. Annars så tycket jag att du ska böja igenom honom.

Jag tycker att det låter som att din häst är lite ofräsch. De har en tendens att röra sig snett då för att avlasta det onda benet. Oftast är det så att de "sticker in" det friskare benet under sig.
Det kan oxå tänkas att han är snedmusklad (kan ju bero på att han har varit ofräsch en längre tid). Är det så att han är sned utan att vara halt så kan du testa att få honom jämnare musklad. Annars så tycket jag att du ska böja igenom honom.

Hejsan. Jag köpte trolla, hux flux för att mest rädda honom från slakten, utan vetbes, och utan att jag fick veta att han varit skadad, då han varit de under travtid och inte hos den förra ägaren ja köpte honom utav!och jag tror inte hon heller viste att han varit de.och sen är han en underbar häst, då jag själv har skador och problem med min rygg, han är fruktansvärt snäll och trygg. Trolla har alltid knakat hov, till och med då han varit i proffsträning, har jag lyckats snoka fram, men tydligen har han gått om kull med vagn och därför slutat sin kariär. eftersom trolls var en hag häst när jag tog honom så trodde/visste inte jag att de skulle bli så bökigt med dessa hovar, utan de kom ju när jag började sätta i gång honom. Han har aldrig varit halt, eller visat smärta, och de är hoven han knackar med som han vill lägga under sig. och de är säkert närmare 10år sedan han gått omkull så de är ju en jätte gammal skada, pratat med en kiroprakt, men han visste varken bu eller bä. Trolla har vilat mycke under vintern, då han är lite pensionär, men jag vill ju så gärna börja sätta igång honom igen, har du nå bra tips på de här med ojämna muskler, i fall de är de som spökar, hur man kan träna de på ett bra sätt? jag har varken en vettig vetrinär eller massör här, så böja kan jag inte få någon att göra åt mig.

Jag har skalpers på några av mina för att de slår sönder framsidan av bakhoven på vintern. Jag hade "vanliga" skalpers först, men de sitter inte värst bra (dvs de åker upp i karleden), så nu kör jag bara med skalpers som har en krok på. Man fäster kroken mellan hoven och skon (man måste först göra ett litet hål där när man skor) precis bredvid tåkappan. Kroken ska sitta på utsidan av tåkappan. Man ska ha den höga delen av skalpersen på insidan av benet eftersom det då skyddar störst yta.

Jag har bara mina på när jag tränar. Man kan ju ha boots också (även i hagen) för att skydda hoven, men det finns risk att de skaver i karlederna (speciellt om hästen har vita ben för de är känsligare då).

Om du har möjlighet, så kanske du han ta en bild på hur detta ser ut, för de blir jätte svårt och överskätta detta till min finska hovslagare, ha ha. men tack så hemskt mycke för svaret.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 463
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hade tänkt skaffa hovboots till mina två hästar (en nordsvensk och en shettis) då jag bara såg fördelar med det för vår del, istället...
Svar
11
· Visningar
1 675
Senast: mizzmaria
·
Körning På min däckel har jag snabbkopplingar. Den ena gick sönder för någon vecka sedan så jag beställde ett par nya. När dom kommer på...
Svar
10
· Visningar
1 939
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 020
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30