Skall min 13-åriga hund opereras eller inte?

S

siberian

Har en siberian huskey som i somras fyllde 13 år. Han är alltid pigg och glad, och nästan alla som träffar honom tror att han fortfarande är en unghund?! Förra året fick han några små knöler som växte på honom varav en precis vid analen.
Vi tog då blodprov och avvaktade för att se hur de utvecklade sig. Än verkar han inte störas av dem med den vid analen har blivit avsevärt större och den sista månaden så vill han gärna bajsa flera gånger när vi är ute (precis som han inte blir klar första gången, utan vill snabbt vidare och så blir det att han bajsar igen.) Har varit nu hos veterinären som säger att det kan vara en godartad eller elakartad och att det är upp till mig om vi skall operera eller inte, finns inget rätt beslut. Det är alltid en risk som medför en operation som kommer vara omfattande dock ej stor, de vet ju inte hur knölen ser ut under huden. Han kommer få stanna på djursjukhuset ett par dagar och ha stygn och krage i minst 2 veckor om allt går väl.

Min fråga är:
Vad gör jag, hans blodprover är bra, de kollade nu igen, och hans hjärta och lunger låter bra, men en operation är alltid en risk och han är ju gammal (även om han inte upplevs så, utan är pigg och glad). Om jag inte opererar så kommer tumören fortsätta att växa och eftersom den sitter precis vid analen är det en tidsfråga innan den kommer påverka honom mer och då är kanske operation inte ett alternativ för det har gått för långt.

Så skall jag riskera och operera eller bara njuta av den tid jag har kvar (som kan vara lång eller kort)?

Han har inga andra komplikationer utöver ryggen som är lite försliten så han går på antiinflamatorisk och mutrar lite när han reser sig eller lägger sig men för övrigt mycket energi och leksugen.

Tacksam för hjälp från er och vad ni har eller hade gjort?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skall min 13-åriga hund opereras eller inte?

Oavsett om tumörerna är godartade eller elakartade så finns det ju en risk att de växer och skapar obehag för hunden. Sådant som sitter i rumpan kan snabbt bli väldigt mycket till besvär för hunden. Om tumörerna sitter lättillgängligt och veterinärerna bedömer att det är frågan om liten risk vid narkos och att det är frågan om snabb återhämtning så skulle jag därför välja att operera. Men jag kan tänka mig scenarior där jag skulle avstå.

Det är ju så svårt att säga när man inte känner hunden. Vissa hundar tål mer påfrestningar än andra. Tyvärr är det nog som veterinären säger att det är du som måste bestämma.

Oavsett vad du bestämmer dig för så önskar jag dig och din hund lycka till!

Jag kan tillägga att jag har haft min hund (som dessutom har ett litet blåsljud) i narkos när hon var 12 år och det gick bara bra. Det finns många olika preparat som man väljer mellan beroende på hundens hälsotillstånd, ålder och ras.

Senast ändrad:

Oftast analadenom som vanligen är godartade men kan bli nog så besvärliga. Hormonberoende varför kastrering eller p-spruta oftast minskar tillväxten. Känsligt område att operera. Själv skulle jag på en hund i den åldern inte operera utan prova p-sprutor.
PL

Kan inte svara i ditt fall, men visst är det ett lite besvärligt ställe att operea på så ni aknske kan talas vi om peter_lundins förslag om p-sprutor?

Men vad jag kan säga är att min kille låg under kniven så att säga i vintras (11,5 år) för urinstensborttagning och kastrering. Fick hem honom efter ett par dagar och han klarade det super bra och återhämtade sig mycket snabbare än jag trott.

man får ju väga risken mot nyttan. i ditt fall har hunden problem med ryggen, men om det är något han beräknas kunna leva med så kan det ju vara värt att operera. på min egen hund har jag avstått operation, men hennes knölar och knutor ställer inte till problem och hon har börjat bli ganska klen i bakkärran vilket lär vara det som tar livet av henne först.

Hmm, svår sits.
Men det jag ville säga var att min hund sövdes både som 13-åring (tandskada) och när hon var 15,5 (fult hundbett i skallen som behövde drän och lappas ihop) och fixade det helt utan problem trots Addison och blåsljud. Klart att jag var nervös men det fanns liksom inga andra alternativ eftersom hon hade ont i munnen/hade för stort sår för att bara låta det vara.

Men jag har också haft en hund som opererades (juvertumörer) som 11-åring med komplikationer, hon klarade sig men hade länge MYCKET ont trots smärtstillande och det läkte dåligt. Med facit i hand skulle jag inte utsatt henne för operationen utan låtit det ha sin gång, i synnerhet som tumörerna visade sig vara godartade.

Hoppas att det går bra för din hund, vilket du än väljer!

Jag satt i exakt samma sits som du för några år sedan. Min hund var då runt tio och fick precis som din knölar vid analen.
Redan då bestämde jag mej för att när han visade obehag av dem så skulle han få somna in. Jag ville inte utsätta en så gammal hund för en såpass stor operation med all den konvalecensen det innebär.
Jag tyckte inte att det var rätt mot hunden trots att han i övrigt var vid god vigör och inte hade ont någonstans utan lekte som en valp. Hade jag opererat så hade det varit för min skull, för att jag skulle få några månader/något år till ihop med honom. Det hade inte varit rätt mot honom.

Min hund blev 12,5 år och hann aldrg få ont av sina knölar. Han hade dem alltså i drygt 2,5 år och de växte åt "rätt håll" dvs inte över analen utan neråt och han visade aldrig obehag eller svårighet att bajsa.
Han fick somna in av andra orsaker.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 727
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 344
Senast: fejko
·
R
Hundhälsa Jag har en gammal tik hemma som är av blandras och är en omplaceringshund. Jag tog över henne när hon var runt 5 år och i år blir hon...
Svar
4
· Visningar
1 419
Senast: Nenne1
·
Hundhälsa Vår tik blir 14 år nu i november. Hon har ett gott allmäntillstånd och är som en unghund till sättet. Vi har senaste åren gjort...
Svar
12
· Visningar
7 969
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama