Skälig ersättning ostädad hyresrätt

Piek

Trådstartare
Idag fick vi tillgång till vår nya lägenhet och flyttlasset går till helgen :love:
Vi har inte fått någon besiktning på den innan inflytt eftersom hyresvärden skulle bort helgen och inte hann... När vi kom dit ser vi att flyttstädningen inte är ordentligt gjord. Eftersom vi måste flytta in I helgen får vi ta och städa själva. Lägenheten är inte jätte skitig men ugnen är inte helt ren, kalk I diskmaskinen osv. Allt det som är jobbigt att städa är helt enkelt inte helt rent.

Vad anser ni att är en rimlig ersättning att kräva för detta? Som jämförelse kommer vi betala 1750 kr (efter RUTavdrag) för flyttstäd på nuvarande lägenhet.

Idag fick vi tillgång till vår nya lägenhet och flyttlasset går till helgen :love:
Vi har inte fått någon besiktning på den innan inflytt eftersom hyresvärden skulle bort helgen och inte hann... När vi kom dit ser vi att flyttstädningen inte är ordentligt gjord. Eftersom vi måste flytta in I helgen får vi ta och städa själva. Lägenheten är inte jätte skitig men ugnen är inte helt ren, kalk I diskmaskinen osv. Allt det som är jobbigt att städa är helt enkelt inte helt rent.

Vad anser ni att är en rimlig ersättning att kräva för detta? Som jämförelse kommer vi betala 1750 kr (efter RUTavdrag) för flyttstäd på nuvarande lägenhet.

När vi flyttade till en lägenhet en gång så var det inte städat när vi skulle flytta in. Vi påtalade det för hyresvärden som gav oss två val.

1. Städa själva och få avdrag på första hyran. Hur mycket sades inte.

2. Dom hyrde in ett städbolag som städade, vi betalade vanliga hyran. Och så skickade dom räkningen till fd hyresgästen.

Vi valde alternativ 2 då vi inte ville städa någon annans skit. Jag var även där då bolaget städade och såg så städningen genomfördes på det vis jag ville, jobbig som jag är och inte litar på någon ;)

@Linda8142.
Alltså jag är seriös! :laugh:
Och helt ovanligt är det inte heller. När jag skulle flytta in i en lägenhet så var den inte flyttstädad utan det fick jag göra - mot en gratismånad.

Fast här flyttar ju TS in i förtid, om jag förstått rätt? @Piek
TS skulle i så fall kunna vänta på fastighetsägarens besiktning, men väljer att inte göra det.

Kan bli svårt att få någon ersättning alls. Fri hyra för de dagar man fått tidigare tillgång till bostaden på sin höjd.

@Linda8142.
Alltså jag är seriös! :laugh:
Och helt ovanligt är det inte heller. När jag skulle flytta in i en lägenhet så var den inte flyttstädad utan det fick jag göra - mot en gratismånad.
Jag har flyttat in i en nyrenoverad tvåa en gång, de hade bilat upp golvet i badrummet så det låg ett mysigt lager betongdamm i skafferiet. Minns inte om det var betongdamm på andra ställen. Jag fick flytta in och bo hyresfritt fram till månadsskiftet vilket var 4-6 dagar.
Iofs hade jag väl kunnat begära sanering men det var min första lägenhet så jag visste inte hur det brukade gå till.
En månadshyra kan väl vara rimlig om lägenheten är väldigt ostädad och beroende på hyrans storlek. Om allt är välstädat utom ugnen och hyran är 13 000 så är inte en månadshyra i ersättning rimlig liksom. :p

Jag har flyttat in i en nyrenoverad tvåa en gång, de hade bilat upp golvet i badrummet så det låg ett mysigt lager betongdamm i skafferiet. Minns inte om det var betongdamm på andra ställen. Jag fick flytta in och bo hyresfritt fram till månadsskiftet vilket var 4-6 dagar.
Iofs hade jag väl kunnat begära sanering men det var min första lägenhet så jag visste inte hur det brukade gå till.
En månadshyra kan väl vara rimlig om lägenheten är väldigt ostädad och beroende på hyrans storlek. Om allt är välstädat utom ugnen och hyran är 13 000 så är inte en månadshyra i ersättning rimlig liksom. :p
Ja det är sant. :)

Jag hade inte ens brytt mig om nån ersättning om det på det stora hela taget är städat och fräscht och en del detaljer inte är 100% eftersom jag ändå alltid, utan undantag städar in mig när jag flyttar nånstans :D

Själv förhandlade jag till mig en åkgräsklippare och 2 vanliga klippare mot att säljarna av gården slipper flyttstäda :up: Besparing för dem och inget merjobb ändå för mig = win win :)

Jag hade krävt att de tog in städfirma istället för att städa själv. Det går ju att fixa mkt i efterhand även om du flyttat in.

Hade ni inflyttningsdag i torsdags eller fick ni komma in tidigare?
Normalt sett flyttar man ju in den 1a i månaden, 1/6 är ju imorgon först.

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 495
Senast: cherie
·
Äldre Idag var det fjärde gången på mindre än en vecka som hyresvärden fått ringa ut spolbil till mig eftersom badrummet stått under vatten...
Svar
0
· Visningar
1 057
Senast: Jen80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka