Skala bark på träd i lösdrift

Hopplaha

Trådstartare
Vi tänker släppa ut våra fina tre hästar i vår nästan lika fina skog. Någon som vet varför vissa älskar att skala av barken och därmed ta död på träden? finns det nåt att göra? Är det brist på något eller helt enkelt av leda? Två av dom är islänningar.

En del hästar tycker helt enkelt att bark smakar gott. Att träden dör förstår de inte, och jag tvivlar på att de skulle brytt sig så mycket även om de förstod.:p

Vissa trädarter är väldigt goda och andra är lite beroendeframkallande.
Ibland gnager hästar på trä för att dom har ont i magen, ibland för att det är roligt.
Det finns med andra ord en hel orsaker till det.

Hästar är gjorda för att tugga minst 16 timmar om dygnet så de följer sin biologiska natur utifrån hur de är konstruerade i fråga om behov, mag , tarm funktion osv, men även mentalt behov, på tider av året när betet tryter . Smaklig bark (vissa trädtyper föredras men det mesta funkar )är jättepoppis som lösning .

Vet någon vilka träd som är särskilt aptitliga? och om det finns nån annan lösning än den att hägna in alla träden :-(?
Om de har fri tillgång till mat så borde riskerna minska antar jag och kanske också att det är en stor hage på c:a 5 ha?

Asp , sälg, björk ... Men de gnager på de mesta träslag om behovet finns i fråga om sysselsättning/rekreation när inte ströva runt och beta finns vissa tider på året . Om det erbjuds träd i hagen .

Har ni tillgång till skog /sly så lägg in det fällt till dem i hagen så håller de sig mer ifrån träden . Har att göra många dagar om de vill skala bark/gnaga innan de är slut och behöver bytas ut.
Är ni rädda om träden i sak om det finns vissa så måste ni nog näta/stängsla dem .

Asp, lönn och sly är fantastiskt gott här. Och här har varken roliga hagar eller fri tillgång hjälpt, vissa träd är helt oemotståndliga ändå. Särskilt i jan - feb, då nån slags bäverfeber bryter ut.

Att ge dem fällda träd de får tugga på kan hjälpa, så de äter på dem istället. Men gäller man byter ut dem strax innan barken tar slut då om man vill skydda.

Våra hästar äter träd också, helst björk och asp.
De har fritt på hö kalldelarna av året och rejält bete övriga tiden. Tror helt enkelt just våra tycker det är gott. Särskilt aspbark!

vi slänger in ej uppsågad ved som ska torka i hästarnas hage, så får de barka av och gnaga bäst de vill.
de äter fortfarande på björkarna i hagen men tjärar man in dem så är vedhögen mer lockande ;).

Det är ett naturligt beteende att äta bark, rötter och annat de hittar i naturen. En del hästar/raser har närmare till såna beteenden än andra. Min nordsvensk är sån tex. Han gräver efter rötter och tuggar is trots att han har både halm, hö och färskt vatten - och många många hektar naturkuperad hage med skog, buskage och öppna gräsytor.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
1 037
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
664
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 803
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar