skakningar mm.

C

cerrox

idag när jag & kompisen skulle ut & rida så betedde hennes häst sej ganska så konstigt åt. först ville hon inte gå in i stallet från hagen, utan stod & tvekade hela tiden. gick in först efter 10 minuter. väl inne så kändes hon hel spänd i hela kroppen & hela hon skakade. man såg riktigt hur musklerna över länden & korset vart hel spända. när hon skulle kratsa hovarna på hästen så sparkade hon lite utåt med bakbenen. detta är inget hästen har gjort innan.

men vi gjorde iordning hästarna & gav oss ut ändå. hon verkade liksom inte ha ont. väl ute kunde man inte se något jätte avvikande i rörelse, möjlitvis att hästen vart lite mer spänd över länden/korset än vanligt, samt att det såg ut som att hon lyfte bakbenen högre än vanligt. tog en lugn ridtur & hästen verkade slappna av mer & mer. väl tillbaka kändes hästen helt vanlig igen. men hon la på ett extra tunnt täcke ändå när hon släpptes ut i hagen. tänkte att hon kanske vart nedkyld? vad tror ni? någon som har några funderingar på vad som hände?

Sv: skakningar mm.

ok, men hon blev ju inte sämre av ridningen iallafall, utan det blev mycket bättre efter en halvtimmas skritt i skogen. hon har inte visat något konstigt efter det, utan är normal nu igen. det har ju gått över 4 timmar nu sedan dessa konstigheter & dom har inte kommit tillbaka. men hon kollas med jämna mellanrum för säkerhetsskull.

tror ni fortfarande att det vart korsförlamning? varför ska hästen inte ridas om det är korsförlamning? berätta gärna mer om korsförlamning, har aldrig sett en häst som har haft det tidigare, utan har bara hört talas om det.

så magnesiumbrist kan ge dessa symtom?

men kan det komma tillbaka igen detta, nu är det ju snart 6 timmar sedan den visade dessa symtom & det har inte kommit tillbaka igen?! vad kan man göra i detta läget för att förebygga eller förhindra att det inte händer igen om det nu är korsförlamning? vad bör vi göra & inte göra nu? nu visar den ju inga symtom. ska man köra på som vanligt? något vi speciellt ska tänka på?

berätta gärna mer om korsförlamning.

Kolla om dens urin är mörkare än vanligt.
Massera rumpan med liniment och håll den varm.

Du är säker på att hästen inte frös? Snöade det blötsnö eller liknande eller annat som kan ha kylt ner?

Du är säker på att hästen inte frös? Snöade det blötsnö eller liknande eller annat som kan ha kylt ner?
nästan säker på det ja. hästen vart väldigt varm under täcket när det togs av. det snöade inte, utan solen har lyst här heela dagen, dock har det blåst lite kallt. men som sagt hästen vart inte kall alls.

Okej, då var det inte så enkelt då. Knepigt.. Jag skulle nog, nojig som jag är, vilja att vet tog ett blodprov jag, ffa muskelvärden.

Okej, då var det inte så enkelt då. Knepigt..
visst är det. känns lite mysko att det bara hände så & efter den korta skitturen så vart hästen sitt vanliga jag igen & har vart det sedan dess.

Jag skulle nog, nojig som jag är, vilja att vet tog ett blodprov jag, ffa muskelvärden.
känner jag min kompis rätt så kommer hon inte göra det i nuläget iallafall. möjligtvis om det händer igen.

men man undrar ju vad det kan vara.

cerrox skrev:
så magnesiumbrist kan ge dessa symtom?

men kan det komma tillbaka igen detta, nu är det ju snart 6 timmar sedan den visade dessa symtom & det har inte kommit tillbaka igen?! vad kan man göra i detta läget för att förebygga eller förhindra att det inte händer igen om det nu är korsförlamning? vad bör vi göra & inte göra nu? nu visar den ju inga symtom. ska man köra på som vanligt? något vi speciellt ska tänka på?

berätta gärna mer om korsförlamning.

Spända, skakande muskler är det vanligaste fenomenet. Sen har jag träffat på hästar som inte gillar beröring vid magnesiumbrist, vissa blir stressade och uppfattas som mycket spända och i vissa fall to m skygga.

Spända, skakande muskler är det vanligaste fenomenet. Sen har jag träffat på hästar som inte gillar beröring vid magnesiumbrist, vissa blir stressade och uppfattas som mycket spända och i vissa fall to m skygga.
ok. men är det inte konstigt att det (om det nu skulle vara det) gick över så fort för att inte komma tillbaka igen? för nu är hästen ju helt normal igen. kan man kolla upp om dom har magnesiumbrist genom blodprov eller hur gör man för att kolla om dom har det? bara tillsätta lite extra magnesium kanske?

Ett sätt att börja är ju att kolla hur mycket magnesium hästen får i sig genom foderstaten, om det täcker tabellbehovet.

Ett sätt att börja är ju att kolla hur mycket magnesium hästen får i sig genom foderstaten, om det täcker tabellbehovet.
tyvärr så har inte min kompis analys på sitt hö, hon anser att det är onödigt, även fast jag har tjatat på henne hur viktigt det är. så att i hennes fall är det inte så lätt att räkna ut det. då får man väl bara chansa & ge lite extra magnesium kanske?

drack hästen när den kom in?

Jag har en shettis med njurfel, som dricker väldiga mängder, om han varit utan vatten ett par timmar och dricker häftigt när det är kallt ute, så skakar han en stund..

Er häst behöver ju inte ha njurproblem, utan bara drack för mycket iskallt vatten för hastigt?

drack hästen när den kom in?
nix, men den kan ju ha druckit precis in vi tog in henne från hagen.

Jag har en shettis med njurfel, som dricker väldiga mängder, om han varit utan vatten ett par timmar och dricker häftigt när det är kallt ute, så skakar han en stund..
jaså? vad är det för njurfel?

Er häst behöver ju inte ha njurproblem, utan bara drack för mycket iskallt vatten för hastigt?
nä, men det är ju kanske värt att kolla upp om det återkommer? fick ni reda på det genom blodprover eller? har inte nån aning om hon drack för hastigt, men visst vattnet är ju ganska så kallt nu i hagen.

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 006
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar