Skakningar, feber, uppdragen?

SaraMara

Trådstartare
Min lilla olycksfågel blev dålig i fredags. Efter att ha fått en tappsko påspikad började han darra vid virveln ungefär, och dessa darrningar övergick till skakningar i hela kroppen. Skakade tom hela vägen ned till kotorna på frambenen, hela halsen osv. Spänd i musklerna och uppdragen i flanken, alldeles rak över ryggen (där han i vanliga fall är rätt svängd), feber (38,5) och allmänpåverkad.

Kissade och bajsade som vanligt, men ville inte äta.

Veterinär kom ut efter några timmar (varför händer alltid sådant vid tio-tiden på en fredagkväll?) och kunde inte ställa någon säker diagnos då "allt" var u.a. Andning u.a, puls u.a (36), tarmar u.a, ingen ömhet i musklerna osv. Dock fortfarande 38,5 i temp och allmänpåverkad, även om han börjat äta lite hörester som var kvar i boxen.

Vi behandlade det som en mild korsförlamning i brist på annat i princip, men inga av de tecken som tyder på korsförlamning som jag läst om stämmer ju in?

Någon som har några idéer?

Han Är känslig för kyla, och hade stått otäckad i några timmar och var otäckad under tiden som han skoddes, dock var det inte kallare än kanske 1-2 plusgrader inne i stallet och han är visserligen klippt men har päls kvar över ryggen.

Inga foderbyten gjorde, han reds normala pass under de tre dagarna innan, hade inte ridits på fredagen, inte transporterats osv utan gått i hagen som vanligt till insläpp och middagsgiva, och sedan blivit omskött i några timmar innan skoning.

Blodprov togs, men då det var fredag natt när hon åkte var hon osäker på huruvida det skulle gå att få fram något.

Så, alla idéer mottages tacksamt!

Edit: hoven kändes givetvis över, ingen värme eller ömhet förutom en viss sulömhet men det är han "alltid", och skon plockades av.

Sv: Skakningar, feber, uppdragen?

Hur mår hästen i dag?
Kan det blivit ett sömstick i samband med att tappskon slogs på?

I lördags var han pigg igen, men han fick ju smärtstillande så vet inte om det var därför?
Åt och drack som vanligt och hade jag inte vetat om att han var dålig på natten hade jag inte märkt någonting alls.

Igår var han Jättepigg. Spurtade runt och visade Tydligt att han var trött på att stå inne. ;)

Sömstick var ju första tanken, så skon togs av. Dock stödde han hela tiden på det benet och vilade en del på det andra bakbenet, och veterinär kollade hoven med visitertång osv och ingen smärta eller värme. :confused:

Jag hade en sådan i torsdags. Han skakade i hela kroppen och ville lägga sig hela tiden (men inte rulla). Lade raskt på tre täcken och flyttade från spilta till box. Han låg ner i ungefär tio minuter (normal sovställning) och sedan dess har han varit som vanligt.

I den ponnyns fall har jag kommit fram till att det troligen var någon form av överslagsreaktion. De rejsade och stressade som idioter när jag tog in dem.

Min ville inte ligga ner, utan stod upp, dock vilande på något bakben nästan hela tiden och med huvudet sänkt mot marken... :crazy:

Hur skumt som helst, men förhoppningsvis inget som ger bestående men, men det retar mig något våldsamt att jag inte får någon diagnos.

Låter i mina öron som ett lättare förgiftningssymptom... En tjej i stallet fick något liknande när hon botulismvaccinerade./Malin

Ja, veterinären frågade just om hösilage, botulismvaccin osv.
Vet du om sådant kan ses på blodprov? (om de nu lyckas analysera det förstås, så jäkla typiskt att sådant alltid uppstår en fredagnatt :crazy: )

Vet ej, men eftersom han blev bra såpass fort så är det nog lugnt nu. Hästar kan reagera så om de ätit något de inte tål.
Det behöver inte vara fel på ert hösilage för det, det kan vara en tillfällig växt i balen, en mögelspor som varken syntes eller luktade, kan vara jordbakterier i en hårdpressad höbal eller i halm, kan finnas i jord de bökar i på våren osv osv. Det är svårt att helt få bort alla risker...de skulle då varken kunna äta hösilage eller hö, eller botulismvaccineras heller för den delen...
OM det nu är detta förstås. :o

Liknande trådar

Hästvård I måndags messade stallägaren mig och berättade att min åring hade en liten bula uppe på halsen nära ganaschen. Han var inte öm och inte...
2
Svar
29
· Visningar
8 057
Hästvård Vill gärna veta om någon känner igen detta... Det finns ju några veterinärer på forumet som gärna också får komma med input! :bow...
Svar
14
· Visningar
3 656
Senast: wrangler
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka