Sv: Skakel längden? För lång rockard?
Alla avstånd hänger ju på hur vagnen ser ut. Inget mått är givet. Om man har en hög vagn där svängeln sitter högre än hasen, typ gigg, ja då kan man ha hästen jättenära vagnen. Bakbenet har ju inte så stor rörelse över hasen. Kör man däremot med något som släpar, typ släde, då måste skackel och ev. linor bli betydligt längre. Hänger ni med på hur jag menar?
Höjden på skackel och svängel bestäms av hur vagnen ser ut, hur tung den är, och vagnens/redskapets, användningsområde. Dragets vinkel är direkt avgörande om man vill spara dragenergi. Ska man så använda vagnen till att backa mycket med, ja då har vi ett problem till att brottas med.. Man vill ju ha en ganska låg dragpunkt på vagnen när man kör framåt, men ska man backa är det bättre med en hög infästningspunkt.. Det kan man lösa med en låg svängel att dra med och en lite högre skackel som hästen skjuter vagnen bakåt med..
Oj det blev visst ett långt å krångligt inlägg... Sorry men jag vill inte radera det nu när jag ändå har skrivit så mycket...
GOD JUL