Skakel längden? För lång rockard?

J

Jozzi

Hejsan,

Jag måste få fråga en sak. Hur långa ska skalkarna vara om hästen är 135 från fästet på selet till baken? Är så rörigt i skallen nu. Har försökt letat lite, men förstår inte nu :confused:
Vad händer om rockarden är för lång?

//Jozzi

Sv: Skakel längden? För lång rockard?

Hej!

Har just köpt körhäftet " Kör klokt" och där står det så här:
Om hästen är 130 cm hög ska skaklerna vara 107,5 cm från skaklefästet till draglinans fäste och om hästen är 140 cm 115 cm. Skakellängd från svängel till skakelspets 156,5 cm ( mankhöjd 130) och 167,5 ( mankhöjd 140 cm )

Jag missförstod din fråga. I boken jag har går man efter mankhöjd och en häst som är 160 cm ska ha skaklellängd 190 cm. En häst som är 150 cm hög ska ha skakellängd 179 cm. Vet inte om du blir hjälpt av det.

Är det 50 cm som gäller oavsett hur stor häst man har?

Har en shire som ska köras in så fort vagn och sele är i bättre skick.

intressant intressant ska mäta det...

till trådskaparen...om vagnen är för lång har hästen mkt svårare för att svänga + att det krävs större svängradie. och så blir en väl annorunda avvägd eller?
vad är mer negativt?

Ysa skrev:
Är det 50 cm som gäller oavsett hur stor häst man har?

Har en shire som ska köras in så fort vagn och sele är i bättre skick.

nja, 50 cm är för stor häst, men du kan inte ha mycket mindre även om du kör shettis. Det handlar om att hästen ska kunna bromsa, svänga och sparka lite bakut utan att fastna i svängeln. Hellre för långt än för nära.

Nora och ni andra shettisägare, hur långt har ni mellan svängel o has?

/jenny

Jag gissar på runt 50 cm faktiskt. Där är bra med plats iallafall :)

eeehhh bra fråga :D Ska mäta! ;)

Alla avstånd hänger ju på hur vagnen ser ut. Inget mått är givet. Om man har en hög vagn där svängeln sitter högre än hasen, typ gigg, ja då kan man ha hästen jättenära vagnen. Bakbenet har ju inte så stor rörelse över hasen. Kör man däremot med något som släpar, typ släde, då måste skackel och ev. linor bli betydligt längre. Hänger ni med på hur jag menar?
Höjden på skackel och svängel bestäms av hur vagnen ser ut, hur tung den är, och vagnens/redskapets, användningsområde. Dragets vinkel är direkt avgörande om man vill spara dragenergi. Ska man så använda vagnen till att backa mycket med, ja då har vi ett problem till att brottas med.. Man vill ju ha en ganska låg dragpunkt på vagnen när man kör framåt, men ska man backa är det bättre med en hög infästningspunkt.. Det kan man lösa med en låg svängel att dra med och en lite högre skackel som hästen skjuter vagnen bakåt med..

Oj det blev visst ett långt å krångligt inlägg... Sorry men jag vill inte radera det nu när jag ändå har skrivit så mycket...

GOD JUL

Jag hänger inte riktigt med.

Backar gör du ju med bakselen, vad har draglinjen med det att göra?

Kan inte du lägga in en av dina underbara backbilder? Jag brukar hänvisa till dem när folk inte vill använda baksele!

//jenny, GOD JULDAG

Hm.. hur förklarar man detta då... Jo, oavsett om du har baksele eller ej så är det via skackeln som "back-kraften" (nytt ord) ska pressa vagnen bakåt. Eller hur? Om skackeln är helt vågrät får man ingen effektförlust eller negativ påverkan på selen. Men ju mera skackeln lutar, desto mera kraft försvinner på vägen sas. Testa själv att backa med en fulllastad skottkärra. Ju högre du håller skalmarna desto jobbigare blir det att backa den.. Det är nog mest därför som svängel och draglinor uppfanns en gång i världen. Svängeln lågt infäst på vagnen för bästa effekt att dra framåt och skackeln högre infäst på vagnen för bästa back och bromsverkan.. Genomtänkt eller hur? Hänger ni med?

Försök att backa med en skogsvagn som är fullastad om skackeln sitter för lågt på vagnen.. Ju mera hästen tar i desto mer pressar hästen bara framvagnen ner i riset eller mossan samtidigt som hästen nästan lättar från marken..
sm_5.jpg

tgsm03.jpg

Här är ett par lysande exempel på att det skulle ha underlättat för hästen med högre infäst skackel (på vagnen alltså) Kolla hur selen lättar från hästen..

Senast ändrad av en moderator:

sara_o_edwin_1.jpg

Försök tex att backa med sån här vinkel på skackeln om man har en tung vagn. Detta är bara en lätt maratonvagn som i huvudsak ska framåt dessutom är den försedd med bromsar så här är skackeln i princip bara till för att styra vagnen med..

Ahh, jag förstår! Bra exempel med skottkärran (rullebör)

och underbara bilder!!

/jenny

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 492
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka