Skogstroll

Trådstartare
Vi har en Parson Russel terrier på två år som ofta ligger och skakar här hemma. Han skakar liksom till då och då, även när han ligger och vilar. Han gör även detta när vi tex börjar göra oss klara för att gå ut eller åka i äg, då förstår jag att det är pga upphetsning typ, men annars? Han är en omplacering, vi har haft honom ca ett år nu.

Sv: Skakar?

Har han alltid gjort så? Vill inte måla f-n på väggen men min islandshund gjorde så i början när hon fick Addison och även senare om kaliumet blev för högt.
Är han pigg och glad? Äter och dricker som han ska? Verkar må bra på alla andra sätt?
Men det finns ju hundar som "bara darrar" utan anledning, förhoppningsvis har du en sån :).

Han har gjort så sen vi fick honom och han är jättepigg och äter och dricker som han ska. Det är ju inte hela tiden han gör det utan bara ibland. Känns inte som en sjukdom utan mer en beteendegrej liksom..

Vi har en Parson Russel terrier på två år som ofta ligger och skakar här hemma. Han skakar liksom till då och då, även när han ligger och vilar. Han gör även detta när vi tex börjar göra oss klara för att gå ut eller åka i äg, då förstår jag att det är pga upphetsning typ, men annars?
Han är en omplacering, vi har haft honom ca ett år nu.

Hej, får mig att tänka på "White dog shaker syndrome", ett ofarligt tillstånd som främst drabbar små raser, ofta just JR och ofta med övervägande vit päls, därav namnet. Jag hittar ingen dokumentation på svenska men googla på ovan stående så hittar du massor info på engelska.

Jag vet inte hur det är nuförtiden men vi äldre vettar kände väl till det och jag minns inte att det nånsin behandlades.

Marna

Våran JRT har också skakningar ibland när han blir upprymd så det är rent beteende-relaterat och hör väl mycket till rasens anatomi också, muskeltonusen går ju inte riktigt att jämföra med "lugnare" raser, helsyskonet har mer av detta och kan börja skaka bara man tittar på henne, en riktig ögontjänare ;)

Studera noggrant vid vilka tillfällen han skakar, gör han det även när han tror att han är ensam och ingen ser? eller är det kanske för att få uppmärksamhet?

När jag tänker efter så är det nog bara när vi pratar om att-göra-listan ut/åka iväg eller när någon åker tex. Mest är det i samband med att vi har haft lite för dåligt med tid för långpromenader tex. Är nog upphetsning typ!

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
969
Senast: Sonic76
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 769
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
884
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
734
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka