Skakande häst

Joyze

Trådstartare
Jag & mitt 13-åriga halvblodssto flyttade till ett nytt stall för snart 2 veckor sedan. Hon bor numera i en utebox, vilket hon inte gjort tidigare. Imorse när jag fixade i stallet innan utsläppet lade hon sig ner och rullade sig två gånger i boxen, direkt efter varandra. Jag kollade lite extra för att se ifall hon gav några andra tecken på kolik, men hon verkade så pigg och vaken för övrigt så jag släppte ut henne med de andra.
När jag tog in henne för att rida nu i eftermiddag stod hon och skakade, riktigt rejält med rumpan "uppskjuten" precis som hon höll på att frysa ihjäl. Det konstiga är att hon har ett supertjockt utetäcke med hals, hon har nog varmast täcke av alla i hela stallet. Hon är visserligen klippt men då hennes päls växer som en ponnys är den inte precis "nystubbad". Jag la på henne ett tjockt innetäcke och lät henne stå med det en liten stund så att hon skulle tina upp. När hon sedan slutat skaka veck jag ner det på rumpan för att lägga på henne sadeln, men då började hon skaka våldsamt igen. Jag blev riktigt konfundersam, vågade inte rida henne utan skrittade henne en runda i skogen barbacka istället med det tjocka täcket och då var hon superpigg.
Jag vet att jag säkert bara är nojig, men hon har aldrig betett sig så här tidigare. Tror ni att det kan vara någon infektion av något slag? Eller var det bara så enkelt att hon frös? :confused:

Sv: Skakande häst

Det är inte bara så att hon är nervös?

Det behöver inte betyda att de fryser bara för att de skakar. Hästar kan skaka tex innan ett lopp, om de är själva inne och liknade.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 114
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
803
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar