Skafferiförvaring

Balahé

Trådstartare
Nu vill jag ha tips på era bästa köp vad gäller förvaring av torrvaror i skafferiet. Vill ha följande:

Olika storlekar, skall finnas stora som rymmer 2 kg mjöl likväl som mindre.

Genomskinliga någonstans så att jag slipper öppna alla för att hitta rätt innehåll.

Får gärna gå att skriva på, tex koktid för pastan som ligger i, alt vara lätt att ta bort frystejp ifrån.

Skall hålla tätt!

Skriv gärna vilka man skall akta sig för också, har ett par som uppfyller allt ovan, utom just att hålla tätt, vilket är helt värdelöst.

Tack på förhand:)

Jag kör med glasburkar. Finns ju i alla storlekar. Brukar skriva på locket ifall det är nåt som jag inte kan utantill. I vissa klipper jag ur recept/anvisningarna och sätter fast på insidan av locket.

Tupperware. Ja jag vet att det är dyrt men håller plus att det är garanti. Tips är att kolla blocket od eller tradera.

Såna här har vi i olika storlekar. Funkar bra och man får plats med mycket!
trans_1x1.gif
http://www.tupperware.se/produkter/space-maker-3_4l

Glasburkar.

Uppfyller dina krav, det är snyggt och så slipper man de hormonstörande ämnena som kan finnas i plast.

När ni skriver glasburkar, menar ni sådana med sk patentlock då? Är nämligen sådana jag har (lite designade) som inte håller tätt pga locket är för dåligt format i förhållande till burken.

Tupperware har jag funderat på, men priset avskräcker lite. De verkar praktiska men är faktiskt inte snygga.

Det är tupperware som funkar. Och dom kostar ingenting om man ser på deras livslängd. Min vispbunke är över 20 år gammal och hur fräsch som helst. Trots att handtaget nu är lite vasst pga hundtuggning så skulle jag aldrig tänka tanken att göra mig av med den. Under den tid jag haft den har andra bunkar bytts ut 2-3 gånger. Min kompis ska skilja sig och en av sakerna dom har lite svårt att komma överens om vårdnad om är just tupperwares mjölbytta som dom också haft densamma i över 20 år.
Till ris o pasta har jag Ikea´s då dom står framme och är lite prydligare- där har jag inga krav på absolut tätt då det går åt så fort iallafall så det hinner inte bli dåligt. Jag brukar klippa ut "koktiden" från påsen och lägga i botten på burken så är den kvar.

När ni skriver glasburkar, menar ni sådana med sk patentlock då? Är nämligen sådana jag har (lite designade) som inte håller tätt pga locket är för dåligt format i förhållande till burken.

Jag har glasburkar med patentlock från ikea. De tycker jag håller tätt. Finns ju även glasburkar med andra typer av lock, men personligen gillar jag de med patentlock.

Jag måste hålla med andra och säga Tupperware! Har några som är säkert 30 år och som fortfarande är fräscha och fullt användbara.

Dock har jag glasburkar till havregryn, flingor och sånt som står framme, men annars tycker jag faktiskt att Tupperware är rätt snygga. :angel:

Oj?
Behöver man extra emballage? Är det vanligt? Varför?

Jag ha aldrig använt annat än det emballage varorna kommer i. Känns som extra och väldigt onödigt jobb?
Sanningsenligt har jag aldrig ens hört talas om det annat än tillfälligt om man fått in mjölbaggar tex (vilket hänt mig en enda gång)

Oj?

Jag ha aldrig använt annat än det emballage varorna kommer i. Känns som extra och väldigt onödigt jobb?
Sanningsenligt har jag aldrig ens hört talas om det annat än tillfälligt om man fått in mjölbaggar tex (vilket hänt mig en enda gång)

Behöver och behöver, men det är ju lite tråkigt med kartonger och mjölpåsar i skafferiet. :angel::p:D

Jag tycker det är fult med hundra olika pappers- och plastförpackningar. Hellre glasburkar. Och så slipper man en massa spill.

Jag har skruvlock på en del, och såna syltburkslock på de andra. De är verkigen täta allihopa. Och superbilliga.

@tanten Bingo! Det är precis det jag vill undvika, kryp i maten. Har balkongdörren i köket öppen jämt såhär års och ett och annat kryp har tyckt att de har rätt att flytta in i mina påsar (müsli är tydligen mums). När jag hade balkongdörren i ena ändan och köket i andra fanns inte behovet.

Oj?

Har heller aldrig fattat vitsen med att hälla över mjöl, pasta odyl i glasburkar.

@tanten och @CK vi hade återkommande problem med mott innan vi började förvara torrvaror i tätslutande burkar. Dessutom tycker att det blir spill i skafferiet när man använder orginalförpackningar. En tredje fördel med glasburkar är att det ser snyggare ut. Vi har ett gammalt skafferi från 30-talet, med dubbeldörrar som gärna står på glänt. Det ser det väldigt mycket trevligare ut med glasburkar och fina plåtburkar, än ett dussintal olika kartonger och påsar.

Liknande trådar

Äldre Kanske blev rubriken lite missvisande, jag är inte efter "tänk på det här" i första hand, utan tips på resmål och aktiviteter! Jag är...
Svar
10
· Visningar
1 941
  • Låst
Tjatter Det var bättre förr. Världen var full av spänning, mysterier, romantik! Naturen var vild, och människan förundrad... Nu? Nu är allt...
135 136 137
Svar
2 723
· Visningar
99 687
Senast: Mammas
·
Kropp & Själ Måste ta och skriva av mig lite, samt vädja om råd från kloka bukare. Vet inte var jag ska börja i denna sörja..:P Träffade en trevlig...
2
Svar
28
· Visningar
5 198
Senast: yllva
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka