Skaffa valp, vad tror ni?

Hurricane

Trådstartare
Ja då verkar det efter många om och men som att jag och sambon har en passande valp inom räckhåll :nailbiting: Eftersom jag pluggar så kommer jag förmodligen aldrig ha så mycket tid för en valp igen så det vore underbart om vi kunde få det att funka. Grejen är att jag kommer kunna vara hemma med valpen i en vecka efter hämtning och sedan behöva ha dagmatte/-husse i 2-3 timmar ca 3 dagar i veckan för att kunna vara på föreläsningar och obligatoriska moment. Detta i ca 4 veckor innan jag är ledig en månad. Jag har börjat kolla runt om det finns intresse hos vänner och släkt (och i hundgrupper på fb) att valpvakta den här tiden. Efter min ledighet så får vi fortsätta med dagpassning ungefär samma tider medans vi ensamhetstränar.

Kloka buke, låter det här möjligt eller ska vi vänta med valp? :)

Det skulle vara om du hittar en hundvakt som du verkligen verkligen litar på.

Jag har löst det med ena valpköparen så att valpen får bo här mån-tors första veckorna, för att hon ska få ihop det innan sin ledighet. Tror dock inte att så många uppfödare är pigga på sånt ;)

Det skulle vara om du hittar en hundvakt som du verkligen verkligen litar på.

Jag har löst det med ena valpköparen så att valpen får bo här mån-tors första veckorna, för att hon ska få ihop det innan sin ledighet. Tror dock inte att så många uppfödare är pigga på sånt ;)
Ja det är ju det som är, om ingen av våra släktingar eller nära vänner finns tillgängliga så blir det nog ingen valp. Var mest funderande på vad som anses om att ha hundvakt till en liten valp, även om det bara handlar om några timmar/vecka :)

Ja det är ju det som är, om ingen av våra släktingar eller nära vänner finns tillgängliga så blir det nog ingen valp. Var mest funderande på vad som anses om att ha hundvakt till en liten valp, även om det bara handlar om några timmar/vecka :)

Så små valpar lämnar jag bara till specifikt utvalda människor som jag vet har lika mycket erfarenhet av valp som jag eller mer. Har du hundvana människor i din släkt eller bland vänner? Om inte så hade jag väntat.

Låter ju inte som så långa stunder så om du hittar någon som verkar bra, så kör!
Ett tips är att be om referenser.

Ja, försök ordna med någon hundvakt du känner dig trygg med.

Jag har ju passat en mängd valpar till andra och det har varit allt från enstaka timmar i veckan till längre arbetsdagar om ägaren haft svårt att få ihop det första tiden i valpens liv. Nu har jag precis slutat vara dagmatte till en samojedvalp som de behövde hjälp med första tiden, men nu när de lyckas pussla ihop sina arbeten mer behövs inte min hjälp och de kan lösa det själva.

Ägaren var ingen jag kände innan men det har gått hur bra som helst och vi har kommunicerat väl ang valpfostran och utbildning. Så viss kemi mellan ägare och dagmatte behövs ju såklart. :)

Sedan bor ju dock inte majoriteten av alla dagmattae på hundforum som här på buke, men ändå. :angel:

Jag kommer givetvis inte lämna valpen till första bästa utan jag vill hitta någon som vi alla kan känna oss trygga med. Har från vissa andra fått höra att man ska vänta tills man har tid men jag vet inte när jag nånsin skulle få mer tid än nu och valpar som den här växer inte på träd... Det är ju dom här timmarna det gäller liksom och inte ett heltidsjobb :)

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 058
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej Buke! Vi har planer på att få hem en valp i februari :love: En sak som gärna ska funka är att valpen ska klara av att ligga i...
Svar
15
· Visningar
3 595
Senast: moofy
·
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
4 027
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jag har länge drömt om en egen valp och har på senare tid hoppats och planerat att det ska bli en framåt nästa sommar. Men som det ser...
2
Svar
33
· Visningar
2 351
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V