Skaffa valp som singel?

Human

Trådstartare
Okej, kanske en lite skum rubrik, men jag grubblar verkligen. Jag är otroligt (!) sugen på att skaffa hund och vill då hemskt gärna ha valp istället för omplacering (även om jag inser fördelarna med vuxen hund). Men - hur gör man om man bor ensam? Jag tänker att jag ju kommer behöva handla mat även innan valpen är stor nog för att (om allt går som det ska) kunna lämnas ensam en stund. Jag har inte heller någon egen bil. Jag har hundvakt(er) för de tillfällen jag behöver vara borta några timmar men det känns lite omständligt att kalla på sån hjälp för att kunna vara borta 20 min.

Så, hur har ni som bor ensamma löst första tiden med valp?

(Och, bonusfråga - hur tidigt kan man tänka sig att en valp orkar åka med till stallet? 30 min bilresa enkel väg, kallstall där det kan finnas andra storvuxna hundar?)

Jag kan inget om hundar, men jag tänker att man åtminstone ibland kanske kan planera in umgänge med kompis i anslutning till handling? Typ så att kompisen väntar med hunden utanför affären i tio minuter och sedan umgås ni? Beror ju iofs på vilka tidpunkter du brukar handla.
(Jag antar att man i allmänhet inte binder hundar utanför affärer längre?)

Matkasse annars? :D ;)

(Jag kan som sagt inget som hundar så invänta svar från bättre lämpade.)

Så korta stunder osm 20 minuter kan du lämna valpen relativt snabbt när den är trött, mätt och nyrastad, förutsatt att du börjar öva korta, korta stunder och stegvis och i hundens takt ökar tiden. Sen är det guld värt att redan från början knyta kontakter med en eller flera riktigt bra hundvakter som du litar på och kan kalla in när det behövs. Som singel kommer du vara rätt så beroende av "betald hjälp" och förstås vänner och bekanta i den mån de har möjlighet att hjälpa dig.

Sen växer valpar snabbt och allt blir enklare när hunden blir uppåt 6-7 månader förutsatt att ensamhetsträningen har gått bra.

Gällande stallet: jag skulle säga att du kan ta med valpen så fort den landat lite i sitt nya hem och ni bekantat er med varandra. Det är bra att öva på att åka bil! Men tänk på att stallvistelsen kanske blir rätt så mycket på valpens villkor i början - och små valpar behöver mycket passning då de sällan har nån som helst självbevarelsedrift :sneaky::D.

var inte planerat som "skaffa valp som singel" men ex sambon flyttade ut då vi haft valpen i en vecka, hade en hund sen tidigare.

När jag skulle handla så fick jag lov att se om någon kunde vänta utanför, oftast var det pappa som hjälpte till och är fortfarande, behöver jag hundvakt så ringer jag pappa så det krävdes ju endel planerande men det fungerade så började jag att t.ex. stänga toadörren och gå ut och hämta posten utan hundarna ganska tidigt.

Min äldre hund följde med till ridskolan då jag hjälpte barn i stallet och hade teorilektioner efter att jag haft han i en vecka han var däremot lite äldre 12-13 veckor när jag tog hem han, stallet är en av de platser där han känns tryggast även om han inte följer med lika ofta nu men båda hundarna har fått följa med dit jag ska ganska så omgående.

Jag blev singel ca 1 månad efter valpen kom hem, inga problem alls. I början hade jag alltid kompisar med när vi handlade, dock har jag bil så då fick kompisen vänta i bilen med valpen och jag handlade och sedan bytte vi. Efter ett tag klarade han de korta stunderna själv i bilen och nu kan jag lämna honom ensam i 2-3 timmar hemma. Han är snart 5 månader:)

Så försök att åka och handla med en kompis, alternativt att en kompis passar hunden hemma hos dig/kompisen och att ni sedan umgås kanske? Matkasse? Veckohandla!

Jag har tagit med valpen i bilen och lämnat där de minuter det tar att handla. Det kräver ju att valpen är trygg i bilen, men det har jag tack och lov inte haft något problem med.

Jag har skaffat alla mina hundar som ensamstående. Dock hade jag sonen som var 8 när jag skaffade den jag har nu och då var sonen sällskap kortare stunder.
Men jag har tagit hem valpen när jag haft semester. Och börjat ensamträna direkt korta stunder. 10 min. Byggt på med 15 min. 20 min osv.
I början innan valpen kunde vara själv mer än 10-15 min (de sover ju faktiskt ibland ;)) så storhandlade jag när jag hade hundvakt. Planerar man noga sina inköp så räcker det att man handlar 1-2 ggr i veckan. Det är ju för en så kort period som man behöver planera så. När valpen är ca 4 mån kan den vara hemma nån timme själv om den är ordentligt rastad och trött ( och om ensamhetsträningen har funkat)

Mitt råd är att ha en valphage när man ensamhetstränar valpen. Den bör man även använda på natten, på dagen när valpen vilar osv. Då blir valpen snabbt trygg med att inte se dig heeeela tiden och kan koppla av utan sällskap. Låt radio eller liknande vara på så märker den inte lika lätt om du går ut en sväng till postlådan, tar ut soppåsen osv. Allt eftersom den blir tryggare kan man gå ut längre stund. Valphagen kan man ta bort sen när hunden vant sig.
Jag kunde tex sätta valpen där, gå ut på altanen och ta en kopp kaffe i 20 min och sen gå in. Det är super om de kan koppla samman "ensamheten" med vila. Då blir det inget dramatiskt.

Jag har inte tagit med mina hundar någonstans där de träffar andra hundar innan de är fullvaccinerade mot kennelhostan.

Sen kanske det är enklare med en lite äldre valp? Kanske 4 månader istället för 2 mån t.ex? Jag tog hem en på ca 6 månader och det var ju väldigt mycket enklare med rumsrenheten och kunna lämna ensam kortare stunder.

20 min kan du lämna väldigt tidigt. Låt den bo in sig lite först, sedan är det dags att börja träna på att lämna. Det brukar bli många vändor till soprummet i början ;). Då kan du också spionera på valpen för att se om den ylar/tystnar efter en stund/är helt tyst. Jag tror att många lämnar för lite när de är små, och därför får de problem senare.

Min ena sålda heelervalp "jobbar" i ett travstall och han fick börja följa med rätt snabbt dit - efter en vecka så var han med hela (lite modfierade för hans skull) arbetsdagar. Där finns visserligen egna sadelkammare med värme där hunden får vara när den behöver vara själv - men han fungerar kanon i stallet och är nu 5 månader och fortfarande en liten busig gentleman mot allt och alla :love: Älskar hästarna, stallkatterna och övriga hundar där.

Mina är med i stallet från dag ett. Värt att notera dock, de tar en hel del tid i anspråk så man är inte så effektiv ;)

Okej, kanske en lite skum rubrik, men jag grubblar verkligen. Jag är otroligt (!) sugen på att skaffa hund och vill då hemskt gärna ha valp istället för omplacering (även om jag inser fördelarna med vuxen hund). Men - hur gör man om man bor ensam? Jag tänker att jag ju kommer behöva handla mat även innan valpen är stor nog för att (om allt går som det ska) kunna lämnas ensam en stund. Jag har inte heller någon egen bil. Jag har hundvakt(er) för de tillfällen jag behöver vara borta några timmar men det känns lite omständligt att kalla på sån hjälp för att kunna vara borta 20 min.

Så, hur har ni som bor ensamma löst första tiden med valp?

(Och, bonusfråga - hur tidigt kan man tänka sig att en valp orkar åka med till stallet? 30 min bilresa enkel väg, kallstall där det kan finnas andra storvuxna hundar?)
Jag skaffade min nu som ensam, han har varit med överallt sedan dag ett och även i stallet. Dock så första veckan en del in på andra veckan så hade jag en som var med honom i bilen medans jag handlade och var i stallet. Sen har han varit ensam i bilen utan problem. Ensam hemma har han också varit medans jag vart och handlat nu när det vart så kallt ute. Dock är det ju max 20 min kanske så inga långa stunder.

Jag är singel o uppfödare, det händer titt som tätt att det är en eller flera valpar ensamma hemma här kortare stunder eller i bilen om vädret tillåter.
Dom rastas noga innan,är mätta o det är sovdags.

Vår valp fick följa med till stallet från dag två. Visserligen så var det jag och min sambo, det var sommar och hästarna gick på bete så det var inte så mycket stallarbete och behöva hålla koll på valp samtidigt... Ensamhetstränar tycker jag är viktigt att besätta från början. Se till att ha lekt med hunden så att den är lite trött, men hunden måste vara avkopplad och med ro i sinnet när du går ut! Jag har alltid gett Floke ett riktigt riktigt gott godis precis innan jag ska gå. Gärna något som han har kunnat tugga på under tiden.

Idag är han nio månader, springer lös hela dagarna i stallet och är hemma utan några som helst problem i fyra timmar. Han sover, äter lite på sina märgben och sover lite till :)

Är singel och har hundar. Även haft valp som singel. Att snabbhandla på 20 min kan du nog göra efter bara ett par dagar egentligen. En trött rastad valp som antingen sover eller har något extra gott att gnaga på kommer nog inte bry sig så mycket. Gå ut och stäng dörren en kort sväng i ett par dagar innan så det inte blir en grej att du går ut. Storhandla innan valpis kommer ;)

Stallet har jag tagit med till direkt. Allt tar ju dock längre tid för att man måste hålla koll på valpen. I övrigt tycker jag det är lugnt att plocka med sig valpen i sin vanliga vardagar som innebär stad, stall, vänner osv. Någon dag kan de väl få att bo in sig men annars så.

I övrigt ser jag inga hinder med att vara singel och ha hund. Men då är jag iofs så nördig att jag vill göra allt med hundarna själv och gör för det mesta aktiviteter där hundarna är välkomna. Hundvakt kan ju dock alltid vara bra att kunna ha men det verkar det inte vara några problem med att hitta om man har en hyffsat uppfostrad hund.

Storhandla innan valpen kommer, och så kommer du säkert kunna lämna en kortis för att springa till närmsta affär ganska snabbt :)
Ta med till stallet är nog inga problem förutom att det kan vara svårt att få saker gjort när man måste hålla koll på liten buse hela tiden ;)

Tack så hemskt mycket för alla svar :bow: Många bra tips och skönt att få höra från ert som klarat er igenom valptiden att det är genomförbart, även utan sambo.

Det där med att ha en valp som singel tycker inte jag är några problem. Det är snarare problem längre fram om man ligger i lunginflammation, magsjuka, ryggskott, hög feber mm som problemen kommer. Hundfasen måste ju ut på något sätt.

Det är då man inser vikten av att ha vettiga hundvakter runt sig och som kan ställa upp och hjälpa till om det kniper.

Var bor du? Jag bor i centrala Västerås och om du finns i närheten så kan jag hjälpa dig dom första veckorna när du ska göra kortare ärenden mm

Har en övervuxen chihuahua som är tillverkad i buskarna så här finns det redan hund om det skulle vara ett alternativ, att ha en eller två hundar någon timme eller över en natt mm är inga problem för min del.

Det finns inget som säger att det blir så mycket lättare med en sambo. Ofta jobbar man kanske ganska lika tider. Man har nån typ av fritidsintressen, vänner osv. Om inte BÅDA vill ha hund lika mycket eller innan är helt på det klara över hur olika mycket man vill engagera sig i hunden. Brukar lätt bli ett irritationsmoment att den andre inte drar "sitt strå till stacken" angående hunden eller den ene stör sig på att man måste be "hjälp" kring hundens skötsel.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 197
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 025
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar