Skaffa medryttare? Ja? Nej?

Krans

Trådstartare
Jag är så i kvalet! Skaffa en medis eller inte? En del av mig vill ha hästen " själv".Inte behöva bestämma tider med någonannan osv.Å andra sidan skulle hästen gärna få vara igång mera än när jag själv bara rider den, ca 4 ggr/ veckaJag skulle gärna vilja vara ännu mer i stallet men man har ju en familj också. Därtill är jag ju lite nojjig att låna ut min skatt till någon okänd ifall något händer ( löjligt, jo jag vet...) Så hjälp mig nu! Har funderat så länge nu att jag borde komma till ett resultat.Hur tänker ni?Bra och dåligt?
 
Du har ingen bekant i din närhet som du litar på? Eller någon via kontakter så att du kan få lite "referenser" på att denne är en ansvarsfull och pålitlig medryttare? Eller någon stallkamrat som har en kompis som vill följa med och rida i hennes sällskap?
Alternativen är flera, och sist på listan för mig kommer att annonsera.
Man kan säkert hitta en perfekt medryttare på det viset också, men för mig känns det tryggt om "nån känner nån" som har ett hum om dennes värderingar så att min häst blir bra skött.

Lycka till!
 
Jag har provat flera varianter och den enda som hållit i flera år är en av mina bästa vänner som kommer och rider när hon hinner. Inte så ofta men bättre än inget. :)

Hade en som vi bestämde 3-4 ggr/vecka med men som sen kom 7 ggr på tolv veckor. :meh: Den hittade vi på annons.

Den senaste hittades i bekantskapskretsen och hade inget säkerhetstänk, what so ever...:nailbiting:
Sköt inte upp boxen helt så boxdörren höll på att gå åt helvete när dom skulle ut, sen fick hästen gå före ut så personen klämdes mellan magen och dörrposten. Och förstod inte alls varför jag blev upprörd och försökte förklara hur man leder säkert. "Det där vet jag redan, jag har gått på ridskolan" (Vuxen människa var det ska tilläggas):cautious:

Kanske inte till hjälp till din fråga, men en hint om vad som kan hända. :)
 
Jag är så i kvalet! Skaffa en medis eller inte? En del av mig vill ha hästen " själv".Inte behöva bestämma tider med någonannan osv.Å andra sidan skulle hästen gärna få vara igång mera än när jag själv bara rider den, ca 4 ggr/ veckaJag skulle gärna vilja vara ännu mer i stallet men man har ju en familj också. Därtill är jag ju lite nojjig att låna ut min skatt till någon okänd ifall något händer ( löjligt, jo jag vet...) Så hjälp mig nu! Har funderat så länge nu att jag borde komma till ett resultat.Hur tänker ni?Bra och dåligt?

Som mångårig medryttare på diverse olika hästar, och numera fodervärd som precis skaffat sin första egna medryttare kan jag ärligt talat säga: JA, det är värt det, men var noggrann. Att matcha häst + människa är lika svårt oavsett om det rör sig om köp, foder eller medryttarskap. Men om du väl hittar en som har samma hästtänk som du, så är det verkligen guld värt, både som hästägare och medryttare. Då blir man ett team runt hästen.

När jag började leta medryttare svarade jag först på annonser som folk själva lagt ut. Tyvärr blev jag då varse om att alltför många överskattar sin egen förmåga litegrann, då den "rutinerade" tjejen jag hade ute på provridning mest klamrade sig fast och blev avskräckt av hästens storlek. Och då har jag inte alls en "krånglig" eller "het" häst på något sätt, hon kräver bara att man inte enbart har ridit på ridskola, och där var jag själv för naiv, eftersom jag själv känner mig så trygg på hästen ifråga.

När jag sen satte ut en egen annons istället var jag ganska (över)tydlig med vad som är viktigt för min häst. Jag fick bara en liten handfull svar, och det var bara ett par som blev aktuella för provridning. Den enda som tillslut kom på provridning är hon som är min nuvarande medryttare, och jag känner mig 110% trygg med henne. Det kände jag egentligen redan på provridningen, men för hennes skull följde jag med till stallet ett par gånger som moraliskt stöd, visa lite ridvägar osv.

Det är SÅ skönt att ha ett par dagar i veckan helt hästfria och veta att hästen ändå får omvårdnad och motion, så jag är väldigt nöjd med min medryttare och hoppas att hon vill stanna länge :love:

Ett till alternativ skulle ju kunna vara en skötare, om det mest är tillsynen/omvårdnaden du får dåligt samvete över.
 
Jag är så i kvalet! Skaffa en medis eller inte? En del av mig vill ha hästen " själv".Inte behöva bestämma tider med någonannan osv.Å andra sidan skulle hästen gärna få vara igång mera än när jag själv bara rider den, ca 4 ggr/ veckaJag skulle gärna vilja vara ännu mer i stallet men man har ju en familj också. Därtill är jag ju lite nojjig att låna ut min skatt till någon okänd ifall något händer ( löjligt, jo jag vet...) Så hjälp mig nu! Har funderat så länge nu att jag borde komma till ett resultat.Hur tänker ni?Bra och dåligt?

Hästen får säkert tillräckligt mycket rörelse och träning utan medryttare, under förutsättning att den har ordentlig hag-tid och vettiga hagar så jag tror inte att det är "nödvändigt" ur hästens perspektiv.

Jag har ett gäng hästar som jag rider och tränar; de går ca 3-möjligen 4 ggr/vecka (två stycken som tävlar, rids fyra gånger per vecka och övriga tre) och de verkar må utmärkt.
Träningen fungerar också så att de utbildas hyfsat.

Själv har jag lite dålig erfarenhet av tjejer som fått låna häst hos mig. Tider/dagar har inte hållits trots tydliga överenskommelser, mycket krångel med bytande av dagar, kan inte, dåligt väder, får inte skjuts, vill ha skjuts till träning eller tävling.
Fast det kan absolut vara jag som haft otur.
 
Jag är så i kvalet! Skaffa en medis eller inte? En del av mig vill ha hästen " själv".Inte behöva bestämma tider med någonannan osv.Å andra sidan skulle hästen gärna få vara igång mera än när jag själv bara rider den, ca 4 ggr/ veckaJag skulle gärna vilja vara ännu mer i stallet men man har ju en familj också. Därtill är jag ju lite nojjig att låna ut min skatt till någon okänd ifall något händer ( löjligt, jo jag vet...) Så hjälp mig nu! Har funderat så länge nu att jag borde komma till ett resultat.Hur tänker ni?Bra och dåligt?

Som medryttare sedan 20 år på olika hästar skulle jag säga att det inte är optimalt med en ägare som ser en som ett nödvändigt ont och helst hade haft hand om hästen själv, så jag skulle säga nej. Det blir bäddat för problem. Bäst funkar det när man vill dela sin häst, och tycker det är kul att ha en medryttare.
 
Jag är själv medryttare. En seriös sådan och jag uppskattar en ägare som bryr sig om mig och hästen.
Har varit medryttare hos folk som varit med en gång sedan bara låtit mig klara mig.
Nuförtiden går jag inte med på sånt.
De senaste jag varit och är på nu har ägarna haft flera hästar och följt med några gånger innan jag åkt ut själv och det uppskattas enormt.
Har du inte en till häst häng gärna med på cykel till fots ett par gånger. Och kommunikation vi hörs av ofta jag och hästägarna jag rider hos nu.
Men har även varit hos sånna som svarar på sms två dagar senare .. Viktigt är även att hästägaren ser att människan ändå är viktigast.
Jag gick omkull med en medryttarhäst en gång och diverse utrustning gick sönder. Att då höra av ägare . hur gick det med dig det är det viktigaste? Det värmer. För olyckor kan hända.
 
Jag är själv medryttare. En seriös sådan och jag uppskattar en ägare som bryr sig om mig och hästen.
Har varit medryttare hos folk som varit med en gång sedan bara låtit mig klara mig.
Nuförtiden går jag inte med på sånt.
De senaste jag varit och är på nu har ägarna haft flera hästar och följt med några gånger innan jag åkt ut själv och det uppskattas enormt.
Har du inte en till häst häng gärna med på cykel till fots ett par gånger. Och kommunikation vi hörs av ofta jag och hästägarna jag rider hos nu.
Men har även varit hos sånna som svarar på sms två dagar senare .. Viktigt är även att hästägaren ser att människan ändå är viktigast.
Jag gick omkull med en medryttarhäst en gång och diverse utrustning gick sönder. Att då höra av ägare . hur gick det med dig det är det viktigaste? Det värmer. För olyckor kan hända.

Fast det där är nog olika. Jag vill och förväntar mig inte att ägaren är med mer än den första gången. Sen hörs man förstås och stämmer av, men varför ska ägaren vara med när man är i stallet? Möjligen har jag varit med om att ägaren är med två gånger - då har den första gången varit ren provridning för att se hur man rider och hanterar hästen, och sen när ägaren har bestämt sig har gång två varit att visa hur det funkar i stallet, var man hittar allting, stallrutiner etc. Men oftast klarar man av båda sakerna första gången. Vad är det du och ägaren gör tillsammans i stallet efter den första gången?
 
Jag är så i kvalet! Skaffa en medis eller inte? En del av mig vill ha hästen " själv".Inte behöva bestämma tider med någonannan osv.Å andra sidan skulle hästen gärna få vara igång mera än när jag själv bara rider den, ca 4 ggr/ veckaJag skulle gärna vilja vara ännu mer i stallet men man har ju en familj också. Därtill är jag ju lite nojjig att låna ut min skatt till någon okänd ifall något händer ( löjligt, jo jag vet...) Så hjälp mig nu! Har funderat så länge nu att jag borde komma till ett resultat.Hur tänker ni?Bra och dåligt?
Jag tror det blir svårt om du hellre vill ha hästen själv och inte vill behöva bestämma dagar. För mig låter det som du inte är redo att ta in en medis.
Nu menar jag inte att medisen ska få bestämma allt; ägaren är ju ägaren men jag tror man som ägare behöver vara beredd att släppa in någon om man vill ha medis.
 
Fast det där är nog olika. Jag vill och förväntar mig inte att ägaren är med mer än den första gången. Sen hörs man förstås och stämmer av, men varför ska ägaren vara med när man är i stallet? Möjligen har jag varit med om att ägaren är med två gånger - då har den första gången varit ren provridning för att se hur man rider och hanterar hästen, och sen när ägaren har bestämt sig har gång två varit att visa hur det funkar i stallet, var man hittar allting, stallrutiner etc. Men oftast klarar man av båda sakerna första gången. Vad är det du och ägaren gör tillsammans i stallet efter den första gången?

Själv har jag ett gäng hästar så jag har grejat med någon av de andra hästarna när "medryttare" har varit i stallet.
 
Jag är så i kvalet! Skaffa en medis eller inte? En del av mig vill ha hästen " själv".Inte behöva bestämma tider med någonannan osv.Å andra sidan skulle hästen gärna få vara igång mera än när jag själv bara rider den, ca 4 ggr/ veckaJag skulle gärna vilja vara ännu mer i stallet men man har ju en familj också. Därtill är jag ju lite nojjig att låna ut min skatt till någon okänd ifall något händer ( löjligt, jo jag vet...) Så hjälp mig nu! Har funderat så länge nu att jag borde komma till ett resultat.Hur tänker ni?Bra och dåligt?
Jag håller med ovanstående. Ingen medis vill vara ett nödvändigt ont. Men här kommer mina argument för att ha ett samarbete med någon: Hästen får motion, skötsel och massor med kärlek även när jag måste vara hemma och städa :yuck: eller är sjuk för den delen.
En annan människa får njuta litegrann av min häst. Jag har det så bra så jag delar gärna med mig av lyckan.
Med lite planering kan jag åka på semester utan att hästen måste ta långledigt.
Och den ekonomiska avlastningen är inte heller helt obetydlig här i Stockholm.

Jag hittade min medryttare på annons. Det tog visserligen 4 månader och säkert 20 provridningar men till slut hittade vi rätt alla tre och samarbetet fortsätter fortfarande idag tre år senare.
Till sambons nya häst fiskade vi upp en medryttare i stallet sedan den häst hon tidigare ridit tyvärr fått somna in. Henne har vi ju sett både rida och sköta andra hästar i 3 år så det känns också jättebra även om det är helt nytt fortfarande.
 
Ja visar ridvägar oxh
Fast det där är nog olika. Jag vill och förväntar mig inte att ägaren är med mer än den första gången. Sen hörs man förstås och stämmer av, men varför ska ägaren vara med när man är i stallet? Möjligen har jag varit med om att ägaren är med två gånger - då har den första gången varit ren provridning för att se hur man rider och hanterar hästen, och sen när ägaren har bestämt sig har gång två varit att visa hur det funkar i stallet, var man hittar allting, stallrutiner etc. Men oftast klarar man av båda sakerna första gången. Vad är det du och ägaren gör tillsammans i stallet efter den första gången?
Ja visar ridvägar och är med som.trygghet. jag kanske är feg men vägrar ge mig ut ensam.direkt med ny häst. Stallpyssel är oftast inga problem men ridningen tycker jag inte man känner en häst efter en ridtur.
 
Själv har jag ett gäng hästar så jag har grejat med någon av de andra hästarna när "medryttare" har varit i stallet.

Men är det att du råkar vara där ändå, eller att du stämt träff med medryttaren så att ni är där samtidigt för att du vill kolla/visa något? Har ägaren fler hästar kan det ju absolut vara så att man springer på varandra i stallet, men har man bara en häst så har åtminstone jag i regel träffats väldigt sällan. Halva poängen med att jag som medryttare är i stallet är ju att ägaren kan vara stallfri.
 
Men är det att du råkar vara där ändå, eller att du stämt träff med medryttaren så att ni är där samtidigt för att du vill kolla/visa något? Har ägaren fler hästar kan det ju absolut vara så att man springer på varandra i stallet, men har man bara en häst så har åtminstone jag i regel träffats väldigt sällan. Halva poängen med att jag som medryttare är i stallet är ju att ägaren kan vara stallfri.
Fast många har flera egna hästar.
De senaste jag varit medryttare hos har haft två till fyra pållar hemma på gården
Ocj då blir det ofta att man ses och rider ihop :)
 
Ja visar ridvägar oxh

Ja visar ridvägar och är med som.trygghet. jag kanske är feg men vägrar ge mig ut ensam.direkt med ny häst. Stallpyssel är oftast inga problem men ridningen tycker jag inte man känner en häst efter en ridtur.

Nej, det gör inte jag heller nuförtiden, men en ridbana/ridhus man kan rida på har nog varit lite av ett villkor för mig, inte minst för att lära känna hästen. Alternativt att man tar det lite piano de första uteritterna.

Sen är min erfarenhet att många hästägare har det lite som krav att man vill och klarar att rida ut hästen själv, och inte behöver ha sällskap. Däremot brukar de vara ok med att man kanske håller sig på banan de första 1-2 gångerna. Men lite att antingen vågar och kan man reda ut hästen själv, eller så är det inte rätt häst/medryttare helt enkelt.
 
Fast många har flera egna hästar.
De senaste jag varit medryttare hos har haft två till fyra pållar hemma på gården
Ocj då blir det ofta att man ses och rider ihop :)

Har man hästarna hemma blir det förstås annorlunda. Jag bor i Stockholm där det är väldigt ovanligt med eget stall, så jag har aldrig haft en medryttarhäst där ägaren ägt stallet och bott där, utan de har alltid stått inhyrda.
 
Nej, det gör inte jag heller nuförtiden, men en ridbana/ridhus man kan rida på har nog varit lite av ett villkor för mig, inte minst för att lära känna hästen. Alternativt att man tar det lite piano de första uteritterna.

Sen är min erfarenhet att många hästägare har det lite som krav att man vill och klarar att rida ut hästen själv, och inte behöver ha sällskap. Däremot brukar de vara ok med att man kanske håller sig på banan de första 1-2 gångerna. Men lite att antingen vågar och kan man reda ut hästen själv, eller så är det inte rätt häst/medryttare helt enkelt.
Fast ja jag förståenvad du menar . men jag rider enbart ut och ofta finns inte ens ridbana. Har inget som helst wmot att rida ut själv och det handlar inte om att jag inte klarar av respektive häst. Men jag vill lära känna den ett par gånger med sällskap bara.
Lite äldre och försikigare än i min ungdom :)
 
Ja d
Har man hästarna hemma blir det förstås annorlunda. Jag bor i Stockholm där det är väldigt ovanligt med eget stall, så jag har aldrig haft en medryttarhäst där ägaren ägt stallet och bott där, utan de har alltid stått inhyrda.
Ja då är det annorlunda :) här på vishan har de flesta eget stall eller hyr in hos grannen !
 
Men är det att du råkar vara där ändå, eller att du stämt träff med medryttaren så att ni är där samtidigt för att du vill kolla/visa något? Har ägaren fler hästar kan det ju absolut vara så att man springer på varandra i stallet, men har man bara en häst så har åtminstone jag i regel träffats väldigt sällan. Halva poängen med att jag som medryttare är i stallet är ju att ägaren kan vara stallfri.

Råkar och råkar.
Jag är i stallet hela fritiden, i stort sett.
Jag äger min gård/mitt stall själv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 123
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
1 992
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 957
Senast: Magica
·
Hästmänniskan Jag är irriterad och behöver skriva av mig. Hästfolk brukar i allmänhet vara pålitliga människor. Det är min erfarenhet, men nu har...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 882
Senast: LucyShow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp