Jag är så i kvalet! Skaffa en medis eller inte? En del av mig vill ha hästen " själv".Inte behöva bestämma tider med någonannan osv.Å andra sidan skulle hästen gärna få vara igång mera än när jag själv bara rider den, ca 4 ggr/ veckaJag skulle gärna vilja vara ännu mer i stallet men man har ju en familj också. Därtill är jag ju lite nojjig att låna ut min skatt till någon okänd ifall något händer ( löjligt, jo jag vet...) Så hjälp mig nu! Har funderat så länge nu att jag borde komma till ett resultat.Hur tänker ni?Bra och dåligt?
Som mångårig medryttare på diverse olika hästar, och numera fodervärd som precis skaffat sin första egna medryttare kan jag ärligt talat säga: JA, det är värt det, men var noggrann. Att matcha häst + människa är lika svårt oavsett om det rör sig om köp, foder eller medryttarskap. Men om du väl hittar en som har samma hästtänk som du, så är det verkligen guld värt, både som hästägare och medryttare. Då blir man ett team runt hästen.
När jag började leta medryttare svarade jag först på annonser som folk själva lagt ut. Tyvärr blev jag då varse om att alltför många överskattar sin egen förmåga litegrann, då den "rutinerade" tjejen jag hade ute på provridning mest klamrade sig fast och blev avskräckt av hästens storlek. Och då har jag inte alls en "krånglig" eller "het" häst på något sätt, hon kräver bara att man inte enbart har ridit på ridskola, och där var jag själv för naiv, eftersom jag själv känner mig så trygg på hästen ifråga.
När jag sen satte ut en egen annons istället var jag ganska (över)tydlig med vad som är viktigt för min häst. Jag fick bara en liten handfull svar, och det var bara ett par som blev aktuella för provridning. Den enda som tillslut kom på provridning är hon som är min nuvarande medryttare, och jag känner mig 110% trygg med henne. Det kände jag egentligen redan på provridningen, men för hennes skull följde jag med till stallet ett par gånger som moraliskt stöd, visa lite ridvägar osv.
Det är SÅ skönt att ha ett par dagar i veckan helt hästfria och veta att hästen ändå får omvårdnad och motion, så jag är väldigt nöjd med min medryttare och hoppas att hon vill stanna länge
Ett till alternativ skulle ju kunna vara en skötare, om det mest är tillsynen/omvårdnaden du får dåligt samvete över.