Skaffa kattunge som sällskap eller ej?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Nesslan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 662
N

Nesslan

Hej!

Jag är ofta här och läser men har aldrig tagit mig för att fråga något förr.

Nu är saken den att jag blev matte till en tvåårig Birmahanne slutet av juli. :love:
Han har varit avelshanne hos en uppfödare innan han blev agressiv mot de andra katterna och kastrerades. Detta skedde i december och efter det fick han bo ensam i en husvagn i ett halvår innan han hamnade hos mig. (Dåvarande ägaren tittade till honom flera gånger dagligen.)
Numera är han en cool herre som helt har bott in sig hemma hos oss verkar känna sig trygg.

Förra ägare tycker att jag ska skaffa en liten katt tjej som sällskap till honom. Själv vet jag varken ut eller in. :confused:
Det känns som om han är nöjd men jag vill ju inte att han ska ha det ensamt.

Någon som har erfarenhet av liknande situationer? Alla åsikter uppskattas!

Sv: Skaffa kattunge som sällskap eller ej?

Ja du, helt upp till dig...men personligen tycker jag innekatter (om det nu är det) ska ha sällskap...då kan du oxå lämna honom ensammen längre stunder eftersom han då inte är helt själv. Men är du hemma ofta så kan det väl kvitta. Men som sagt, ditt samvete bestämmer i slutändan ;-)

Sv: Skaffa kattunge som sällskap eller ej?

Tack för ditt svar.

Tanken är att han ska vara utekatt och kunna komma och gå som han vill även om han inte vill gå längre än till trappan upp till ytterdörren.
Mitt samvete säger att han nog borde ha en liten kompis trots att vi är hemma ganska mycket. Problemet är att jag inte riktigt vet vad han kommer att tycka om att ha konkurrens om vår uppmärksamhet. Just nu är han väldigt noga med att vara med oss överallt. Han äter när vi äter och går och lägger sig samtidigt som oss. Tappar han bort någon av oss i huset så skriker han och går runt till någon av oss svarar eller han hittar oss.

Jag antar att jag får ta hem en liten tjej på prov och se vad som händer.

Mvh/Sussi

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
335
Senast: MJLee
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
2 132
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 816
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 402
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Resa när man har hund?