Sv: Skaffa katt?
För båda. Så hälften för en då. Buffert är alltid bra att ha, man vet aldrig. Ibland kan det ju vara så att det inte går att direktreglera (helger t.ex) och då får du ju ligga ute med pengarna.
Ska du skaffa huskatt rekomenderar jag katthem. Alla katter där är inte skadade, många är fullt normala men man gör en bra grej.
Köper man kattunge så tycker jag att säljaren ska ha vaccinerat den 2 ggr innan leverans. Annars får du göra det förstås. Det gör man med 3-4 v mellanrum. Det är ett kombinationsvaccin för kattsnuva och kattpest och lite annat. Sen brukar man ge en s.k. boost vid 1 års ålder. Efter det kan du vaccinera mot kattsnuva varje år och mot kattpest vartannat/vart-tredje år beroende på vaccinmärke. Att man kan vaccinera så sällan mot pest är relativt nytt och inte alla veterinärer har tagit till sig det. Dom säger fortfarande varje år mot allt.
Kastrera gör man så tidigt man kan. Vissa veterinärer gör det redan vid 12 v (också relativt nytt i Sverige och inte helt vedertaget), andra vid 6 månader tidigast och vissa vill vänta tills 1 år. Men ju tidigare desto bättre skulle jag vilja säga. Kastrering av hankatt kostar runt 600 tror jag, medan hona kostar runt 1000-lappen. Vaccination runt 300. Kloklippning sker vid behov, jag klipper när dom börjar fastna i textilier dom går på, andra klipper varannan vecka typ.
Det du bör ha innan kisse kommer hem är låda med en sandtyp katten är van vid i. Ska man byta mot pellets sen så är det bäst att göra det bytet så att kisse vänjer sig. Matskål, helst i metall eller porslin. Plast blir fort ohygieniskt och många katter får kontakteksem av plasten. Vattenskål, helst inte precis bredvid matskålen. Katter dricker i naturen aldrig bredvid sitt byte, så en del vill ha vattenskålen en bit bort även nu. Klösmöbel är bra, hur stor man vill ha är en smakfråga. Vuxna katter uppskattar ofta höga träd då dom gillar att ligga högt. Sånna träd är dyra i Sverige, så vi är många som shoppat via e-bay från Tyskland. Ett träd därifrån kan kosta (inkl frakt hem till dörren) runt 800, medan liknande träd i affär här kostar uppåt 3000. Men småttingar klarar sig med nått litet i början.
Bra att du frågar tycker jag!