Skaffa katt?

X

xqyzt

Jag längtar efter en katt! Så jag funderar på att skaffa en men har lite funderingar såhär i förväg som jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig med. Jag har vuxit upp i ett hem med katter men aldrig haft hela ansvaret själv. Så ja, lite frågor :)

- Vad kostar det att ha katt, per månad, på ett ungefär?
- Hur mycket buffert bör man ha till veterinärsbesök et.c.?
- Vad bör man tänka på extra särskilt om man skaffar innekatt?

Väldigt, väldigt tacksam för svar!
 
Sv: Skaffa katt?

Kostnaden beror lite på vad man köper. Förstås :)
För mig kostar maten ca 250. Sanden ca 150. Försäkring också runt 250. Det är för 2 raskatter, försäkringen blir billigare om man tar huskatter. Maten ligger nog runt där oavsett vad man köper. Sanden beror helt på vilken sorts sand man väljer. Tar man träpellets blir det billigare t.ex. Försäkringen skiljer väldigt beroende på vad man väljer för självrisker.
Veterinärbesök kan bli dyrt. Men med en bra försäkring lägger man ju mindre förstås. If t.ex har fast självrisk på 2500, medan dom andra kör med en fast del och en rörlig. Min ena har haft problem nu med återkommande och svårläkta hornhinnesår. Hittills har det kostat runt 14000 allt som allt. Men försäkringen har tagit det mesta förstås.
Buffert är väldigt individuellt tycker jag. Har du bra marginaler efter räkningarna så kan du klara dig utan buffert. Egentligen är det väl så att ju sämre du tjänar, desto högre buffert :p Men jag försöker bygga upp en på runt 10.000.
Innekatter kräver ju lite mer. Leksaker, klösmöjligheter och framförallt nät i fönster och balkong/balkongdörr om man vill vädra ordentligt. De flesta innekatterna gillar en kompis av kattsort också. Man brukar säga att katter är solitära djur, men innekatter har ofta ett större behov av lek och en människa kan sällan tillfredsställa just det behovet. Så jag rekomenderar 2 st, dubbla kostnaden förvisso, men dubbelt så roligt :D
 
Senast ändrad:
Sv: Skaffa katt?

Tack för svaren! Är dina kostnader per katt eller för båda två?

Och det är en bondkatt jag ska skaffa mig, tror jag, så då blir försäkringen lite billigare. Jag är student, så jag behöver nog skaffa lite buffert först, för att vara på den säkra sidan ;)

Hur är det med vaccinationer, kastrering (när?), kloklippning osv. osv? Kostnader och vad behövs och allt sånt?

(Tänkte att det är lika bra att skjuta alla frågorna nu, när jag har chansen :D )
 
Sv: Skaffa katt?

För båda. Så hälften för en då. Buffert är alltid bra att ha, man vet aldrig. Ibland kan det ju vara så att det inte går att direktreglera (helger t.ex) och då får du ju ligga ute med pengarna.
Ska du skaffa huskatt rekomenderar jag katthem. Alla katter där är inte skadade, många är fullt normala men man gör en bra grej.

Köper man kattunge så tycker jag att säljaren ska ha vaccinerat den 2 ggr innan leverans. Annars får du göra det förstås. Det gör man med 3-4 v mellanrum. Det är ett kombinationsvaccin för kattsnuva och kattpest och lite annat. Sen brukar man ge en s.k. boost vid 1 års ålder. Efter det kan du vaccinera mot kattsnuva varje år och mot kattpest vartannat/vart-tredje år beroende på vaccinmärke. Att man kan vaccinera så sällan mot pest är relativt nytt och inte alla veterinärer har tagit till sig det. Dom säger fortfarande varje år mot allt.
Kastrera gör man så tidigt man kan. Vissa veterinärer gör det redan vid 12 v (också relativt nytt i Sverige och inte helt vedertaget), andra vid 6 månader tidigast och vissa vill vänta tills 1 år. Men ju tidigare desto bättre skulle jag vilja säga. Kastrering av hankatt kostar runt 600 tror jag, medan hona kostar runt 1000-lappen. Vaccination runt 300. Kloklippning sker vid behov, jag klipper när dom börjar fastna i textilier dom går på, andra klipper varannan vecka typ.
Det du bör ha innan kisse kommer hem är låda med en sandtyp katten är van vid i. Ska man byta mot pellets sen så är det bäst att göra det bytet så att kisse vänjer sig. Matskål, helst i metall eller porslin. Plast blir fort ohygieniskt och många katter får kontakteksem av plasten. Vattenskål, helst inte precis bredvid matskålen. Katter dricker i naturen aldrig bredvid sitt byte, så en del vill ha vattenskålen en bit bort även nu. Klösmöbel är bra, hur stor man vill ha är en smakfråga. Vuxna katter uppskattar ofta höga träd då dom gillar att ligga högt. Sånna träd är dyra i Sverige, så vi är många som shoppat via e-bay från Tyskland. Ett träd därifrån kan kosta (inkl frakt hem till dörren) runt 800, medan liknande träd i affär här kostar uppåt 3000. Men småttingar klarar sig med nått litet i början.

Bra att du frågar tycker jag!
 
Sv: Skaffa katt?

Ja, jag tänker att det är bättre att veta vad jag ger mig in på än att vara oförberedd. Och jag antecknar och tackar så hemskt mycket för dina svar! :bow:
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 986
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 231
Senast: Caoimhe
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 560
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp