Skaffa inneboende, vad bör man tänka på ?

Elektronen

Trådstartare
Är så att jag fått en lägenhet till hösten och ska då dela den med någon, eventuellt en kompis eller någon annan "random person".
Har aldrig bott med någon på det viset, har bott själv i egen lägenhet eller i korridor tidigare.

Så undrar lite, ni som haft inneboende eller varit inneboende, vad bör man tänka på för att det ska fungera på ett smidigt sätt ?
Tänker både på praktiska delar som med betalning av hyra, städning osv. Men också ifall jag ska hitta någon "random person" att dela med (är nog inte svårt bor i en väldigt stor studentstad) vad bör man tänka på då för att man ska klara av att bo tillsammans ?

Jag har bott inneboende själv i princip sen jag flyttade hemifrån. Bor just nu med en jämnårig tjej och det fungerar helt fantastiskt. Jag hittade hennes annons på blocket och vi träffades i tjugo minuter innan vi bestämde oss. Det var den enda visningen jag gick på och jag var den enda hon visade lägenheten för.

Jag tror det hänger mycket på personkemi. Det kräver två personer som är hyffsat lika vad gäller rutiner kring städning och eventuella hemmafester. Vi har t.ex. inga fester hemma om den andra personen också är hemma. Lugna middagar etc är givetvis ok men inget röj. Städning har vi överhuvudtaget inte diskuterat, det har inte behövts då vi är lika stökiga båda två :p En annan aspekt är hur mycket umgänge man förväntar sig ha med varandra. Vi kan gå i veckor utan att så mycket som heja på varandra. Sen har vi kvällar där vi sitter i köket i ett par timmar och bara snackar. Sånt måste man också känna av och eventuellt klargöra med den man låter flytta in.

Man måste vara beredd på att ge och ta. Och som hyresvärd så tror jag att just givandet kan vara det svåraste. Jag har haft en del hyresvärdar som varit väldigt trevliga på alla sätt och vis men som inte klarat av att släppa kontrollen över lägenheten tillräckligt. Resultatet har blivit att ständigt känt mig i vägen och mer som en gäst än någon som faktiskt bor där och betalar hyra. Det jag märkt gör en väldig stor skillnad för mig som inneboende är att ha mina egna möbler i mitt rum. En kanske liten detalj men det gör enormt mycket för känslan av att höra hit.

Jag har bott med många olika personer,. Både som jag känt sen tidigare och som jag aldrig träffat förut.
Jag tror att det är viktigt att själv vara öppen, inte ställa massa krav hit och dit. Ta det som det kommer :) Blir det något problem; ex. den ena diskar för sällan så tar man det direkt och öppet. Visa varandra respekt är också mycket viktigt (om inte det viktigaste).

Jag har bott inneboende själv i princip sen jag flyttade hemifrån. Bor just nu med en jämnårig tjej och det fungerar helt fantastiskt. Jag hittade hennes annons på blocket och vi träffades i tjugo minuter innan vi bestämde oss. Det var den enda visningen jag gick på och jag var den enda hon visade lägenheten för.

Jag tror det hänger mycket på personkemi. Det kräver två personer som är hyffsat lika vad gäller rutiner kring städning och eventuella hemmafester. Vi har t.ex. inga fester hemma om den andra personen också är hemma. Lugna middagar etc är givetvis ok men inget röj. Städning har vi överhuvudtaget inte diskuterat, det har inte behövts då vi är lika stökiga båda två :p En annan aspekt är hur mycket umgänge man förväntar sig ha med varandra. Vi kan gå i veckor utan att så mycket som heja på varandra. Sen har vi kvällar där vi sitter i köket i ett par timmar och bara snackar. Sånt måste man också känna av och eventuellt klargöra med den man låter flytta in.

Man måste vara beredd på att ge och ta. Och som hyresvärd så tror jag att just givandet kan vara det svåraste. Jag har haft en del hyresvärdar som varit väldigt trevliga på alla sätt och vis men som inte klarat av att släppa kontrollen över lägenheten tillräckligt. Resultatet har blivit att ständigt känt mig i vägen och mer som en gäst än någon som faktiskt bor där och betalar hyra. Det jag märkt gör en väldig stor skillnad för mig som inneboende är att ha mina egna möbler i mitt rum. En kanske liten detalj men det gör enormt mycket för känslan av att höra hit.

Jo det där med personkemi tror jag också är viktigt och att man har ungefär samma "energinivå" eller vad man ska säga. Jag är ganska lugn som person och har behov av att vara för mej själv ibland. Så skulle inte fungera med någon som är väldigt "hyper" eller som har behov av min uppmärksamhet hela tiden. Men för den delen vill man ju ändå kunna umgås med personen ibland och ha något att prata om, annars tror jag inte det fungerar.
Men är väl från bådas håll att det ska fungera det jag skulle störa mej mest på är om någon är extremt stökig och inte plockar undan efter sej, det fungerar inte för mej. Har fått lov att stå ut med det så mycket från att ha bott i korridor, så nej inte mer :p.

Ja att släppa taget om lägenheten kan jag tänka mej kan vara den svåra biten, gissar att det kan vara lättare för mej då jag själv inte kommer ha bott in mej där innan. Men visst lite tänket har jag ju ändå nu, att det är "min lägenhet", så skulle det absolut inte fungera så kan jag ändå säga att den andra får lov att flytta ut. Men det undviker man ju helst :).

Jag har bott med många olika personer,. Både som jag känt sen tidigare och som jag aldrig träffat förut.
Jag tror att det är viktigt att själv vara öppen, inte ställa massa krav hit och dit. Ta det som det kommer :) Blir det något problem; ex. den ena diskar för sällan så tar man det direkt och öppet. Visa varandra respekt är också mycket viktigt (om inte det viktigaste).

Okej, visst kan jag förstå att man inte kan ha massa krav. Men jag tror ändå det är bra att man har lite samma uppfattning om hur saker ska gå till. Och det är väl från bådas håll att man får säga hur man vill ha det och se om det går att kompromissa ihop.

Som du själv skriver så är det ju främst personkemin som ska funka, och att man vill ha det ungefär likadant i lägenheten. Är man väldigt petig kan man ju ha en "sysslolista" som ska uppfyllas varje vecka (städning etc) och så ser man till att dela på jobbet.
I kontraktet borde du skriva vilka utrymmen som avses nyttjas av din inneboende, du kanske har förråd eller nåt som inte är tänkt att ingå i hyran men som ingår i lägenheten sas.
Annars är det viktigaste att visa respekt för personen och deras personliga utrymme och inte "bo på" varandra, blir det problem tar man upp det sakligt och försöker hålla en öppen dialog.

Jag delade lägenhet med en stallkompis ett tag. Det vi hade gemensamt är att vi nästan aldrig var hemma, och då sällan samtidigt. Var vi det kunde vi sitta i soffan ett tag och titta på tv tillsammans, men i övrigt höll jag mig lite på min kant. Gick dock helt ok, även om jag letade egen lägenhet ganska fort då jag insåg att hon var i stor ekonomisk kris pga att hon struntade i att betala sina räkningar, och det kändes jobbigt för min del med brev ifrån kronofogden i brevinkastet titt som tätt, även om dom inte var till mig.

Som du själv skriver så är det ju främst personkemin som ska funka, och att man vill ha det ungefär likadant i lägenheten. Är man väldigt petig kan man ju ha en "sysslolista" som ska uppfyllas varje vecka (städning etc) och så ser man till att dela på jobbet.
I kontraktet borde du skriva vilka utrymmen som avses nyttjas av din inneboende, du kanske har förråd eller nåt som inte är tänkt att ingå i hyran men som ingår i lägenheten sas.
Annars är det viktigaste att visa respekt för personen och deras personliga utrymme och inte "bo på" varandra, blir det problem tar man upp det sakligt och försöker hålla en öppen dialog.

Ja att skriva det i kontraktet kan nog vara bra :). Någon som vet om det finns som färdiga kontrakt för inneboende eller liknande ? Vet att det finns ju såna när man ska köpa häst t.ex.

Jag delade lägenhet med en stallkompis ett tag. Det vi hade gemensamt är att vi nästan aldrig var hemma, och då sällan samtidigt. Var vi det kunde vi sitta i soffan ett tag och titta på tv tillsammans, men i övrigt höll jag mig lite på min kant. Gick dock helt ok, även om jag letade egen lägenhet ganska fort då jag insåg att hon var i stor ekonomisk kris pga att hon struntade i att betala sina räkningar, och det kändes jobbigt för min del med brev ifrån kronofogden i brevinkastet titt som tätt, även om dom inte var till mig.

Okej kände du att du "skulle" hålla dej på din kant för att de var du som var inneboende ? Känns ju som det skulle bli lite jobbigt för min del också om den andra skulle känna så, om det är någon man trivs med så vill man ju att även den ska vilja bo kvar :).
Men förstår att det inte var så kul om det kommer post från kronofogden, känns väl lite osäkert med hur länge man kan ha boende då, kan jag tänka mej.

Ja precis. Men det var bara jag som upplevde det så, ingenting som hon ville att jag skulle känna. Jag tror att det kan berott lite på att vi hade inget kontrakt, vi hade aldrig diskuterat hur det skulle vara eller så och därav att jag kanske kände att jag trängde mig på lite.

Jo, det var just osäkerheten hur länge jag skulle kunna bo kvar sen, som gjorde att jag sökte mig vidare till andra boenden.

Mina tips efter att ha haft inneboende i 5 år är
* Ta deposition, 2 månadshyror lämpligt som säkerhet för både "helt plötsligt flyttar" och för skador på lägenheten.
* Välj helst någon lite äldre person.
* Skönast är faktiskt om man inte umgås så mycket utan är mer ytligt bekanta som tar en kort pratstund då och då.
* Välj någon som har ett liv och inte bara sitter hemma i lägenheten och ugglar.
* Sätt upp tydliga skriftliga regler i kontraktet, ex får inte låna/hyra ut rummet i andra hand, får inte ha någon annan människa boende i rummet långvarigt (visst är det ok med en partner som är över endel men när de i princip flyttar in, blir det trångt och dyrt), ingen fest när den andra är hemma om den andra ej sagt ok till detta, regler om städning osv osv

Ja precis. Men det var bara jag som upplevde det så, ingenting som hon ville att jag skulle känna. Jag tror att det kan berott lite på att vi hade inget kontrakt, vi hade aldrig diskuterat hur det skulle vara eller så och därav att jag kanske kände att jag trängde mig på lite.

Jo, det var just osäkerheten hur länge jag skulle kunna bo kvar sen, som gjorde att jag sökte mig vidare till andra boenden.

Okej, ja har man inget kontrakt kan jag förstå att det blir lite annorlunda, svårt att veta riktigt vad som gäller då.

Mina tips efter att ha haft inneboende i 5 år är
* Ta deposition, 2 månadshyror lämpligt som säkerhet för både "helt plötsligt flyttar" och för skador på lägenheten.
* Välj helst någon lite äldre person.
* Skönast är faktiskt om man inte umgås så mycket utan är mer ytligt bekanta som tar en kort pratstund då och då.
* Välj någon som har ett liv och inte bara sitter hemma i lägenheten och ugglar.
* Sätt upp tydliga skriftliga regler i kontraktet, ex får inte låna/hyra ut rummet i andra hand, får inte ha någon annan människa boende i rummet långvarigt (visst är det ok med en partner som är över endel men när de i princip flyttar in, blir det trångt och dyrt), ingen fest när den andra är hemma om den andra ej sagt ok till detta, regler om städning osv osv

Många bra tips! :) tror också det är bra man har tagit upp vad det är som gäller innan.

Det beror ju på mycket vad du vill ha. Någon som man kan hälsa och småprata lite med men inte är nära med eller en bra vän?
Jag har bott i olika kollektiv och delade lägenheter nu i nästan tre år. Några av gångerna har varit otroligt roliga och just nu har jag bott med mina två bästa vänner vilket har varit fantastiskt och fungerar superbra. En gång var det mycket bråk om städningen just för att vi hade troligt olika tänk om hur mycket och när man behövde städa. Så det tror jag är viktigt att man är lika om.
Annars så är det nog enklast att man hittar någon med bra personkemi, pålitlig, och som tänker och vill leva ungefär som du. Alltså någon som kanske sover ungefär samma tider, tänker likadant om städ, har samma tänk om besök och eventuella pojkvänner.
Letar själv boende till hösten i en ny stad och vill hellre ha någon man betraktar som en vän än någon man aldrig lär känna.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Hemmet Tar tacksamt emot alla tips om att ha inneboende. Möblering, hur man hittar rätt person, vad som är bra att tänka på, innehåll i ett...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Araminta
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar