Skaffa häst igen?

Charlotta737

Trådstartare
startar denna tråd för att få lite hjälp med minna tankar. I vanliga fall tar jag mina beslut extremt genomtänkta, nästan lite beslutsångest.

Min foderhäst gick mycket oväntat bort i november. En mycket fin häst som jag hade tankar om att köpa då hon skulle ut på försäljning när mitt kontrakt gick ut, men så blev det inte.

Nu efter lite drygt 2 månader har jag ingen aning om vad jag vill. En del av mig skriker efter stallet och hästarna och jag saknar det varje dag. Det finns alltid ett men, och mitt är att jag är tar studenten i juni och vet inte vad jag ska hitta på efteråt. tror dock inte jag ska plugga direkt.

En andra säger att jag kan klara mig utan. Men jag känner mig inte klar med hästarna och om jag slutar nu kommer garanterat ångra det när jag blir äldre men ändå.
Jag älskar även att träna som jag har gjort några dagar i veckan istället för tiden i stallet.

Att köpa häst känns inte riktigt lägligt just nu och känner att om jag hittar en häst får det vara på foder först. Men att hitta en häst på foder som har en lagom eller normal utbildning finns inte. Om jag ska fortsätta vill jag träna och hemskt gärna tävla. ( att vara medryttare är inget alternativ, det är allt eller inget för min del) Snälla hur hade ni gjort?

Sv: Skaffa häst igen?

Varför går det inte att hitta en häst på foder? Förstår nog inte riktigt vad du menar med lagom och normal utbildning :confused: Om du hittar en häst du vill ha kan du ju fråga om du inte kan få den på foder först?

Det är ju heller inget som säger att du inte kan börja med hästar igen, eller?

Jag vet att det blev rörigt!
Visst man kan alltid fråga säljare om det är okej att "låna" eller ha hästen på foder först men inte direkt många som är öppna för detta förslag... Men finns säkert dem som kan tänka sig det ändå.
Sen angående utbildning så jämför jag med min gamla dessvärre, rätt "lätt" som kan arbeta i rätt form vid rätt ridning med lite erfarenheter. så ingen unghäst. och kunna hoppa minst 110cm , men gärna mer, eller kapacitet för mer. Vill inte ha en travare, kallblod eller ponny.

Visst kan man tänka sig att man göra detta längre in i framtiden men jag kanske aldrig får möjligheten igen.

Varför inte leta efter en hästägare som kan tänka sig att sälja hästen efter en viss period? Jag vet att det faktiskt finns rätt gott om dem.

Jag hade blivit medryttare på en häst som har den utbildning du söker hos en häst, och under tiden fortsatt att söka efter foderhäst. På detta sätt kan du hålla igång din ridning medan du letar, och samtidigt har du tid över till annan typ av träning.

Har du arbete idag?

Jag hade blivit medryttare på en häst som har den utbildning du söker hos en häst, och under tiden fortsatt att söka efter foderhäst. På detta sätt kan du hålla igång din ridning medan du letar, och samtidigt har du tid över till annan typ av träning.

Har du arbete idag?

just nu så rider jag ca en gång i veckan på en häst som står i samma stall som jag gjorde förut. Men det är inte riktigt samma sak, jag kan ta henne fler gånger i veckan om jag vill. Angående jobb så går jag sista året på gymnasiet, men har 1-2 jobb som jag jobbar under några helgar och kvällar. mina föräldrar hjälper mig rätt mkt för kostnaderna till stallplats osv.

Nej, det är inte samma sak, men det är ett sätt att inte tappa ridningen (vilket jag fick intrycket av att du är rädd för, om du är helt hästlös/lägger av ett tag). Och samtidigt fortsätta leta.

Jag förstod att du pluggar fortfarande, det var därför jag frågade om du har jobb. Jag fick intrycket av att du inte "vågar" köpa häst nu, för att du inte vet vad du ska göra efter studenten. Min följdfråga är; Har du möjlighet att få jobba fler timmar där, efter studenten?

Försöker bolla utifrån din fråga.
hur hade ni gjort?

Jo det stämmer nog att jag inte riktigt "vågar" köpa häst just nu, men jag har ett säkert helg jobb i ett privatstall, jobbat där i snart 3 år. Men vill hitta något annat egentligen, eller något mer, det är inte extremt svårt så länge man inte är så kräsen. ( jobbade på äldreboende förra sommaren och har stor möjlighet att jobba där nu i vår/sommar).
sen så är jag väl lite bortskämd, för har inte betalat allt för mkt själv för hästkostnaderna utan har kunnat gå ganska mkt över + för att vara student och hästägare... dock kommer jag få stå mer för kostnaderna efter studenten. men de hjälper mig med tex ev oväntade veterinärkostnader och kanske något mer.
Att plugga till hösten är inte planen just nu.

Jag hade satsat på att hitta en bra medryttarhäst.

Jag har haft skitbra medryttarhästar, mkt bättre hästar än vad jag skulle ha råd att köpa själv.
Fått rida hur mkt jag vill, även åka iväg på träning och tävling med hästen.
Det enda hästägarna bett om är att jag ska mocka och fixa foder när jag varit där.

Då har det varit som att ha sin egen häst men sluppit kostnaderna för det å bara fått ut det roliga.

Så varför kan inte det vara ett alternativ?

Finns faktiskt ganska många såna hästar som man får låna gratis eller för en mindre peng om man kan rida helt okej.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 912
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar