Skaffa häst??

corneliia

Trådstartare
Hej! Jag är en tjej på 12 år, är super sugen att skaffa häst! Men är ganska oerfaren har ridit i lite mer än 3 år är det rimligt att tex. hyra häst eller ta en häst på foder? Tänker mig kanske ponny eller åt islandshäst hållet. Har även varit med och hyrit häst över dagen. Tacksam för svar//Corneliia
 
Det beror nog helt på om du har någon kunnig vuxen, t.ex. föräldrar som kan hjälpa dig och ta det yttersta ansvaret för hästen? Dessutom är det viktigt att du har en bra tränare som du kan rida för och fortsätta lära dig. I annat fall kan en välutbildad och snäll medryttarhäst vara ett alternativ, men då är det också viktigt att du får hjälp från kunnigt och erfaret folk.
 
@westernsuzie Jag har ett stall ca 300 m från mitt hus, han som äger stallet har 1 liten shettis och hans dotter har ett stort fullblod. Men kanske är rimligt att vara medryttare eller fodervärd till någon häst i början som du säger! :)
 
Kan du något mer än att rida?
Att sköta en häst, se på den om den mår bra och söka rätt vård är mycket viktigt, liksom att kunna hantera många olika situationer från marken.
 
Jag tycker att du ska söka dig till ett stall som har någon någon snäll ponny som du kan få pyssla om och få rida på men jag tycker att du samtidigt ska gå på ridskola och lära dig mer på så sätt med. Ett stall där människorna är villiga att hjälpa dig och lära dig allt de själva kan om hästar hade varit perfekt för dig. Man behöver mycket kunskap runt omkring hästen också om man ska klara av att vara fodervärd eller hyra en häst för då är det ju man själv som har ansvar för att hästen mår bra och sköts på rätt sätt. Det är ju inte bara att rida man ska kunna.

Läs också allt du kan komma över om hur man räknar foderstater, om hästars parasiter och hur man sköter den delen, hästens sjukdomar och hur man sköter sådant och hur man förhindrar att de uppkommer. Läs på om hur man tar hand om sår och om hur man lägger bandage och fråga gärna någon i stallet om hen kan visa hur man gör. Man behöver träna mycket för att bli duktig på att lägga bandage som sitter bra och bekvämt för hästen. Läs på om allt du kan hitta om hästar och var källkritisk och ifrågasätt varför andra hästmänniskor gör som de gör. Be att de förklarar för dig varför, hur och när de gör som de gör.

Jag hade älskat att ha någon som jag fick lära ut till :) Jag tycker att det är jättekul men tyvärr så bor jag så att det inte går några bussar och då är det svårt att få någon medryttare eftersom det krävs bil och körkort eller att någon ställer upp och kör. Annars har jag en liten d-ponny som hade älskat att få ännu mer uppmärksamhet än vad han redan får :)
 
@TinyWiny Det stämmer det du säger, jag vet inte hur man lägger bandage på en häst. Jag rider på ridskola har ridit där ca 3 år och har hoppat litegrann (ca 60-70 cm)
Kanske borde lära mig mer tack för svaren! :-)
 
@TinyWiny Det stämmer det du säger, jag vet inte hur man lägger bandage på en häst. Jag rider på ridskola har ridit där ca 3 år och har hoppat litegrann (ca 60-70 cm)
Kanske borde lära mig mer tack för svaren! :-)

Ja försök hitta ett stall där du kan ha en mentor som kan lära dig en massa saker, läs allt du kommer över och fortsätt rida på ridskolan.
Din framtida häst kommer tacka dig för all kunskap du då besitter :)
 
Hej! Jag är en tjej på 12 år, är super sugen att skaffa häst! Men är ganska oerfaren har ridit i lite mer än 3 år är det rimligt att tex. hyra häst eller ta en häst på foder? Tänker mig kanske ponny eller åt islandshäst hållet. Har även varit med och hyrit häst över dagen. Tacksam för svar//Corneliia

Jag tycker du ska ha en medryttarhäst först. Kanske någon du känner som har en ponny/häst som du kan både sköta och rida på. Efter att du känt på detta kan du ju fundera över foderhäst sedan eventuellt köp av häst. När jag var i din ålder var ju medryttare på häst. Lärde mig en hel del. Följde med vänner till stallen även och hjälpte till med skötsel. Sedan är det ju en stor fördel om dina föräldrar kan hjälpa dig och har erfarenhet av just hästar. Hade inte mina och därför var jag i stall där snälla/trevliga hästmänniskor lärde mig mycket om just hästar tills jag var mogen för foderhäst och sedan köp av häst. Sedan ska man veta att det är ett stort ansvar, och kräver mycket av din tid. :):) Lycka till
 
@Görel Jag kan sköta om en häst jag är skötare på en liten brun shettis, vet inte jätte mycket men jag vet hur man visiterar hästar.

I begreppet sköta tänker jag lite mer i än vad det innebär att vara skötare på ridskolan. Jag tänker helt enkelt att ha fullt ansvar för en annan levande varelse.
 
Hej! Jag är en tjej på 12 år, är super sugen att skaffa häst! Men är ganska oerfaren har ridit i lite mer än 3 år är det rimligt att tex. hyra häst eller ta en häst på foder? Tänker mig kanske ponny eller åt islandshäst hållet. Har även varit med och hyrit häst över dagen. Tacksam för svar//Corneliia

Generellt när man är yngre, är det allra bästa och det är nödvändigt att man har någon "mentor" med sig, eller är i ett stall där andra gärna hjälper till att instruera saker, lära dig och svara på alla frågetecken. Oavsett om man är skötare, medryttare eller hyr häst/fodervärd.

Väldigt få skaffar medryttare som är så unga, det är nödvändigt att man minst själv kan ta sig till stallet på egen hand lätt och man vågar helt enkelt inte som hästägare riktigt släppa iväg ett så stort ansvar även om ev häst är jättesnäll och den unga personen kanske är jätteduktig och ansvarsfull..det blir för mycket att hantera ensam när man är ung i allt som tillkommer

Förutsättningarna för att skaffa häst, eller ja hålla häst i ung ålder är antingen kunnig förälder eller annan anhörig, eller att man står i ett stall där andra kan hjälpa en att lära sig mer och hitta rätt..Hästkunniga föräldrar är inte ett måste men någon måste finnas och föräldrar måste däremot veta vad ansvaret innebär och pengafrågan för man har inte råd att ha häst när man är 12 år.
Det är inte för att låta nedlåtande för fem öre, utan det är ett faktum för man har inte ett jobb som 12åring.

Jag fick häst när jag var 14 utan hästkunnig förälder och det funkade, men jag stod i ett stall där jag hade hjälp och hade bekanta med hästvana, såg till att skaffa en bra tränare inte bara för ridning utan allt annat, sög i mig kunskap..och min förälder var helt insatt i ekonomi och ansvarsbiten så som att skjutsa, handla foder, följa med till stallet och vara delaktig etc etc
 
okej. @Dandylinn @Görel @TinyWiny Finns det något speciellt jag ska lära mig eller tänka på? :)

Lär dig allt! Ingen kunskap är för liten eller för obetydlig. Läs allt du kan komma över om allt som rör hästar. Alltifrån vilka växter som är giftiga, vilka växter och trädslag de tycker om och mår bra utav, hur deras mag-tarmsystem fungerar, hur man sköter om hovarna på bästa sätt, hur man ser att hästen mår bra, varningstecken på olika sjukdomar osv. Läs på om precis allt du kan komma över. Förr eller senare så kommer du ha nytta utav kunskapen. Det fina med att hålla på med hästar är att man aldrig någonsin blir fullärd. Det finns alltid mer att lära sig :)

Det jag anser att man bör kunna innan man skaffar egen/foder eller hyreshäst är:
Kunna läsa en foderanalys och tolka den.
Kunna räkna ut en vettig foderstat och förstå dess innebörd och hur man har koll på hästens hull och ev. justera foderstaten utefter hur hästen svarar på foderstaten.
Olika fodermedels verkan.
Betet, vilken typ av bete är lämpligt till vilken typ av häst och hur betet ska skötas.

Förstå hur hästens parasiter fungerar, hur man förebygger, ta prover och ev. avmaska utefter analyssvaret om det behovet finns.

Hur man behandlar sår, tar tempen, visitering, de vanligaste sjukdomarna och hur man förebygger dem och hur man lägger de vanligaste typen av bandage. Kunna se om hästen inte går rent. Veta när det är läge att ringa efter veterinären.

Kunna se om en sadel inte ligger bra. Man behöver inte kunna passa in en sadel, det har man sadelutprovare till men man bör kunna se om sadeln inte ligger bra så att man då kan ta hjälp av en kunnig sadelutprovare. En sadel som ligger illa kan ge hästen inflammation och smärtor i ryggen, förtvina musklerna och ge spänningar i kroppen så att hästen inte kan prestera. Därför är det jätteviktigt att sadeln ligger bra och verkligen passar hästen och eftersom hästar ändrar sig i kroppen så kan man inte bara köpa en sadel som passar just då utan man måste ha koll så att den fortsätter ligga bra. Annars får man ta ut en sadelutprovare igen. Lika viktigt är att sadeln verkligen passar ryttaren också för annars kan man inte inverka korrekt.

Kunna passa in träns, bett och övrig utrustning.

Lära sig hovvård. När är det dags att ringa till hovslagaren? Hur ser man när hoven behöver skos om/verkas? Hur sköter man en trasig hov? Behandling av de vanligaste hovsjukdomarna som t ex strålröta. Ha kunskap nog att upptäcka när hoven inte mår bra.

På den här sidan finns massor av kunskap: http://www.hastsverige.se/ Där kan du lära dig massor om olika sjukdomar, hur man räknar foderstat, fodermedel och en hel massa annat. Läs på och lär dig det som står där så har du kommit enormt långt!

Visst kan man alltid fråga andra i stallet man står i men man behöver själv ha så mycket kunskap att man kan avgöra om det en person säger verkligen är rimligt. Precis som du nu vet att om jag påstår att 3+5=10 så är det fel så ska du veta att om någon säger att du ska ge din tjocka ponny 3 kg havre för att hen ska bli piggare så är det fel. Hade jag sagt till dig när du var tre år att 3+5=10 så hade du ju trott på mig eller hur! Precis likadant är det med hästkunskapen. Man måste ha en viss grundkunskap så att man inte tror på saker som uppenbarligen är fel eftersom det kan leda till att hästen blir sjuk eller skadad. Det finns enormt många skrönor och myter i hästvärlden som t ex att alla hästar måste äta havre eller att man måste avmaska hästen flera gånger varje år. Då måste man själv ha så mycket kunskap att man själv kan avgöra om det verkar vettigt det en person säger eller inte.

Ansvarig för sidan http://www.hastsverige.se/ är statens lantbruksuniversitet i samarbete med flera andra hästorganisationer och bygger på många års forskning. Det som står där kan man lita på. Det är inga skrönor, myter eller tyckande utan det är ren sanning.
 
Förutom allt det praktiska som nämns ovan måste man kunna förstå vad hästen säger, läsa dess kroppspsråk och ha ett hum om hur det är normalt att bete sig i en situation så man kan se när något är fel, eller förstå vad hästen försöka förmedla till en.

T ex, om en häst är svårlastad är det bra att kunna se om hästen inte går på för att den är rädd eller för att den är envis. Beroende på anledning så måste hästen bemötas på olika sätt.
 
Förutom allt det praktiska som nämns ovan måste man kunna förstå vad hästen säger, läsa dess kroppspsråk och ha ett hum om hur det är normalt att bete sig i en situation så man kan se när något är fel, eller förstå vad hästen försöka förmedla till en.

T ex, om en häst är svårlastad är det bra att kunna se om hästen inte går på för att den är rädd eller för att den är envis. Beroende på anledning så måste hästen bemötas på olika sätt.

Precis! Det glömde jag skriva. @corneliia genom att gå ut och sätta sig vid en hästhage och studera en flock hästar lär man sig massor om dem och deras beteende. Man lär sig att se vem som har vilken roll i flocken. Det är faktiskt riktigt intressant! Ju större flocken är desto bättre är det eftersom hästarna verkligen har de olika uppgifterna då och man ser även undergrupperna i flocken men även i en mindre flock kan man se det tydligt. Det är ju inte bara ledaren i en flock som har en uppgift utan alla hästar har sin uppgift. Du har t ex en häst som har som uppgift att speja, en som letar upp vatten och mat osv. Detta ser man tydligt när man släpper ihop bara två hästar eftersom de då kan bli helt vilsna för att det inte är någon av dem som är ledare, kanske en som är spejare och ingen som letar vatten. Då blir det lite kaos innan hästarna har hittat sina nya uppgifter i den nya flocken och man kan få visa dem var vattnet är t ex. Vissa hästar håller sig undan bråk så mycket de bara kan medans andra gör allt för att klättra på rangstegen och bråka. Många tror att det är den som bråkar med de andra hästarna som bestämmer men så är det inte. Ledaren i en flock flyttar de andra hästarna med en blick eller en rörelse med ena örat. Det är först om de andra hästarna inte lyssnar som våldet trappas upp och det är självklart individuellt hur fort det går. Man kan också se hur de varnar varandra om de inte flyttar sig för blicken eller rörelsen med örat genom att lyfta ett bakben för att säga; -passa dig! Flyttar du dig inte nu så sparkar jag dig! Det är verkligen häftigt att se en harmonisk flock där detta fungerar fullt ut. Detta är ju bra att tänka på som människa i sin hantering med hästen med. Börjar vi att bråka, gapa och skrika på hästen så ses ju vi som en bråkstake och en sådan vill hästarna inte ha att göra med. Är man istället lugn och trygg så kan man kommunicera med sin häst med små signaler. Det är bra att lära sig hästens kroppsspråk så att man lär sig läsa hästen ordentligt och det gör man verkligen när man studerar en hästflock.
 
okej. @Dandylinn @Görel @TinyWiny Finns det något speciellt jag ska lära mig eller tänka på? :)
Förutom allt som har med hästen och hästens skötsel att göra krävs det också att dina föräldrar har insikt i, vilja och möjlighet att stötta dig ekonomiskt. Att ha häst kan innebära att man köper eller hyr, att man betalar för stallplats, hovslagare, foder m.m. Men det innebär också att man måste kunna ta beslut om att anlita veterinär och ha möjlighet att eventuellt köra hästen till klinik om det skulle behövas. Det innebär att ta ansvar för vad det innebär om det skulle ske olyckor när hästen är inblandad. Både att ta ansvar för det hästen kan råka orsaka och det hästen själv kan råka ut för. I alla dessa fall betyder det att det behöver finnas vuxna som kan hjälpa dig, och ytterst är det dina föräldrar som har det största ansvaret.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 314
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 956
Ekonomi & Juridik hej :D vi är 3 tjejer som ska dela på en häst när vi börjar gymnasiet om ett år (2 ska gå häst 1 ska gå hund) och vi ska göra en budget...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 855
Senast: Halcyon
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp