Skaffa häst eller inte??

saravi

Trådstartare
Hej!

Jag går rakt på sak. Vill skaffa häst men vet inte om jag borde? Det som gör mig tveksam är dels att jag inte vet vad jag ska göra i framtiden om ett år,om jag ska plugga eller flytta eller skaffa jobb. Dels om jag har tillräckligt med erfarenhet (fast jag tror att det inte är det största problemet när jag läst här på buke). Dels ekonomin och tiden.

Just nu så pluggar jag på konstskola bara för att jag inte vet vad jag vill göra med mitt liv,men det är defenitivt inte något krävande eftersom vi inte har varken läxor eller prov. Jag har alltså gott om tid just nu till att ha en häst inackorderad nånstans i närheten. Det svåra är att jag inte vet vad jag vill bli "när jag blir stor",eller vad jag vill göra framöver,resa med min kille etc. (Jag är 20 år förresten). Jag letar just nu febrilt efter en medryttarhäst eller foderhäst,men har inte hittat nån passande på evigheter,och jag blir snart galen om jag inte får komma upp i sadeln igen snart! Jag har ridit på ridskola sen jag var 14 år,fram tills för ett år sedan. efter det har jag haft två korta perioder som medryttare,men det fungerade inte pga dålig kemi med ägare/avstånd. Vill nu alltså köpa en egen häst för att kunna rida ofta och utvecklas inom både dressyr,hoppning och kunna rida ut ibland,men samma häst! Ridskola är ju väldigt bra,men har tröttnat på att behöva byta häst hela tiden och aldrig hinna skapa ett bra band och kunna utvecklas som ett ekipage.

Jag behöver nu alltså hjälp av er här på buke! Har funderat kors och tvärs på det här i snart ett år och vet varken ut eller in! Vet bara att jag vill ha en häst och att det ska gå ihop!

Snälla hjälp mig med lite kloka råd!:bow:
 
Sv: Skaffa häst eller inte??

Själv är jag väldigt sugen på att köpa häst just nu, men för mig är det inte rätt läge. Har precis börjat plugga och även om jag vill skaffa häst så är det klokt att låta bli. Det kostar att hålla en häst, det tar tid och man blir uppbunden. Det finns tid för egen häst i framtiden, så jag kommer koncentrera mig på att plugga de kommande 3 åren. Helt hästlös är jag inte, får rida en häst ca 2 ggr i veckan o dessutom får jag tävla. :)

Så mitt råd till dig: vänta med att köpa häst. Ge inte upp letandet efter en medryttarhäst! Du har ingen kompis som har en häst du kan få rida 1 gång i veckan? Kolla runt lite med hästmänniskor du känner så tror jag du kan hitta en medryttarhäst som passar dig. :)
 
Sv: Skaffa häst eller inte??

Jag köpte min ponny som 20-åring. Trodde det var det ända rätta då, men ack så fel jag hade :idea: Ponnyn är en problemponny, en gammal tävlingsponny som man helt enkelt sugit (läs:tävlat) musten ur. Han var tuff, hård och avkastarkung då han dumpades hos mig. Nåja, det räckte tre år och jag började känna att jag ville ut till Island, högst troligt för att stanna då. Men, med en C-ponny som inte går till barn och som tidigare varit tävlingsponny och fortfarande har både kunskap och kapacitet kvar vågar jag inte sälja. Det är lätt att han blir ett paket som säljs vidare och till sist hamnar någonstans riktigt galet. Min lösning på det här "problemet" är att skippa Island och sikta in på Norge i stället, dit får jag båda (!) hästarna.

Så vad jag brukar säga åt dem som är tveksamma och ute efter häst redan tidigt är att om man inte är helt säker, vänta, livet kan göra underliga svängar ibland.
 
Sv: Skaffa häst eller inte??

Jag skulle nog ändå råda dig att fortsätta leta, i synnerhet foderhäst kanske. Det är inte det lättaste att hitta, som du skriver, men jag tycker ändå det låter som ett bättre alternativ för dig just nu än att köpa egen häst, sett till att du inte är säker på vad du vill/kommer göra om ett år.
 
Sv: Skaffa häst eller inte??

Jag håller med dom övriga, vänta med hästköp. Fortsätt leta medryttarhäst och spara samtidigt pengar till en egen.

Du har inte riktigt "landat" ännu. Se vad livet har i beredskap till dej men ge inte upp drömmen om en egen häst!

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 116
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
Svar
16
· Visningar
582
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 150
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp