Skaffa föl, mat osv...

paronet

Trådstartare
Ska hämta ett 6 månaders gammalt shettisföl om nån vecka. Har aldrig haft en så ung häst innan så skulle behöva lite tips. Det mest akuta är maten, hört så olika från person till person. Vissa tycker att man ska ge fölpellets, en del tycker enbart hö och andra har jag hört ger en massa tillskott. Vad skulle ni rekommendera och var har ni gett era om ni haft en häst i den åldern. Vi ska även skaffa en äldre shettis och ungefär hur mycket äter en vuxen shettis per dag? Är såklart från individ till individ men på ett ungefär.

Sen skulle jag behöva en massa allmänt tips och vad man bör kollat innan och sånt så jag ej missat något. Och om det är något speciellt man bör tänka på, vill inte att något ska gå snett!

Med en växande häst är det viktigt att ha koll på att den får de mineraler den behöver - och i rätt balans. Du måste alltså ha en analys på grovfodret där du även har mineralanalys. Utifrån den ser du sedan vad du behöver komplettera med. En växande häst behöver dessutom större andel protein än vad den vuxna hästen behöver. Även där är höanalysen helt nödvändig för att veta att det blir rätt.

En häst har inte fullt utvecklad matsmältning förrän den är 8 - 10 månader gammal.
I början när den är nyfödd är det stoets mjölk som den kan ta upp näring ifrån och sedan sakta gå över till vanlig hästmat (eller egentligen gräs) när den är då 8 - 10 månader gammal. Det är också vid den tiden som stoet själv stöter bort fölet om hon är dräktig igen.
Så din lilla fölunge skulle egentligen inte lämnat sin mamma ännu när den kommer hem till dig. Den kommer inte att fullt ut kunna få sina behov fyllda med vanligt foder utan den behöver egentligen lite mjölk i fodret några månader till.
Har du möjlighet att hitta fölfoder med mjölk i är det ett bra alternativ. Men titta noga på innehållsförteckningen långt ifrån alla foder som säljs som fölfoder har mjölk i sig. När din häst fått en fullt utvecklad matsmältning så är det samma foder som till andra hästar. Det vill säga anpassat efter hästens egna behov. Det kan vara bra att veta att många unga shettisar har stora behov av protein. Så bli inte förvånad om den kräver ganska mycket mer än vad du tro p g a storleken.

En häst har inte fullt utvecklad matsmältning förrän den är 8 - 10 månader gammal.
I början när den är nyfödd är det stoets mjölk som den kan ta upp näring ifrån och sedan sakta gå över till vanlig hästmat (eller egentligen gräs) när den är då 8 - 10 månader gammal. Det är också vid den tiden som stoet själv stöter bort fölet om hon är dräktig igen.
Så din lilla fölunge skulle egentligen inte lämnat sin mamma ännu när den kommer hem till dig. Den kommer inte att fullt ut kunna få sina behov fyllda med vanligt foder utan den behöver egentligen lite mjölk i fodret några månader till.
Har du möjlighet att hitta fölfoder med mjölk i är det ett bra alternativ. Men titta noga på innehållsförteckningen långt ifrån alla foder som säljs som fölfoder har mjölk i sig. När din häst fått en fullt utvecklad matsmältning så är det samma foder som till andra hästar. Det vill säga anpassat efter hästens egna behov. Det kan vara bra att veta att många unga shettisar har stora behov av protein. Så bli inte förvånad om den kräver ganska mycket mer än vad du tro p g a storleken.
Tack så jättemycket för alla bra tips! Tyckte med att det lät lite tidigt att ta han när han är 6 månader men dom sa att han va såpass självständig och var inte så noga med vart mamman befann sig men jag tänkte aldrig på maten då. Då ska vi leta upp felfoder med mjölk i och protein har jag hört från flera andra med så det ska vi med köra på! Tack åter igen.

Jag tycker att du ska försöka ge fölet samma som han har fått hos uppfödaren den första tiden. Det är en stor omställning för ett föl att "flytta hemifrån", och det är dumt att göra en tvär ändring av foderstaten om det kan undvikas. Se till att försöka få med så mycket grovfoder som möjligt från gamla stället så att du kan blanda in gradvis med ditt eget, och ge den typ av kraftfoder hästen är van vid. Sedan efter ett par veckor kan du försiktigt gå över på en ny foderstat utifrån värdena på ditt grovfoder.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
655
Senast: Görel
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II